Της ΝΑΤΑΛΙ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ
Στην ιστορία του ελληνικού ροκ, υπάρχουν ασαφή όρια, αμφιλεγόμενες σελίδες και μια συζήτηση σε εξέλιξη για το αν και κατά πόσον οι «τάδε» αξίζει να κατατάσσονται πράγματι στη ροκ.
Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις δημιουργών που η παρουσία τους στην ελληνική ροκ σκηνή υπήρξε εμβληματική και η πρωτοπορία τους, αλλά και η επιρροή που άσκησαν στη διαμόρφωση του ελληνικού τραγουδιού συνολικά, είναι απολύτως αδιαπραγμάτευτη. Κι από αυτούς ένας έχει μείνει ως ο αδιαμφισβήτητος ροκ εντ ρολ «Πρίγκιπας». Ο Παύλος Σιδηρόπουλος (27 Ιουλίου 1948-6 Δεκεμβρίου 1990) που, αν ζούσε, χθες θα γινόταν 63 ετών.
Τα γενέθλιά του ήταν η αφορμή να εγκαινιαστεί μια ιστοσελίδα. Οχι ακόμα μία από τις πολλές που αφιερώνονται σ' εκείνον. Αλλά η επίσημη ιστοσελίδα www.pavlos-sidiropoulos.gr που οραματίστηκε κι επιμελήθηκε η αδελφή του Μελίνα Σιδηροπούλου και η κόρη της και ανιψιά του Σιδηρόπουλου, φιλόλογος Μαρία Σκόκου, με την καθοριστική συμβολή ενός νέου ανθρώπου, του φυσικού και ειδικού στις σύγχρονες τεχνολογίες Παναγιώτη Θερμογιάννη που είχε την επιμέλεια της ψηφιοποίησης του αρχείου αλλά και όλου του εγχειρήματος.
Τη δημοσιογραφική έρευνα και επιμέλεια έκανε ο σκηνοθέτης Αντώνης Μποσκοΐτης και τη μουσικολογική επιμέλεια ο συνθέτης και μουσικολόγος Κωστής Ζουλιάτης.
Ανθεκτική γνησιότητα
Η πρωτοβουλία της Μελίνας Σιδηροπούλου υπαγορεύτηκε κυρίως από την ανάγκη να υπάρχει μια σοβαρή και όσο το δυνατόν πληρέστερη ερευνητική πηγή (που θα «απαντά» και σε λογής ανακρίβειες), αλλά κι από το ενεργό ενδιαφέρον πολλών νέων ανθρώπων για τον Σιδηρόπουλο. Κάποιοι από τους σημερινούς «φανατικούς» του έχουν γεννηθεί και μετά τον θάνατό του από ναρκωτικά, το 1990. «Κάθε σκεπτόμενος νέος άνθρωπος, με συναισθηματική αντίληψη, αντιλαμβάνεται το γνήσιο. Νομίζω πως αυτό αγαπάει ο κόσμος στον αδελφό μου. Διαβάστε π.χ. τους στίχους του. Δεν είναι καθόλου εύκολοι. Είναι πολύ "δουλεμένοι" κι όμως είναι βγαλμένοι από μέσα του», εξηγεί η Μελίνα.
Η ίδια επιμελήθηκε το πλήρες βιογραφικό που υπάρχει στην ιστοσελίδα. Μπορεί κανείς να βρει στοιχεία για την προσωπική του δισκογραφία, τις συμμετοχές σε δίσκους ή συναυλίες άλλων, συνεντεύξεις με συνεργάτες του, βιντεάκια από κάποιες συναυλίες του, αποσπάσματα από τις κινηματογραφικές ή τηλεοπτικές του εμφανίσεις (είναι γνωστό ότι ο Σιδηρόπουλος είχε πρωταγωνιστήσει στις ταινίες του Αντρέα Θωμόπουλου «Ο Ασυμβίβαστος» και «Αλδεβαράν» -στην τελευταία μαζί με τον Δημήτρη Πουλικάκο-όπως κι ότι είχε κάνει μια τηλεοπτική εμφάνιση στο σίριαλ του Κώστα Φέρρη για την ΕΡΤ, «Οικογένεια Ζαρντή»), στίχους, αρκετούς μάλιστα και σε χειρόγραφη μορφή, φωτογραφικό υλικό και βέβαια τα κείμενα και τις δηλώσεις του. Η κεντρική ιδέα, μάλιστα, είναι αυτή: να περιοριστούν οι εκτιμήσεις άλλων γι' αυτόν και να δίνεται έμφαση στον Σιδηρόπουλο, μέσα από τα λόγια του ίδιου.
Το υλικό θα συμπληρώνεται στην πορεία.
Ο,τι δεν υπάρχει στην ιστοσελίδα είναι λεπτομέρειες για την ιδιωτική του ζωή. «Γενικώς δεν μου αρέσει να βλέπουμε τους άλλους από την κλειδαρότρυπα. Με τον ίδιο σεβασμό δούλεψαν όλοι για την ιστοσελίδα, απέχοντας από την εμπορευματοποίηση της προβολής», λέει η Μελίνα.
Ροκ εντ ρολ
Η ίδια μικρότερή του κατά 6 χρόνια («έμπαινα στο Γυμνάσιο, όταν έφυγε από την Αθήνα και πήγε στη Θεσσαλονίκη να σπουδάσει Μαθηματικά»), δεν ήταν αυτόπτης μάρτυρας των πρώτων του βημάτων στο συγκρότημα «Δάμων και Φιντίας». Τον θυμάται, όμως, «στο σπίτι να χορεύει ροκ εντ ρολ. Εκείνος 15, εγώ 8, με πέταγε στον ώμο του, κάναμε φιγούρες. Του άρεσε ο χορός τόσο πολύ. Η μητέρα μου είχε διακρίνει από νωρίς το μουσικό του ταλέντο. Αντιστάθηκε ο πατέρας μας και δεν τον άφησε να σπουδάσει μουσική...». Διηγείται όμως πώς ο αδελφός της, δισέγγονος του Ζορμπά κι ανιψιός της Ελλης Αλεξίου, της Γαλάτειας Καζαντζάκη και του Λευτέρη Αλεξίου, είχε στο DNA του την τέχνη. Και την επαναστατικότητα του «ασυμβίβαστου»: «Φοιτήτρια, εγώ ήμουν οργανωμένη στο κόμμα και τότε ψιλοτσακωνόμασταν για πράγματα για τα οποία τώρα αντιλαμβάνομαι ότι ο Παύλος είχε δίκιο. Δεν ήταν όμως εριστικός. Κι αντίθετα όταν αντιλαμβανόταν μια δυσκολία στον απέναντί του, άπλωνε το χέρι».
«Κύτταρο» το συγκρότημα «Σπυριδούλα» που έφτιαξε με τους αδελφούς Σπυρόπουλους, το ιστορικό για το ελληνικό ροκ άλμπουμ «Φλου», ο «Ασυμβίβαστος» και το «Να μ' αγαπάς», οι «Απροσάρμοστοι» και το «Εν λευκώ», το «Ζορμπά The Freak» όταν μαζί με τον Πουλικάκο βγάζανε με δημιουργική τρέλα τη «γλώσσα» στους μουσικούς... θεσμούς, το τραγούδι που έγινε σύνθημα «Αντε και καλή τύχη μάγκες»: στιγμές από τη ζωή ενός ανθρώπου που έγινε ο απόλυτος ελληνικός ροκ εντ ρολ μύθος. «Οχι», διαφωνεί η Μελίνα, «δεν δέχομαι τον όρο "μύθος". Πώς μυθοποιείται ο άνθρωπος που έλεγε στους άλλους "Be yourself";».
enet
Στην ιστορία του ελληνικού ροκ, υπάρχουν ασαφή όρια, αμφιλεγόμενες σελίδες και μια συζήτηση σε εξέλιξη για το αν και κατά πόσον οι «τάδε» αξίζει να κατατάσσονται πράγματι στη ροκ.
Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις δημιουργών που η παρουσία τους στην ελληνική ροκ σκηνή υπήρξε εμβληματική και η πρωτοπορία τους, αλλά και η επιρροή που άσκησαν στη διαμόρφωση του ελληνικού τραγουδιού συνολικά, είναι απολύτως αδιαπραγμάτευτη. Κι από αυτούς ένας έχει μείνει ως ο αδιαμφισβήτητος ροκ εντ ρολ «Πρίγκιπας». Ο Παύλος Σιδηρόπουλος (27 Ιουλίου 1948-6 Δεκεμβρίου 1990) που, αν ζούσε, χθες θα γινόταν 63 ετών.
Τα γενέθλιά του ήταν η αφορμή να εγκαινιαστεί μια ιστοσελίδα. Οχι ακόμα μία από τις πολλές που αφιερώνονται σ' εκείνον. Αλλά η επίσημη ιστοσελίδα www.pavlos-sidiropoulos.gr που οραματίστηκε κι επιμελήθηκε η αδελφή του Μελίνα Σιδηροπούλου και η κόρη της και ανιψιά του Σιδηρόπουλου, φιλόλογος Μαρία Σκόκου, με την καθοριστική συμβολή ενός νέου ανθρώπου, του φυσικού και ειδικού στις σύγχρονες τεχνολογίες Παναγιώτη Θερμογιάννη που είχε την επιμέλεια της ψηφιοποίησης του αρχείου αλλά και όλου του εγχειρήματος.
Τη δημοσιογραφική έρευνα και επιμέλεια έκανε ο σκηνοθέτης Αντώνης Μποσκοΐτης και τη μουσικολογική επιμέλεια ο συνθέτης και μουσικολόγος Κωστής Ζουλιάτης.
Ανθεκτική γνησιότητα
Η πρωτοβουλία της Μελίνας Σιδηροπούλου υπαγορεύτηκε κυρίως από την ανάγκη να υπάρχει μια σοβαρή και όσο το δυνατόν πληρέστερη ερευνητική πηγή (που θα «απαντά» και σε λογής ανακρίβειες), αλλά κι από το ενεργό ενδιαφέρον πολλών νέων ανθρώπων για τον Σιδηρόπουλο. Κάποιοι από τους σημερινούς «φανατικούς» του έχουν γεννηθεί και μετά τον θάνατό του από ναρκωτικά, το 1990. «Κάθε σκεπτόμενος νέος άνθρωπος, με συναισθηματική αντίληψη, αντιλαμβάνεται το γνήσιο. Νομίζω πως αυτό αγαπάει ο κόσμος στον αδελφό μου. Διαβάστε π.χ. τους στίχους του. Δεν είναι καθόλου εύκολοι. Είναι πολύ "δουλεμένοι" κι όμως είναι βγαλμένοι από μέσα του», εξηγεί η Μελίνα.
Η ίδια επιμελήθηκε το πλήρες βιογραφικό που υπάρχει στην ιστοσελίδα. Μπορεί κανείς να βρει στοιχεία για την προσωπική του δισκογραφία, τις συμμετοχές σε δίσκους ή συναυλίες άλλων, συνεντεύξεις με συνεργάτες του, βιντεάκια από κάποιες συναυλίες του, αποσπάσματα από τις κινηματογραφικές ή τηλεοπτικές του εμφανίσεις (είναι γνωστό ότι ο Σιδηρόπουλος είχε πρωταγωνιστήσει στις ταινίες του Αντρέα Θωμόπουλου «Ο Ασυμβίβαστος» και «Αλδεβαράν» -στην τελευταία μαζί με τον Δημήτρη Πουλικάκο-όπως κι ότι είχε κάνει μια τηλεοπτική εμφάνιση στο σίριαλ του Κώστα Φέρρη για την ΕΡΤ, «Οικογένεια Ζαρντή»), στίχους, αρκετούς μάλιστα και σε χειρόγραφη μορφή, φωτογραφικό υλικό και βέβαια τα κείμενα και τις δηλώσεις του. Η κεντρική ιδέα, μάλιστα, είναι αυτή: να περιοριστούν οι εκτιμήσεις άλλων γι' αυτόν και να δίνεται έμφαση στον Σιδηρόπουλο, μέσα από τα λόγια του ίδιου.
Το υλικό θα συμπληρώνεται στην πορεία.
Ο,τι δεν υπάρχει στην ιστοσελίδα είναι λεπτομέρειες για την ιδιωτική του ζωή. «Γενικώς δεν μου αρέσει να βλέπουμε τους άλλους από την κλειδαρότρυπα. Με τον ίδιο σεβασμό δούλεψαν όλοι για την ιστοσελίδα, απέχοντας από την εμπορευματοποίηση της προβολής», λέει η Μελίνα.
Ροκ εντ ρολ
Η ίδια μικρότερή του κατά 6 χρόνια («έμπαινα στο Γυμνάσιο, όταν έφυγε από την Αθήνα και πήγε στη Θεσσαλονίκη να σπουδάσει Μαθηματικά»), δεν ήταν αυτόπτης μάρτυρας των πρώτων του βημάτων στο συγκρότημα «Δάμων και Φιντίας». Τον θυμάται, όμως, «στο σπίτι να χορεύει ροκ εντ ρολ. Εκείνος 15, εγώ 8, με πέταγε στον ώμο του, κάναμε φιγούρες. Του άρεσε ο χορός τόσο πολύ. Η μητέρα μου είχε διακρίνει από νωρίς το μουσικό του ταλέντο. Αντιστάθηκε ο πατέρας μας και δεν τον άφησε να σπουδάσει μουσική...». Διηγείται όμως πώς ο αδελφός της, δισέγγονος του Ζορμπά κι ανιψιός της Ελλης Αλεξίου, της Γαλάτειας Καζαντζάκη και του Λευτέρη Αλεξίου, είχε στο DNA του την τέχνη. Και την επαναστατικότητα του «ασυμβίβαστου»: «Φοιτήτρια, εγώ ήμουν οργανωμένη στο κόμμα και τότε ψιλοτσακωνόμασταν για πράγματα για τα οποία τώρα αντιλαμβάνομαι ότι ο Παύλος είχε δίκιο. Δεν ήταν όμως εριστικός. Κι αντίθετα όταν αντιλαμβανόταν μια δυσκολία στον απέναντί του, άπλωνε το χέρι».
«Κύτταρο» το συγκρότημα «Σπυριδούλα» που έφτιαξε με τους αδελφούς Σπυρόπουλους, το ιστορικό για το ελληνικό ροκ άλμπουμ «Φλου», ο «Ασυμβίβαστος» και το «Να μ' αγαπάς», οι «Απροσάρμοστοι» και το «Εν λευκώ», το «Ζορμπά The Freak» όταν μαζί με τον Πουλικάκο βγάζανε με δημιουργική τρέλα τη «γλώσσα» στους μουσικούς... θεσμούς, το τραγούδι που έγινε σύνθημα «Αντε και καλή τύχη μάγκες»: στιγμές από τη ζωή ενός ανθρώπου που έγινε ο απόλυτος ελληνικός ροκ εντ ρολ μύθος. «Οχι», διαφωνεί η Μελίνα, «δεν δέχομαι τον όρο "μύθος". Πώς μυθοποιείται ο άνθρωπος που έλεγε στους άλλους "Be yourself";».
enet
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου