Νεκρή από κάθε ένδειξη ζωής μοιάζει
η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη στο Πέραμα. Δεν κυκλοφορεί άνθρωπος. «Και
να σκεφθείς ότι κάποτε έσφυζε από ζωή. Εδώ κι έξι μήνες δεν λειτουργεί
τίποτα» λέει ο ναυπηγός και επισκευαστής Νίκος Αποστολέλλης, δείχνοντας
τις δεξαμενές και τους ακίνητους γερανούς.
«Εδώ μπροστά έγινε η ναυμαχία της Σαλαμίνας», συνεχίζει ο συνομιλητής
μας, κοιτάζοντας παραπέρα στα μικρά ναπηγεία (καρνάγια). Λέει ότι αν
επεκταθεί η Cosco θα χαθεί κι αυτή η μικρή αλλά αξιόπιστη επένδυση της
Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.
Ο Γιώργος Αλεβυζόπουλος ήταν εργαζόμενος, ελασματουργός. Θυμάται ότι την πενταετία που προηγήθηκε, μέχρι το 2008, στη Ζώνη υπήρχε έντονη δραστηριότητα. «Σήμερα έδεσαν αυτά τα καράβια, μέχρι να περάσει ο χειμώνας. Αυτές ήταν, όμως, οι προβλήτες επισκευής». Ο Γιάννης Σπυράτος ήταν κι αυτός εργαζόμενος, σωληνουργός. Τονίζει ότι οι εργασίες στη Ζώνη τροφοδοτούσαν την Ελευσίνα και τον Σκαραμαγκά. Περισσότεροι από 5.000 εξειδικευμένοι εργάτες δούλευαν μέχρι το 2009. Μαζί τους έβρισκαν μεροκάματο ηλεκτρολόγοι, μηχανικοί και μια σειρά από άλλα επαγγέλματα.
Δείχνουν τις δεξαμενές που είναι σε αχρηστία, αφού δεν μπορούν να δεχθούν πλοία διπλού περιβλήματος. Ο Βασίλης Τσιμπίδης, μέλος του δ.σ. του σωματείου εργαζομένων Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, τονίζει ότι από τις αρχές του 2009 διακόπηκαν οι εργασίες εμπορικών πλοίων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Αιτία, η απόφαση της Ε.Ε. να επιβάλει πρόστιμο 230 εκατ. ευρώ, προβάλλοντας ως αιτιολογικό παράνομες κρατικές επιχορηγήσεις, που είχαν δοθεί πριν από αρκετά χρόνια.
Ο αποκλεισμός των εμπορικών εργασιών ξεκίνησε στις 5 Ιανουρίου 2002, όταν συμφωνήθηκε μεταξύ κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και Ε.Ε. να κλείσουν οι εγκαταστάσεις. Πέντε μέρες δηλαδή μετά την πώληση των Ναυπηγείων στους Γερμανούς. Μέχρι εκείνη τη στιγμή στα Ναυπηγεία του Περάματος δούλευε ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων, διαφορετικών επαγγελμάτων. Τις δεξαμενές προσέγγιζαν μεγάλα πλοία. Διευκρινίζουν ότι αν σήμερα ένα εμπορικό πλοίο αποφασίσει να έρθει στα Ναυπηγεία για εργασίες, θα τα βρει κλειστά. Προς όφελος των συμφερόντων των ναυπηγείων βορειοευρωπαϊκών χωρών.
Παρατηρούμε ότι η άλλοτε εργατική συνοικία του Περάματος αστικοποιήθηκε. Γέμισε πολυώροφες πολυκατοικίες. Αλλά η περιοχή μοιάζει να βυθίστηκε σε χειμερία νάρκη. Το Πέραμα στηρίχθηκε στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και την οικοδομή. Εμφάνισε μια τεράστια πληθυσμιακή αύξηση. Αλλά την τελευταία πενταετία απαξιώθηκαν και τα δύο. Από το 2009 ξεκίνησε η πτώση των εργασιών, που σταδιακά απαξιώθηκαν, όπως εξηγεί ο Γιάννης Λαγουδάκης, υποψήφιος δήμαρχος της παράταξης «Μαζί για την Ανατροπή». Τονίζει ότι η κινητήρια δύναμη ήταν η λειτουργία της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης. Ετσι εξηγείται η τεράστια ανεργία στην περιοχή. Το ποσοστό της ανεργίας τα τελευταία τέσσερα χρόνια κυμαίνεται στο 95%.
Οι συνομιλητές μας είναι μακροχρόνια άνεργοι. Οι οποίοι δεν υποστηρίζονται πλέον από τις αναγκαίες για την επιβίωσή τους προνοιακές δομές. Οπως απαντούν χαρακτηριστικά, οι άνεργοι στη Ζώνη δεν παίρνουν επιδόματα, δεν έχουν ένσημα και πρόσβαση στην πρωτοβάθμια περίθαλψη.
«Τα Ναυπηγεία μετατράπηκαν σε πλυντήριο μαύρου χρήματος» τονίζει ο Ν. Αποστολέλλης: «Εκλεισαν εξαιτίας του αδιεξόδου που προέκυψε από τη σύμβαση των υποβρυχίων, η οποία ψηφίστηκε από τη Βουλή».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου