Η μείωση των δαπανών για επιδόματα ανεργίας στα "ψιλά γράμματα" της διαμόρφωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος
Στον αέρα βρίσκεται το προσχέδιο του προϋπολογισμού το οποίο αποτελεί ένα ευχολόγιο με υπεραισιόδοξες προβλέψεις αλλά και αφαίμαξη εισοδημάτων στα "ψιλά γράμματα", υπακούοντας στα κελεύσματα των τροϊκανών. Προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 2,9% του ΑΕΠ, με ψαλίδι σε επιδόματα ανεργίας και συντάξεις.
Ενδεικτικό της υπεραισιοδοξίας του προϋπολογισμού είναι ότι προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα 2,9% του ΑΕΠ ή 5.423 εκατ. ευρώ και τούτο διότι το προβλεπόμενο δημοσιονομικό κενό περιορίζεται μόλις σε 225 εκατομμύρια ή 0,1% του ΑΕΠ.
Αφαίμαξη, στα "ψιλά γράμματα"
Όμως, στα "ψιλά γράμματα" της διαμόρφωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος περιλαμβάνονται υποσημειώσεις όπως π.χ. η μείωση των δαπανών για επιδόματα ανεργίας και η αύξηση της παρακράτησης φόρου από συντάξεις, μετά την εκκαθάριση των πολλαπλών συντάξεων από έναν εκκαθαριστή, κάτι που θα αυξήσει τον φόρο εισοδήματος, καθώς θα παρακρατείται ο αναλογών φόρος στην πηγή. Η κυβέρνηση επιχειρεί να... δικαιολογήσει τη μείωση των επιδομάτων λόγω της "αλλαγής των χαρακτηριστικών της ανεργίας, εξαιτίας της αύξησης του αριθμού των μακροχρόνια ανέργων". Το μέτρο αυτό θα περικόψει τα κονδύλια του ΟΑΕΔ που απολαμβάνουν σήμερα 952.395 μακροχρόνια ανεργοι οι οποίοι και αποτελούν το 74,4% του συνόλου των ανέργων της χώρας.
Η απόκλιση αυτή από τον στόχο του προγράμματος οικονομικής πολιτικής για πρωτογενές πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ (5.648 εκατ. ευρώ) είναι εξαιρετικά μικρή σε σχέση με τα 2 δισ. ευρώ και πλέον που προέβλεπαν οι τροϊκανοί.
Με την πρόβλεψη των δανειστών το πρωτογενές πλεόνασμα θα ήταν κάτω και του 2% του ΑΕΠ και συγκεκριμένα στο 1,9% του ΑΕΠ.
Για το 2014 το πρωτογενές πλεόνασμα προβλέπεται στο 2,0% του ΑΕΠ (3.600 εκατ. Ευρώ).
Το ότι το προσχέδιο υπακούει στις εντολές ΔΝΤ, Ε.Ε., ΕΚΤ, τεκμαίρεται και από την λιτότητα που επιβάλει ο προυπολογισμός με πιο ενδεικτική τη διατήρηση των δαπανών στα φετινά επίπεδα.
Συκεκριμένα, οι πρωτογενείς δαπάνες προβλέπονται στα 41.811 εκατ. ευρώ, μειωμένες σε σχέση με φέτος (42.483 εκατ. Ευρώ) κάτι που σημαίνει ότι συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς ο ακρωτηριασμός του δημοσίου από βασικές του λειτουργίες. Για παράδειγμα, οι δαπάνες σε κοινωνική ασφάλιση και περίθαλψη μειώνονται από 14.390 εκατ. ευρώ σε 13.931 εκατ. Ευρώ. Αλλά και το κονδύλι για μισθούς και συντάξεις είναι ύψους 18.685 εκατ. ευρώ, σχεδόν αμετάβλητο σε σχέση με φέτος (18.613 εκατ).
Σε καθαρή ταμειακή βάση οι τόκοι που προβλέπεται ότι θα πληρωθούν το 2015, θα είναι 5.900 εκατ. Ευρώ από 5.700 εκατ. ευρώ.
Παρά τη διαπιστωμένη φοροδοτική αδυναμία των Ελλήνων, τόσο οι άμεσοι φόροι όσο και οι έμμεσοι θα είναι αυξημένοι σε απόλυτα μεγέθη.
Ενδεικτικά, είναι τα ποσά που προβλέπονται για άμεσους φόρους 22.144 εκατ. ευρώ από 21.339 εκατ. φέτος, και για έμμεσους 25.242 εκατ. από 24.312 εκατ. ευρώ.
Παρότι ως κλάσμα του ΑΕΠ οι φόροι δεν αυξάνονται, παραμένουν εντούτοις συνολικά σε υψηλότατα για τις αντοχές των νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων επίπεδα.
Έτσι, τα καθαρά τακτικά έσοδα από 49.738 εκατ. αυξάνονται στα 50.673 εκατ. ευρώ.
Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων προβλέπεται κουτσουρεμένο κατά 400 εκατ. ευρώ, από τα 6.800 εκατ. στα 6.400, με την εθνική συμμετοχή αμετάβλητη στα 700 εκατομμύρια και το συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα να συρρικνώνεται στα 5.700 εκατ. από 6.100 εκατ. Ευρώ.
Υπεραισιόδοξο σενάριο για ανεργία και ιδιωτική κατανάλωση
Αναφορικά με τα βασικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας, ο σχετικός πίνακας που περιέχεται στο προσχέδιο συνιστά τον ορισμό της υπεραισιοδοξίας, με πιο ενδεικτικά τα εξής μεγέθη:
Το χρέος της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται στο 167,9% του ΑΕΠ ή 316.100 εκατ. ευρώ. Παρά την ευελπιστούμενη, εντυπωσιακή μείωσή του από 174,8% του ΑΕΠ (318.600 εκατ.), παραμένει ακόμα σε επίπεδα μη βιώσιμα καθιστώντας επιτακτική τη ρύθμισή του.
Με βάση το χρονοδιάγραμμα λήξης του, το χρέος της κεντρικής διοίκησης εκτείνεται ως το 2057 με "επικίνδυνες" τις χρονιές 2014, 2015, 2019, 2037, 2038, 2039, κατά τις οποίες οι λήξεις ξεπερνούν τα 12 δισ. ευρώ για κάθε χρονιά. Κάτι που σημαίνει ότι καθώς σε αυτές οι χρονιές αλλά και σε πολλές ακόμη υπερβαίνουν τα 10 δισ., η δημοσιονομική διαχείριση για καθέναν από τους προϋπολογισμούς εκείνων των χρόνων θα είναι εξαιρετικά δυσχερείς.
Ειδικά για φέτος, οι τόκοι που θα πρέπει να πληρώσει η κεντρική διοίκηση είναι της τάξης των 5.700 εκατ. και για το 2015 θα είναι 5.900 εκατ. ευρώ. Θα έχουμε, δηλαδή, μια αύξηση της τάξης των 200 εκατομμυρίων ευρώ που εθνικολογιστικά θα είναι μηδενική, αφού ως ποσοστό του ΑΕΠ θα διατηρηθεί όπως και φέτος στο 3,1% (υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 2,9% φέτος, από 182.231 εκατ. Σε 188.265 εκατ. ευρώ το 2015).
Παναγόπουλος Θάνος
ΠΗΓΗ aygi.gr
Στον αέρα βρίσκεται το προσχέδιο του προϋπολογισμού το οποίο αποτελεί ένα ευχολόγιο με υπεραισιόδοξες προβλέψεις αλλά και αφαίμαξη εισοδημάτων στα "ψιλά γράμματα", υπακούοντας στα κελεύσματα των τροϊκανών. Προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 2,9% του ΑΕΠ, με ψαλίδι σε επιδόματα ανεργίας και συντάξεις.
Ενδεικτικό της υπεραισιοδοξίας του προϋπολογισμού είναι ότι προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα 2,9% του ΑΕΠ ή 5.423 εκατ. ευρώ και τούτο διότι το προβλεπόμενο δημοσιονομικό κενό περιορίζεται μόλις σε 225 εκατομμύρια ή 0,1% του ΑΕΠ.
Αφαίμαξη, στα "ψιλά γράμματα"
Όμως, στα "ψιλά γράμματα" της διαμόρφωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος περιλαμβάνονται υποσημειώσεις όπως π.χ. η μείωση των δαπανών για επιδόματα ανεργίας και η αύξηση της παρακράτησης φόρου από συντάξεις, μετά την εκκαθάριση των πολλαπλών συντάξεων από έναν εκκαθαριστή, κάτι που θα αυξήσει τον φόρο εισοδήματος, καθώς θα παρακρατείται ο αναλογών φόρος στην πηγή. Η κυβέρνηση επιχειρεί να... δικαιολογήσει τη μείωση των επιδομάτων λόγω της "αλλαγής των χαρακτηριστικών της ανεργίας, εξαιτίας της αύξησης του αριθμού των μακροχρόνια ανέργων". Το μέτρο αυτό θα περικόψει τα κονδύλια του ΟΑΕΔ που απολαμβάνουν σήμερα 952.395 μακροχρόνια ανεργοι οι οποίοι και αποτελούν το 74,4% του συνόλου των ανέργων της χώρας.
Η απόκλιση αυτή από τον στόχο του προγράμματος οικονομικής πολιτικής για πρωτογενές πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ (5.648 εκατ. ευρώ) είναι εξαιρετικά μικρή σε σχέση με τα 2 δισ. ευρώ και πλέον που προέβλεπαν οι τροϊκανοί.
Με την πρόβλεψη των δανειστών το πρωτογενές πλεόνασμα θα ήταν κάτω και του 2% του ΑΕΠ και συγκεκριμένα στο 1,9% του ΑΕΠ.
Για το 2014 το πρωτογενές πλεόνασμα προβλέπεται στο 2,0% του ΑΕΠ (3.600 εκατ. Ευρώ).
Το ότι το προσχέδιο υπακούει στις εντολές ΔΝΤ, Ε.Ε., ΕΚΤ, τεκμαίρεται και από την λιτότητα που επιβάλει ο προυπολογισμός με πιο ενδεικτική τη διατήρηση των δαπανών στα φετινά επίπεδα.
Συκεκριμένα, οι πρωτογενείς δαπάνες προβλέπονται στα 41.811 εκατ. ευρώ, μειωμένες σε σχέση με φέτος (42.483 εκατ. Ευρώ) κάτι που σημαίνει ότι συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς ο ακρωτηριασμός του δημοσίου από βασικές του λειτουργίες. Για παράδειγμα, οι δαπάνες σε κοινωνική ασφάλιση και περίθαλψη μειώνονται από 14.390 εκατ. ευρώ σε 13.931 εκατ. Ευρώ. Αλλά και το κονδύλι για μισθούς και συντάξεις είναι ύψους 18.685 εκατ. ευρώ, σχεδόν αμετάβλητο σε σχέση με φέτος (18.613 εκατ).
Σε καθαρή ταμειακή βάση οι τόκοι που προβλέπεται ότι θα πληρωθούν το 2015, θα είναι 5.900 εκατ. Ευρώ από 5.700 εκατ. ευρώ.
Παρά τη διαπιστωμένη φοροδοτική αδυναμία των Ελλήνων, τόσο οι άμεσοι φόροι όσο και οι έμμεσοι θα είναι αυξημένοι σε απόλυτα μεγέθη.
Ενδεικτικά, είναι τα ποσά που προβλέπονται για άμεσους φόρους 22.144 εκατ. ευρώ από 21.339 εκατ. φέτος, και για έμμεσους 25.242 εκατ. από 24.312 εκατ. ευρώ.
Παρότι ως κλάσμα του ΑΕΠ οι φόροι δεν αυξάνονται, παραμένουν εντούτοις συνολικά σε υψηλότατα για τις αντοχές των νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων επίπεδα.
Έτσι, τα καθαρά τακτικά έσοδα από 49.738 εκατ. αυξάνονται στα 50.673 εκατ. ευρώ.
Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων προβλέπεται κουτσουρεμένο κατά 400 εκατ. ευρώ, από τα 6.800 εκατ. στα 6.400, με την εθνική συμμετοχή αμετάβλητη στα 700 εκατομμύρια και το συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα να συρρικνώνεται στα 5.700 εκατ. από 6.100 εκατ. Ευρώ.
Υπεραισιόδοξο σενάριο για ανεργία και ιδιωτική κατανάλωση
Αναφορικά με τα βασικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας, ο σχετικός πίνακας που περιέχεται στο προσχέδιο συνιστά τον ορισμό της υπεραισιοδοξίας, με πιο ενδεικτικά τα εξής μεγέθη:
- ΑΕΠ: αύξηση 2,9% το 2015 από 0,6% φέτος και από ύφεση 3,9% πέρυσι. Μεταξύ των λόγων που επικαλείται το οικονομικό επιτελείο για τη μεγέθυνση αυτή της οικονομίας, περιλαμβάνεται και η συνέχιση της εντυπωσιακής αύξησης του τουρισμού και το 2015 καθώς και η πλήρης απόδοση του μέτρου της μείωσης των εργοδοτικών εισφορών. Είναι προφανές, ότι οι νεοφιλελεύθερες ιδεοληψίες και η συγκυριακοί – έστω και θετικοί – παράγοντες αποτελούν τη βάση διαμόρφωσης των θετικών προβλέψεων για τη μεγέθυνση της οικονομίας.
- Επενδύσεις: αύξηση περίπου κατά 12 μονάδες (11,7%) περίπου όση ήταν η περυσινή μείωσή τους (12,8%) και διπλάσια της φετινής αύξησης (5,3%)
- Παρά τους απανωτούς φόρους και τα χαράτσια και τις καθηλώσεις των μισθών και των συντάξεων στα κατώτατα τρέχοντα επίπεδα, το προσχέδιο προβλέπει αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης στο 1,6% από μείωση 1,8% φέτος και 6,0% πέρυσι, με το υπουργείο Οικονομικών να επικαλείται ως επιχείρημα της προβλεπόμενης αυτής αύξησης, τη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης.
- Δημόσια κατανάλωση: μείωση 2,0% από -1,8% φέτος και -4,1% πέρυσι
- Αισιόδοξη είναι και η προβλεπόμενη έκρηξη των εξαγωγών κατά 5,2% από 4,0% φέτος και από 1,8% πέρυσι
- Υπεραισιόδοξη είναι η πρόβλεψη για αύξηση των εισαγωγών κατά 2,2% όταν για φέτος εκτιμάται ότι ως το τέλος του έτους θα έχουν μειωθεί κατά 1,2% και ενώ πέρυσι είχαν συρρικνωθεί κατά 5,3%
- Από δραματική μείωση της απασχόλησης κατά 3,7% πέρυσι και εκτιμώμενη μικρή αύξησή της κατά 0,6% φέτος προβλέπεται για το 2015 μεγέθυνση κατά 2,6%
- Εξίσου υπεραισιόδοξο είναι το προβλεπόμενο στο 22,5% ποσοστό ανεργίας, από 24,5% φέτος και 25,8% πέρυσι
Το χρέος της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται στο 167,9% του ΑΕΠ ή 316.100 εκατ. ευρώ. Παρά την ευελπιστούμενη, εντυπωσιακή μείωσή του από 174,8% του ΑΕΠ (318.600 εκατ.), παραμένει ακόμα σε επίπεδα μη βιώσιμα καθιστώντας επιτακτική τη ρύθμισή του.
Με βάση το χρονοδιάγραμμα λήξης του, το χρέος της κεντρικής διοίκησης εκτείνεται ως το 2057 με "επικίνδυνες" τις χρονιές 2014, 2015, 2019, 2037, 2038, 2039, κατά τις οποίες οι λήξεις ξεπερνούν τα 12 δισ. ευρώ για κάθε χρονιά. Κάτι που σημαίνει ότι καθώς σε αυτές οι χρονιές αλλά και σε πολλές ακόμη υπερβαίνουν τα 10 δισ., η δημοσιονομική διαχείριση για καθέναν από τους προϋπολογισμούς εκείνων των χρόνων θα είναι εξαιρετικά δυσχερείς.
Ειδικά για φέτος, οι τόκοι που θα πρέπει να πληρώσει η κεντρική διοίκηση είναι της τάξης των 5.700 εκατ. και για το 2015 θα είναι 5.900 εκατ. ευρώ. Θα έχουμε, δηλαδή, μια αύξηση της τάξης των 200 εκατομμυρίων ευρώ που εθνικολογιστικά θα είναι μηδενική, αφού ως ποσοστό του ΑΕΠ θα διατηρηθεί όπως και φέτος στο 3,1% (υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 2,9% φέτος, από 182.231 εκατ. Σε 188.265 εκατ. ευρώ το 2015).
Παναγόπουλος Θάνος
ΠΗΓΗ aygi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου