Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2010

Ένα πολυνομοσχέδιο στο όνομα της τρόικας.

Σαρωτικές αλλαγές σε εργασιακά και ΔΕΚΟ φέρνει το νομοσχέδιο που ενέκρινε το υπουργικό Συμβούλιο. Το σχέδιο νόμου με τίτλο «Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής του Προγράμματος Στήριξης της Ελληνικής Οικονομίας» κατατέθηκε στη Βουλή μετά την συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου. 
Το σχέδιο νόμου όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών προτείνεται να συζητηθεί στη Βουλή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος καθώς το σύνολο των ρυθμίσεων που περιλαμβάνονται σε αυτό συνδέονται άμεσα με την επίτευξη των στόχων και την ομαλή υλοποίηση του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής της χώρας μας και θα πρέπει να είναι σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου του 2011.
Για τις συμβάσεις εργασίας το νομοσχέδιο προβλέπει τη δημιουργία μίας «νέας μορφής συλλογικής σύμβασης εργασίας, η οποία θα αποκαλείται «Ειδική Επιχειρησιακή Συλλογική Σύμβαση Εργασίας» (ΕΕΣΣΕ).
Οι όροι της ΕΕΣΣΕ προσδιορίζονται από τους κοινωνικούς εταίρους στο επίπεδο της επιχείρησης σε ετήσια βάση και όπως σημειώνεται «είναι δυνατόν οι μισθοί να αποκλίνουν από την αντίστοιχη κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας, μέχρι το κατώφλι της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας».
Στην εν λόγω σύμβαση είναι δυνατόν να προσδιορίζεται ακόμη ο αριθμός των θέσεων εργασίας, καθώς και λοιποί όροι, όπως μερική απασχόληση, εκ περιτροπής εργασία, διαθεσιμότητα, διάρκεια εφαρμογής, περιλαμβανομένων τυχόν όρων για τη διαδικασία επανόδου στην κανονική εφαρμογή των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας.

Οι ΕΕΣΣΕ δεν καλύπτονται από την αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, ούτε εφαρμόζονται σε αυτές τυχόν επεκταθείσες κλαδικές συλλογικές συμβάσεις. Παράλληλα, μπορούν να συναφθούν και σε επιχειρήσεις με λιγότερους από 50 εργαζόμενους, όπου αν δεν υπάρχει επιχειρησιακό σωματείο, οι εργαζόμενοι εκπροσωπούνται από την κλαδική οργάνωσή τους ή την αντίστοιχη ομοσπονδία.
Όπως αναφέρεται «τα αποτελέσματα εφαρμογής των ΕΕΣΣΕ στους μισθούς, στην απασχόληση, στη παραγωγικότητα και στην ανταγωνιστικότητα θα εξαρτηθούν από την ωριμότητα και την ενεργό συμμετοχή των συμβαλλομένων μερών. Η από κοινού αντιμετώπιση των προβλημάτων με πνεύμα καλόπιστου διαλόγου, αντικειμενικότητας στην πληροφόρηση και συμμετοχή στην ευθύνη αποτελούν προϋποθέσεις για την επίτευξη των στόχων τους».
Σχετικά με το θέμα της διαιτησίας, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η προσφυγή στη διαιτησία μπορεί να γίνεται σε οποιοδήποτε στάδιο των διαπραγματεύσεων με κοινή συμφωνία των μερών ή μονομερώς στις περιπτώσεις που «από οποιοδήποτε μέρος, εφόσον το άλλο μέρος αρνήθηκε τη μεσολάβηση ή από οποιοδήποτε μέρος μετά τη υποβολή της πρότασης μεσολάβησης, εφόσον και τα δύο μέρη προσήλθαν και συμμετείχαν στη διαδικασία μεσολάβησης».
«Η προσφυγή στη διαιτησία περιορίζεται στον καθορισμό βασικού ημερομισθίου ή/και βασικού μισθού. Για τα λοιπά θέματα μπορεί να συνεχιστεί οποτεδήποτε η συλλογική διαπραγμάτευση προκειμένου να συναφθεί συλλογική σύμβαση εργασίας.
" Ενισχύεται ο ρόλος των κοινωνικών εταίρων στη διοίκηση του ΟΜΕΔ και την επιλογή και αξιολόγηση των μεσολαβητών- διαιτητών», σημειώνεται.
Παράλληλα, «το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΜΕΔ από 11μελές γίνεται 7μελές, με 6 εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων (3 εκπρόσωποι της ΓΣΕΕ και από ένας εκπρόσωπος από τον ΣΕΒ, την ΓΣΕΒΕΕ και την ΕΣΕΕ) και έναν Πρόεδρο, ο οποίος επιλέγεται με ομόφωνη απόφαση των 6 μελών του Δ.Σ. Στο Δ.Σ. προβλέπεται η συμμετοχή, ως παρατηρητή χωρίς δικαίωμα ψήφου, ενός εκπροσώπου του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Όλες οι αποφάσεις του Δ.Σ. λαμβάνονται με την ομόφωνη απόφαση και των 7 μελών του».
Στο νομοσχέδιο υπάρχουν και «διατάξεις για την ευελιξία της αγοράς εργασίας και την απλούστευση εφαρμογής της εργατικής νομοθεσίας». Ειδικότερα, όπως αναφέρεται, «επανακαθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού της αμοιβής όσων εργάζονται με μερική απασχόλησης, ώστε η αμοιβή τους, συμπεριλαμβανομένης της αμοιβής από τυχόν πρόσθετη εργασία, πέρα από αυτή που έχει συμφωνηθεί, να είναι ανάλογη με της αμοιβή του συγκρίσιμου εργαζόμενου (δηλαδή του εργαζόμενου πλήρους απασχόλησης σε ανάλογη θέση εργασίας), χωρίς προσαυξήσεις».
Επιπλέον, «επεκτείνεται ο χρόνος της διαθεσιμότητας των εργαζομένων στις επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα από 6 σε 9 μήνες και επανακαθορίζεται η διάρκεια της απασχόλησης εργαζομένων σε έμμεσο εργοδότη (με τυχόν παρατάσεις) στους 36 μήνες από 18 που είναι σήμερα. Μετά την πάροδο των 36 μηνών ο εργαζόμενος θεωρείται ότι έχει σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου με τον έμμεσο εργοδότη.
Τέλος, η δοκιμαστική περίοδος εργασίας ορίζεται ότι θα έχει διάρκεια έως 12 μήνες, και η σύμβασή εργασίας μπορεί να καταγγελθεί χωρίς προειδοποίηση και χωρίς αποζημίωση απόλυσης, εκτός κι αν έχει συμφωνηθεί από τα συμβαλλόμενα μέρη κάτι άλλο, ο χρόνος προειδοποίησης για την απόλυση εργαζόμενου με σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου, διάρκειας εργασίας από 12 μήνες έως 24 μήνες, ορίζεται σε ένα μήνα. Όπως σημειώνεται σε περίπτωση μη προειδοποίησης, τότε προβλέπεται αποζημίωση απόλυσης ενός μηνός.
Για τις ΔΕΚΟ το νομοσχέδιο προβλέπει θέσπιση ανώτατου πλαφόν 4.000 ευρώ τον μήνα (μικτά) υπολογιζόμενα σε δωδεκάμηνη βάση. Εξαιρούνται Πρόεδροι, Διοικητές και Διευθύνοντες Σύμβουλοι. Η ρύθμιση αυτή αφορά περίπου το 10% των υπαλλήλων των ΔΕΚΟ συνολικά.
Παράλληλα, προβλέπει μείωση αποδοχών κατά 10% σε αποδοχές που ξεπερνούν τα 1.800 ευρώ τον μήνα (μικτά). Απαλλάσσονται τα επιδόματα οικογενειακής κατάστασης και ανθυγιεινής εργασίας. Η ρύθμιση αυτή αφορά προοδευτικά (ξεκινώντας από οριακές μειώσεις στις αποδοχές και φτάνοντας στη μέγιστη μείωση του 10%) σε περίπου 89% των υπαλλήλων των ΔΕΚΟ. Μόνο 11% των υπαλλήλων ΔΕΚΟ έχουν μηνιαίες μικτές αποδοχές κάτω από 1800 ευρώ.
Επιπλέον, θεσπίζεται ανώτατη δαπάνη 10% επί των συνολικών δαπανών μισθοδοσίας για αμοιβές όπως υπερωριακής εργασίας, υπερεργασίας, εκτός έδρας, οδοιπορικών, καθώς και εργασίας τις εξαιρέσιμες μέρες. Η μέγιστη δυνατή μείωση συνολικών αμοιβών ενός εργαζόμενου 25%.
Το νομοσχέδιο προβλέπει και νέα φορολογικά μέτρα. Ειδικότερα, προβλέπεται αύξηση μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ από το 11% στο 13% και του υπερμειωμένου από το 5,5% στο 6,5% και μείωση του συντελεστή ΦΠΑ για τα φάρμακα και τη διαμονή σε ξενοδοχεία και καταλύματα από το σήμερα ισχύον 11% στον νέο υπερμειωμένο συντελεστή 6,5%.
Προβλέπεται αναστολή της εφαρμογής της διερεύνησης του πόθεν έσχες για την αγορά πρώτης κατοικίας αντικειμενικής αξίας έως 200.000 ευρώ και κατάργηση της καταβολής του αυξημένου ΕΦΚ καυσίμου κατά τον εκτελωνισμό από τους προμηθευτές πετρελαίου θέρμανσης.
Ακόμη, μειώνεται ο φόρος κατανάλωσης για την ηλεκτρική ενέργεια για την οικιακή χρήση (από 5 ευρώ/MWh σε 2,2 ευρώ/MWh), αυξάνονται τα επιχειρηματικά τιμολόγια εκτός της υψηλής τάσης (από 2,5 ευρώ/MWh σε 5 ευρώ/MWh) και πλήρης απαλλαγή από τον φόρο για την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας για γεωργική χρήση.
Παράλληλα, παρέχονται κίνητρα για την αντικατάσταση οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας με έκπτωση των τελών ταξινόμησης και αναπροσαρμογή του φόρου πολυτελείας σε αυτοκίνητα μεσαίας εργοστασιακής αξίας. Τέλος, μειώνεται ο συντελεστής του ΕΦΚ στον καπνό από το 67% στο 65% και την αύξηση του παγίου στοιχείου από το 10% στο 15%.
Για τις προσλήψεις στο δημόσιο τομέα το νομοσχέδιο προβλέπει την καθολική εφαρμογή του κανόνα της 1 πρόσληψης ανά 5 αποχωρήσεις στον δημόσιο τομέα. Σε αυτό τον κανόνα προσμετρούνται ως προσλήψεις οι τυχόν μετατάξεις από φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα στο στενό δημόσιο τομέα (π.χ. από δημόσιες επιχείρησεις σε αναδιάρθρωση προς την κεντρική κυβέρνηση).
Ακόμη, μειώνονται για το 2011, σε σχέση με το 2010, κατά 15% σε σχέση με το 2010 οι συμβάσεις προσωπικού με σχέση ορισμένου χρόνου ή με σύμβαση έργου.
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις για την Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδας. Συγκεκριμένα, οι αποδοχές μειώνονται κατά 10% για αμοιβές άνω των 1.800 ευρώ, το επίδομα «περιποίησης πελατείας» καταργείται, ενώ συνεχίζει να καταβάλλεται το ποσό ενίσχυσης χαμηλόμισθων. Οι προσλήψεις 700 ατόμων που είχαν οριστεί έπειτα από διαγωνισμό της ΑΤΕ ακυρώνονται, ενώ οι κενές θέσεις που θα πληρώνονταν με αυτές τις προσλήψεις καταργούνται. Τέλος, οι προσληφθέντες θα μεταφερθούν στο ΙΚΑ για την πλήρωση θέσεων για την κάλυψη των αναγκών προσωπικού του ταμείου.
Άλλα μέτρα διοικητικού χαρακτήρα
- Ρύθμιση θεμάτων επείγοντος χαρακτήρα διοικητικής και οργανωτικής φύσεων στο Υπουργείο Οικονομικών που προέκυψαν από τη "διάσπαση" του πρώην Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών (π.χ. αρμόδια υπηρεσιακά συμβούλια, υπαγωγή υπηρεσιών που μεταφέρθηκαν στην Διεύθυνση Διοικητικού της ΓΓ Φορολογίας).
- Εκκαθάριση αρχείου ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο, με τη διαγραφή των οφειλών ανεπείδεκτων εισπράξεως.
- Ρύθμιση θεμάτων μισθοδοσίας μέχρι τον Απρίλιο του 2011 του προσωπικού των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων που μετατάσσεται στις Περιφέρειες ή στους Καλλικρατικούς Δήμους από 1η Ιανουαρίου 2011.
- Ρύθμιση θεμάτων ΕΛΣΤΑΤ προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι αρμοδιότητες των οργάνων της.
tvxs.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: