Τετάρτη 12 Οκτωβρίου 2011

Για έναν νέο ''Καλλικράτη'

Αντώνης Χαριστός
Είναι σύνηθες φαινόμενο στην Ελληνική πολιτική σκηνή, η εναλλαγή πολιτικών δυνάμεων στην θέση του κυβερνήτη, να συνοδεύεται από εξ ολοκλήρου μεταρρυθμίσεις-μπαλώματα, σε παρεμβάσεις της απερχώμενης κυβερνητικής αρχής.Πρόκεται, στην συντριπτική τους πλειοψηφία, για μεμονομένες και αποσπασματικές μεταρρυθμίσεις αποτέλεσμα των οποίων είναι η διόγκωση της γραφεικρατίας, στις δομές του συστήματος διαχείρισης και λειτουργίας.Η πολιτική των μεταρρυθμίσεων από την στιγμή κατά την οποία επιδιώκει την εκ βάθρων ανατροπή κακώς κειμένων στις δομές λειτουργίας του συστήματος διαχείρισης, είναι υποχρεωμένη να λαμβάνει υπόψιν της τις πραγματικές δυνατότητες του τόπου και επιπλέον τις ανάγκες και τους στόχους τους οποίους θα κλειθεί η εκάστοτε παραγωγική μονάδα να υπερκαλύψει.Στην προσπάθεια αυτή η γεωγραφική αναδιάρθωση των λειτουργιών του Ελληνικού κράτους στο σύνολό του, αποτελεί απαραίτητη μεταρρυθμιστική αρχή, για τον σχεδιασμό και την αλλαγή κατεύθυνσης στην λειτουργία και τον τρόπο άσκησης εκάστοτε μορφή διοικητικής αρχής.

Στο πλαίσιο αυτό, ο αποκαλούμενος ''Νέος Καλλικράτης'', αποτελεί την εκκίνηση για την αναδιάρθωση των κρατικών λειτουργιών σε νέα βάση δεδομένων.Σε πρώτο επίπεδο, πρέπει να λάβει χώρα, η γεωγραφική/περιφερειακή διαίρεση της χώρας στα εξής διαμερίσματα (Στερεάς Ελλάδας, Ηπείρου, Μακεδονίας, Θρακης, Πελοποννήσου, Κρήτης, Νησιών Αιγαίου, Νησιών Ιονίου, Θεσσαλίας).Κάθε μία από τις παραπάνω γεωγραφικές περιφέρειες, θα αποτελεί αυτόνομη και ανεξάρτητη διοικητική μονάδα.Η αυτονομία και η ανεξαρτησία πρέπει να αποτελούν την αρχή αποκλειστικής διαχείρισης των εσωτερικών τους πόρων ανευ οποιασδήποτε παρέμβασης εκτός αυτής.Η ανεξαρτησία και αυτονομία δεν νοείται σε ζητήματα Εξωτερικής πολιτικής, αστυνομίας, εκκλησιαστικών ζητημάτων κ.α..
Κάθε γεωγραφικό διαμέρισμα θα υποδιαιρείται σε τρία υπόδιαμερίσματα..για παράδειγμα η γεωγραφική περιφέρεια της Μακεδονίας θα υποδιαιρείται σε κεντρική-ανατολική-δυτική Μακεδονία.Η κεντρική αρχή λήψης αποφάσεων στο σύνολο της περιφέρειας θα την αποτελεί η τοπική βουλή.Στην τελευταία θα συμμετέχουν 120 αντιπρόσωποι, 40 από κάθε υποδιαιρεμένο διαμέρισμα της περιφέρειας.40 από την ανατολική, 40 από την κεντρική, 40 από την δυτική υποδιαίρεση της περιφέρειας Μακεδονίας.Οι 40 αντιπρόσωποι από μία υποδιαιρεμένη περιφερειακή ζώνη θα προέρχονται 20 από το σύνολο των χωριών και 20 από το σύνολο των πόλεων.Η τελευταία ρύθμιση προϋποθέτει ένωση χωριών σε γεωγραφική ενιαία ζώνη.Για παράδειγμα, ο σημερινός δήμος Κοζάνης συναποτελείται απο 14 χωριά (Νέα Χαραυγή, Μεταμόρφωση κ.α.).Από τα 14 χωριά όσα βρίσκονται, σε μία νοητή κάθετη γραμμή δυτικά της Κοζάνης θα ενωθούν στην δυτική ενότητα, ενώ όσα βρίσκονται ανατολικά στην ανατολική ενότητα.Η Κοζάνη θα παραμείνει ανεξάρτητη από τις ενώσεις των χωριών.Το ίδιο σύστημα θα ισχύει για την Πτολεμαϊδά, την Καστοριά κ.α..
Η τοπική βουλή των 120 αντιπροσώπων, θα ρυθμίζει τα ζητήματα όλης της περιφέρειας, από τον προϋπολογισμό μέχρι την σύστατη ή κατάργηση φορέων του δημοσίου.Οι υπάλληλοι των δημόσιων διοικητικών οργανισμών θα μισθώνονται όχι από τα κρατικά ταμεία αλλά από τις δυνατότητες εκάστοτε περιφέρειας.Γίνεται επομένως αντιληπτό πώς το κεντρικό κρατικό ταμείο επιχορηγήσεων, όπως το γνωρίσαμε έως τώρα παύει να ισχύει.Η επίσημη κρατική επιχορήγηση μειώνεται στο 15% στο σύνολο της κάθε μία περιφέρειας.Στο πλαίσιο αυτό, η εξοικονόμηση πόρων για την ενίσχυση των περιφερειακών ταμείων και την συνακόλουθη άσκηση οικονομικής πολιτικής στην περιφέρεια, η τοπική βουλή είναι υποχρωμένη θα ενισχύσει τις δυνατότητες ιδιωτικής επένδυσης, καθώς και την ορθή ''εκμετάλλευση'' της δημόσιας περιουσίας η οποία εισέρχεται σε αποκλειστική διαχείριση της τοπικής βουλής.Οι αντιπρόσωποι δεν θα μισθώνονται επιπλέον για την συμμετοχή τους στα κοινά, αντίθετα δεν θα καταβάλλεται καμία οικονομική ενίσχυση, παρα μόνο από την υπηερσία στην οποία εργάζονται.Για παράδειγμα ένας εκπαιδευτικός, με μισθό 1.000 ευρώ και συμμετοχή στα κοινά, για το χρονικό διάστημα της ενασχόλησης στην τοπική βουλή θα αποδεσμεύεται από την υπηρεσία του (σχολείο) για την αποκλειστική συμμετοχή του στις διεργασίες της περιφερειακής διοίκησης και θα λαμβάνει το 80% του μηνιαίου μισθού του.Με το πέρας της θητείας του ως αντιπρόσωπος, θα επιστρέφει στην υπηρεσία του με το 100% του μηνιαίου μισθού του.Από τους 120 αντιπροσώπους, η πολιτική ομάδα (κόμμα) που θα συγκεντρώσει τους περισσότερους βουλευτές θα αποτελέσει την κυβερνητική αρχή για την εκάστοτε θητεία.Η τελευταία θα περιλαμβάνει το χρονικό διάστημα των 6 ετών.Το ίδιο χρονικό διάστημα θα περιλαμβάνει και η θητεία της Εθνικής Βουλής.Τα μέλη της τελευταίας θα προέρχονται με τον εξής τρόπο.Από τις περιφερειακές εκλογές και τους 120 αντιπροσώπους,οι 30 πρώτοι σε ψήφους της κυβερνητικής αρχής και οι 20 πρώτοι σε ψήφους της αντιπολίτευσης (σύνολο 50) θα μεταφέρονται στο Εθνικό Κοινοβούλιο αυτόματα, μετά το πέρας της πρώτης 6ετούς περιφερειακής θητείας.Μετά το πέρας και της θητείας στο Εθνικό Κοινοβούλιο, θα έχουν την δυνατότητα να επανεκλεγούν και πάλι στο περιφερειακό κοινοβούλιο.Η διαδικασία αυτή μπορεί να επαναληφθεί μόνο 2 φορές.
Η τοπική περιφερειακή βουλή, είναι αποκλειστικά υπεύθυνη για θέματα τοπικής πολιτικής, οικονομίας, αγροτικής και βιομηχανικής ανάπτυξης.Για ζητήματα, εξωτερικής πολιτικής,Εκκλησιαστικών, Αστυνομίας,Παιδείας υπεύθυνο είναι αποκλειστικά το Εθνικό Κοινοβούλιο των 350 αντιπροσώπων.Επομένως, η εκλογική ευθύνη της βάσης ''βαραίνει'' αποκλειστικά τις περιφερειακές εκλογές καθώς δεν θα υπάρχουν Εθνικές εκλογές.Κάθε περιφέρεια θα περθγράφεται ως αγροτική ή βιομηχανική ζώνη, ή μεικτή παραγωγική δύναμη.Οι φόροι, οι διοικητικές διευθύνσεις, τα δημόσια νοσοκομεία, η αδειοδότηση ιδιωτικών κ.α., αποκλειστική ευθύνη της περιφερειακής βουλής.Ωστόσο, κάθε περιφέρεια στο τέλος των 3 ετών, πρέπει να παρέχει φόρο 5% επί του προϋπολογισμού της στα κρατικά ταμεία.Τα τελευταία με την σειρά τους, θα πρέπει θα εξασφαλίζουν την αναχρηματοδότηση των περιφερειών και την μισθοδοσία των πυλώνων της δημόσιας εκ συνόλου διοίκησης.Κάθε περιφέρεια υποχρεωτικά θα πρέπει να θέσει ποσοστώσεις για την εισαγωγή αλλοδαπών, ενώ είναι εξ ολοκλήρου υπεύθυνη για την συντήρηση μηχανισμών φορολογικού ελέγχου, χαρτογράφησης, κτηματολογίου κ.α..Η οικονομική συνεργασία των περιφερειών με Βαλκανικά κράτη λαμβάνει χώρα ανευ έγκρισης του Εθνικού κοινοβουλίου και αποτελεί απαραίτητο πλαίσιο για την ενοποίηση των παραγωγικών δυνατοτήτων των Βαλκανικών κρατών σε ορισμένο επίπεδο διακρατικής συνεργασίας.Επίσης, η μέχρι τώρα κρατική χρηματοδότηση των κομμάτων παύει να ισχύει και τα πολιτικά κόμματα είναι υποχρεωμένα στην συνεργασία με πηγές χρηματοδότησης σε πλαίσια διαφάνειας και άμεσου ελέγχου από τις ελεγκτικές δυνάμεις του Εθνικού κοινοβουλίου.
Όλα τα παραπάνω, με τις ατέλειες και τα προβλήματα, δεν είναι τίποτα παραπάνω από τις ιδέες της ανανέωσης εκ βάθρων που έχει ανάγκη ο τόπος.Προφανώς και η οικονομική κρίση δεν επιτρέπει ή τουλάχιστον δεν αφήνει περιθώρια μεταρρυθμίσεων σε νέα κατεύθυνση.Ωστόσο, η έλλειψη οραμάτων και η αποστασιοποίηση από την πραγματική πολιτική, είναι το ''καμπανάκι'' της σήψης ενός συστήματος που αρνείται πεισματικά να αποτινάξει από τις πλάτες του, το σύνολο των συμφερόντων και ομαδοποιήσεων αυτών, που εδώ και δεκαετίες εξυπηρέτησε και ανατροφοδοτούνταν. Όταν υπάρχει όραμα υπάρχει και μέλλον...

Δεν υπάρχουν σχόλια: