Πέμπτη, 9 Οκτωβρίου 2014

Συντηρεί το Δημόσιο, εισπράττουν οι «επενδυτές»

ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΕΥΘΕΙΑ ΤΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΤΗΣ ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Στο εξευτελιστικό ποσό των 30 εκατ. ευρώ αναμένεται να διαμορφωθεί το τίμημα πώλησης των σιδηροδρόμων, ενώ οι φορολογούμενοι πολίτες θα πληρώσουν 170 εκατ. ευρώ σε βάθος πενταετίας για τη συντήρηση των (ιδιωτικών) τρένων!.  
«Σε απαξίωση και διάλυση προς όφελος ιδιωτικών συμφερόντων οδηγείται εντέχνως ο σιδηρόδρομος» προειδοποιεί με χθεσινή ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ), στην οποία εκφράζει την ανησυχία της για την «εσπευσμένη και έναντι πινακίου φακής» πώληση δύο βασικών εταιρειών του ομίλου του ΟΣΕ.


Πρόκειται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που έχει την αρμοδιότητα για την υλοποίηση των δρομολογίων και την ΕΕΣΣΤΥ, γνωστότερη ως Rosco, η οποία διαχειρίζεται όλες τις επισκευαστικές βάσεις του συστήματος. Η πρώτη φάση του διαγωνισμού, που έχει προκηρυχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, έγινε τον Σεπτέμβριο του 2013. Ενα χρόνο μετά, η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών πηγαίνει από αναβολή σε αναβολή, λόγω ενστάσεων από την πλευρά των Βρυξελλών, αλλά και της… κρίσης στην Ουκρανία. Σύμφωνα με τελευταίες διαρροές, προγραμματίζεται για τον Δεκέμβριο, ενώ έγινε γνωστό ότι το ΤΑΙΠΕΔ είχε αναθέσει σε Βέλγους μελετητές την αποτίμηση των δύο εταιρειών.

Οι υποψήφιοι

Στην τελική ευθεία του διαγωνισμού για τις δύο εταιρείες του ΟΣΕ έχουν επιλεγεί οι γαλλικοί και οι ρωσικοί κρατικοί σιδηρόδρομοι, καθώς και η ιδιωτική εταιρεία που διαχειρίζεται το δίκτυο της Ρουμανίας. «Προικίζονται με συμβόλαια αγνώστου τιμήματος, σκορπώντας χαμόγελα στους επίδοξους αγοραστές», αποκαλύπτει η ομοσπονδία σιδηροδρομικών και κάνει λόγο για υπογραφή πολύχρονων συμβάσεων, με τις οποίες το ελληνικό Δημόσιο θα πληρώνει δεκάδες εκατ. ευρώ στους αγοραστές για τη συντήρηση των τρένων. Ανεπίσημες πληροφορίες αναφέρουν ότι το τίμημα πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτιμάται στο εξευτελιστικό ποσό των 30 εκατ. ευρώ, με το Δημόσιο να καταβάλλει επί μία πενταετία 170 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση των τρένων. Τα κονδύλια αυτά θα καταλήξουν στους ιδιώτες που θα πάρουν τη Rosco!

Αποψίλωση

Από στοιχεία που διέρρευσαν προκύπτει ότι το 30% των τρένων χρειάζεται σοβαρή συντήρηση και ειδικά το 10% δεν επιδέχεται επισκευή. Ανεξάρτητα από τη… σκοπιμότητα αυτής της μελέτης, είναι γεγονός ότι πάνω από 2.500 τρένα είναι ακινητοποιημένα στις επισκευαστικές βάσεις και αξιοποιούνται μόνο για εξασφάλιση ανταλλακτικών, και το δίκτυο διαθέτει μόνο 2.000 τρένα, με αποτέλεσμα να έχουν αραιώσει τα δρομολόγια και να ταλαιπωρούνται οι επιβάτες.

«Η εξασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος προϋποθέτει τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο Π. Παρασκευόπουλος, πρόεδρος της ΠΟΣ, και εξήγησε ότι ο νόμος 3891/2010 περιλαμβάνει δεσμευτικούς όρους για τη συντήρηση των τρένων. «Εδώ και τέσσερα χρόνια δεν έχουν γίνει μαζικές παραγγελίες ανταλλακτικών», προσθέτει και αποκαλύπτει ότι στο ίδιο διάστημα, λόγω περιορισμού των ενισχύσεων προς τον ΟΣΕ, δεν μπορούσε να χρηματοδοτηθεί ούτε η συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής. Ανέφερε ενδεικτικά ότι το δίκτυο κοντά στη Δράμα χρειάζεται σοβαρές διορθώσεις και οι οδηγοί αναγκάζονται να κόβουν ταχύτητα, για να περάσουν τα τρένα με ασφάλεια.

Σχέδια επί χάρτου

Οι σχεδιασμοί του υπουργείου Μεταφορών προέβλεπαν να εκχωρήσουν την αρμοδιότητα συντήρησης του δικτύου σε ιδιώτες, με το σύστημα ΣΔΙΤ και με κόστος που είχε υπολογιστεί στο αστρονομικό ποσό των 700 εκατ. ευρώ. Αλλαξαν όμως πριν από ένα χρόνο με παρέμβαση του Μιχ. Χρυσοχοΐδη, ο οποίος ανέθεσε την αρμοδιότητα στον ΟΣΕ, με προοπτική να ολοκληρωθεί η «βαριά» συντήρηση μέσα σε μια διετία, εφόσον όμως εξασφαλιστούν 180 εκατ. ευρώ.

Μεγάλες είναι οι ελλείψεις σε προσωπικό, κυρίως σε μηχανοδηγούς, σταθμάρχες και κλειδούχους, που είναι προσωπικό με υψηλή ειδίκευση και δεν είναι δυνατόν να εξασφαλιστεί με ευκαιριακά μέτρα ή εξωτερικά συνεργεία, όπως έχει γίνει στη φύλαξη και την καθαριότητα. «Σήμερα στον όμιλο του ΟΣΕ έχουμε 27% λιγότερους εργαζόμενους σε σχέση με αυτούς που προέβλεπε το αυστηρό πρόγραμμα “εξυγίανσης” που είχε εκπονηθεί το 2010», μας πληροφορεί ο πρόεδρος της ομοσπονδίας σιδηροδρομικών.

Δεν διστάζει, μάλιστα, να επισημάνει: «Οι κυβερνητικές επιλογές που υλοποιούνται τα τελευταία χρόνια από τις διοικήσεις του Οργανισμού είναι ένα διαρκές έγκλημα σε βάρος του σιδηρόδρομου και σε τελευταία ανάλυση σε βάρος των φορολογουμένων». Τονίζει τέλος ότι οι εργαζόμενοι, που έχουν προειδοποιήσει από χρόνια και έχουν αγωνιστεί, για να μη φτάσει ο σιδηρόδρομος σε αυτή την κατάσταση, θα αγωνιστούν για να παραμείνει το δίκτυο ενιαίο και κυρίως δημόσιο.

Της Χαράς Τζαναβάρα
efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: