Στην πίστα του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» δόθηκε μια από τις μεγαλύτερες «μάχες» ανάμεσα στις δυο κεντρικές πολιτικές σχολές, αυτήν της παραγωγής δημόσιου πλούτου – μέσα από τη δημιουργία υποδομών – και αυτήν της άκρατης απελευθέρωσης και της αποθέωσης του ιδιωτικού.
Δέκα χρόνια μετά, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» δικαιώνει εκείνους που κατηγορούνταν ως «κρατιστές», αφού – ακόμη και αν δεχόμασταν πλήρως το... «δίκαιο» του τεράστιου ξεπουλήματος για «δημοσιονομικούς» λόγους – σήμερα αποτελεί ένα από τα δυνατά «χαρτιά» της κυβέρνησης για την εξεύρεση πόρων μεσούσης της απόλυτης οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα.
Και αποτελεί δυνατό «χαρτί» διότι, ύστερα από 10 χρόνια λειτουργίας, σύμφωνα με μελέτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, «η επιχειρηματική κοινότητα του αεροδρομίου της Αθήνας συνεισφέρει συνολικά 2,14% του ΑΕΠ της Ελλάδας, καθώς η ετήσια “προστιθέμενη αξία” του αεροδρομίου για το σύνολο της ελληνικής επικράτειας ανέρχεται σε 4,9 δισεκατομμύρια ευρώ»!
Παράλληλα, το Δημόσιο εισέπραξε από την εταιρεία του αεροδρομίου, μόνο κατά την πενταετία 2002-2009, 640 εκατομμύρια ευρώ!
Τα αδιαμφισβήτητα αυτά γεγονότα γεννούν τρία ερωτήματα:
♦ Ένα Δημόσιο που διεκδικεί ηγετικό ρόλο στις υποδομές, με επιχειρηματικούς κανόνες διαχείρισης και όχι ρουσφετολογικούς, «παγώνει» την αγορά και «μπλοκάρει» την οικονομία ή απλώς χαλάει την πιάτσα σε εκείνους που εποφθαλμιούν «την κότα που κάνει τα χρυσά αυγά»;
♦ Εάν το Δημόσιο δεν είχε δημιουργήσει περιουσία, όπως αυτή του αεροδρομίου, τι θα μπορούσε να πουλήσει και τι θα μπορούσε να διαπραγματευθεί την ύστατη στιγμή;
♦ Η σημερινή κυβέρνηση θα μπορέσει να διαχειριστεί και πάλι προς όφελος του Δημοσίου μια από τις καλύτερες επενδύσεις, που φέρει μάλιστα την υπογραφή παλαιότερων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ;
Τις απαντήσεις μπορούν να δώσουν μόνο τα στοιχεία.
Τα ασημικά
Η ιστορία του αεροδρομίου αποδεικνύει με ποιον τρόπο το Δημόσιο μπορεί να δημιουργήσει περιουσία και να έχει συνεχώς κέρδη, συνεργαζόμενο με την ιδιωτική πρωτοβουλία, αλλά κρατώντας το πλεονέκτημα του πλειοψηφικού πακέτου. Έτσι:
1 Η σύμβαση που είχε μονογράψει το 1995 η κυβέρνηση της Ν.Δ., με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη πρωθυπουργό και τον Στέφανο Μάνο αρμόδιο υπουργό, προέβλεπε ότι η ανάδοχος κοινοπραξία Hochtief, με ιδία συμμετοχή 180 εκατ. ECU, θα κατείχε το 60% των μετοχών της εταιρείας του αεροδρομίου για 50 χρόνια συνεκμετάλλευσης, με το Δημόσιο να περιορίζεται στο 40%.
2 Η σύμβαση που υπέγραψε τελικά το 1995, έπειτα από σκληρές διαπραγματεύσεις, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ υπό τον Ανδρέα Παπανδρέου με υπουργό ΠΕΧΩΔΕ τον Κώστα Λαλιώτη, προβλέπει ότι η ίδια κοινοπραξία, με το ίδιο ποσό συμμετοχής, κατέχει μόνο το 45% των μετοχών και μόνον για 30 χρόνια συνεκμετάλλευσης, ενώ το Δημόσιο κατέχει το 55%, δηλαδή το πλειοψηφικό πακέτο.
3 Η σύμβαση του 199_ προέβλεπε την παραχώρηση στην κοινοπραξία αποκλειστικών προνομίων και δικαιωμάτων εκμετάλλευσης για 99 χρόνια της λεγόμενης «Ουδέτερης Ζώνης» γύρω από το αεροδρόμιο, συνολικής έκτασης 22.000 στρεμμάτων.
4 Αντίθετα, η σύμβαση του 1995 κατήργησε κάθε δικαίωμα και κάθε προνόμιο της αναδόχου κοινοπραξίας σε αυτή την Ουδέτερη Ζώνη.
Εν ολίγοις, η σύμβαση του 199_ είχε τη λογική ότι το Δημόσιο θα παίρνει τα «ψίχουλα» και οι ιδιώτες το «μπαγιόκο» και η σύμβαση του 1995 ακριβώς την αντίθετη στρατηγική.
Δέκα χρόνια μετά η διατήρηση του πλειοψηφικού πακέτου στην κατοχή του Δημοσίου αποδεικνύεται χρυσοφόρος, αφού, όπως επισήμανε ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ Γιάννης Παράσχης κατά την περίοδο 2002-2009, το Δημόσιο εισέπραξε από την εταιρεία του αεροδρομίου «περίπου 640 εκατ. ευρώ, το 75% του ποσού που έχει συνολικά αποδώσει η εταιρεία του αεροδρομίου στους μετόχους της».
Παράλληλα, σε τοπικό επίπεδο, η συνεισφορά του ΔΑΑ ανέρχεται σε 4,1 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 3,2% του ΑΕΠ του νομού Αττικής, ενώ συνολικά έχει προσφέρει 68.000 θέσεις εργασίας.
Δεν είναι άξιο απορίας πώς κάποιοι - ο Κ. Μητσοτάκης θα έχει αϋπνίες - είχαν ως στρατηγική επιλογή, στο όνομα της ελεύθερης οικονομίας, τα περισσότερα κέρδη να πηγαίνουν στις τσέπες των ιδιωτών και όχι στο δημόσιο ταμείο;
Και δεν είναι απορίας άξιο ότι και σήμερα επικρατεί η λογική «ό,τι αρπάξει ο κώλος μας»;
Τα στοιχεία και πάλι δίνουν τις απαντήσεις.
Νέο ξεπούλημα;
Το έτος 2010 το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είχε κέρδη προ φόρων 200 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 55% πηγαίνει στο Δημόσιο και το 45% στην κοινοπραξία. Η κερδοφορία αναμένεται, όμως, να εκτιναχθεί στα ύψη μέσα στην επόμενη δεκαετία, αφού, σύμφωνα με το μπίζνες πλαν, θα μειωθούν δραστικά τα ποσά που πηγαίνουν για την αποπληρωμή του δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Την ίδια ώρα, πληροφορίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας θέλουν την κυβέρνηση να διαπραγματεύεται με την κοινοπραξία την επέκταση του χρόνου παραχώρησης για άλλα 20 χρόνια, προσβλέποντας σε επιπλέον έσοδα 200-300 εκατ. ευρώ... Ποσό μηδαμινό, για γέλια και για κλάματα, εάν κάνουμε σύγκριση με τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας του αεροδρομίου και της κερδοφορίας που έχει.
Το δεύτερο στάδιο της διαπραγμάτευσης, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θα αφορά την πώληση ποσοστού 22%, με το Δημόσιο να χάνει δηλαδή το πλειοψηφικό πακέτο και να περιορίζεται στο 33%, στην καταστατική μειοψηφία.
Όπως λένε οι καλά γνωρίζοντες, τα κρίσιμα ερωτήματα που πρέπει να απαντήσει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης με απόλυτη διαφάνεια είναι τα εξής:
♦ Γιατί πρέπει να πουληθεί μια χρυσοφόρος για το Δημόσιο εταιρεία;
♦ Κι αν υποθέσουμε ότι πρέπει, με ποιον τρόπο και προς όφελος ποιου γίνεται ο προσδιορισμός της αξίας της;
♦ Ποιος θα αποφασίσει ότι το αεροδρόμιο μπορείνα παραχωρηθεί για είκοσι χρόνια με «όφελος» τα κέρδη της εταιρείας για ένα με ενάμιση χρόνο;
♦ Μήπως πρέπει ένας εισαγγελέας να έχει τον νου του και να παρέμβει όταν χρειαστεί;
topontiki.gr
Δέκα χρόνια μετά, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» δικαιώνει εκείνους που κατηγορούνταν ως «κρατιστές», αφού – ακόμη και αν δεχόμασταν πλήρως το... «δίκαιο» του τεράστιου ξεπουλήματος για «δημοσιονομικούς» λόγους – σήμερα αποτελεί ένα από τα δυνατά «χαρτιά» της κυβέρνησης για την εξεύρεση πόρων μεσούσης της απόλυτης οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα.
Και αποτελεί δυνατό «χαρτί» διότι, ύστερα από 10 χρόνια λειτουργίας, σύμφωνα με μελέτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, «η επιχειρηματική κοινότητα του αεροδρομίου της Αθήνας συνεισφέρει συνολικά 2,14% του ΑΕΠ της Ελλάδας, καθώς η ετήσια “προστιθέμενη αξία” του αεροδρομίου για το σύνολο της ελληνικής επικράτειας ανέρχεται σε 4,9 δισεκατομμύρια ευρώ»!
Παράλληλα, το Δημόσιο εισέπραξε από την εταιρεία του αεροδρομίου, μόνο κατά την πενταετία 2002-2009, 640 εκατομμύρια ευρώ!
Τα αδιαμφισβήτητα αυτά γεγονότα γεννούν τρία ερωτήματα:
♦ Ένα Δημόσιο που διεκδικεί ηγετικό ρόλο στις υποδομές, με επιχειρηματικούς κανόνες διαχείρισης και όχι ρουσφετολογικούς, «παγώνει» την αγορά και «μπλοκάρει» την οικονομία ή απλώς χαλάει την πιάτσα σε εκείνους που εποφθαλμιούν «την κότα που κάνει τα χρυσά αυγά»;
♦ Εάν το Δημόσιο δεν είχε δημιουργήσει περιουσία, όπως αυτή του αεροδρομίου, τι θα μπορούσε να πουλήσει και τι θα μπορούσε να διαπραγματευθεί την ύστατη στιγμή;
♦ Η σημερινή κυβέρνηση θα μπορέσει να διαχειριστεί και πάλι προς όφελος του Δημοσίου μια από τις καλύτερες επενδύσεις, που φέρει μάλιστα την υπογραφή παλαιότερων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ;
Τις απαντήσεις μπορούν να δώσουν μόνο τα στοιχεία.
Τα ασημικά
Η ιστορία του αεροδρομίου αποδεικνύει με ποιον τρόπο το Δημόσιο μπορεί να δημιουργήσει περιουσία και να έχει συνεχώς κέρδη, συνεργαζόμενο με την ιδιωτική πρωτοβουλία, αλλά κρατώντας το πλεονέκτημα του πλειοψηφικού πακέτου. Έτσι:
1 Η σύμβαση που είχε μονογράψει το 1995 η κυβέρνηση της Ν.Δ., με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη πρωθυπουργό και τον Στέφανο Μάνο αρμόδιο υπουργό, προέβλεπε ότι η ανάδοχος κοινοπραξία Hochtief, με ιδία συμμετοχή 180 εκατ. ECU, θα κατείχε το 60% των μετοχών της εταιρείας του αεροδρομίου για 50 χρόνια συνεκμετάλλευσης, με το Δημόσιο να περιορίζεται στο 40%.
2 Η σύμβαση που υπέγραψε τελικά το 1995, έπειτα από σκληρές διαπραγματεύσεις, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ υπό τον Ανδρέα Παπανδρέου με υπουργό ΠΕΧΩΔΕ τον Κώστα Λαλιώτη, προβλέπει ότι η ίδια κοινοπραξία, με το ίδιο ποσό συμμετοχής, κατέχει μόνο το 45% των μετοχών και μόνον για 30 χρόνια συνεκμετάλλευσης, ενώ το Δημόσιο κατέχει το 55%, δηλαδή το πλειοψηφικό πακέτο.
3 Η σύμβαση του 199_ προέβλεπε την παραχώρηση στην κοινοπραξία αποκλειστικών προνομίων και δικαιωμάτων εκμετάλλευσης για 99 χρόνια της λεγόμενης «Ουδέτερης Ζώνης» γύρω από το αεροδρόμιο, συνολικής έκτασης 22.000 στρεμμάτων.
4 Αντίθετα, η σύμβαση του 1995 κατήργησε κάθε δικαίωμα και κάθε προνόμιο της αναδόχου κοινοπραξίας σε αυτή την Ουδέτερη Ζώνη.
Εν ολίγοις, η σύμβαση του 199_ είχε τη λογική ότι το Δημόσιο θα παίρνει τα «ψίχουλα» και οι ιδιώτες το «μπαγιόκο» και η σύμβαση του 1995 ακριβώς την αντίθετη στρατηγική.
Δέκα χρόνια μετά η διατήρηση του πλειοψηφικού πακέτου στην κατοχή του Δημοσίου αποδεικνύεται χρυσοφόρος, αφού, όπως επισήμανε ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ Γιάννης Παράσχης κατά την περίοδο 2002-2009, το Δημόσιο εισέπραξε από την εταιρεία του αεροδρομίου «περίπου 640 εκατ. ευρώ, το 75% του ποσού που έχει συνολικά αποδώσει η εταιρεία του αεροδρομίου στους μετόχους της».
Παράλληλα, σε τοπικό επίπεδο, η συνεισφορά του ΔΑΑ ανέρχεται σε 4,1 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 3,2% του ΑΕΠ του νομού Αττικής, ενώ συνολικά έχει προσφέρει 68.000 θέσεις εργασίας.
Δεν είναι άξιο απορίας πώς κάποιοι - ο Κ. Μητσοτάκης θα έχει αϋπνίες - είχαν ως στρατηγική επιλογή, στο όνομα της ελεύθερης οικονομίας, τα περισσότερα κέρδη να πηγαίνουν στις τσέπες των ιδιωτών και όχι στο δημόσιο ταμείο;
Και δεν είναι απορίας άξιο ότι και σήμερα επικρατεί η λογική «ό,τι αρπάξει ο κώλος μας»;
Τα στοιχεία και πάλι δίνουν τις απαντήσεις.
Νέο ξεπούλημα;
Το έτος 2010 το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είχε κέρδη προ φόρων 200 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 55% πηγαίνει στο Δημόσιο και το 45% στην κοινοπραξία. Η κερδοφορία αναμένεται, όμως, να εκτιναχθεί στα ύψη μέσα στην επόμενη δεκαετία, αφού, σύμφωνα με το μπίζνες πλαν, θα μειωθούν δραστικά τα ποσά που πηγαίνουν για την αποπληρωμή του δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Την ίδια ώρα, πληροφορίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας θέλουν την κυβέρνηση να διαπραγματεύεται με την κοινοπραξία την επέκταση του χρόνου παραχώρησης για άλλα 20 χρόνια, προσβλέποντας σε επιπλέον έσοδα 200-300 εκατ. ευρώ... Ποσό μηδαμινό, για γέλια και για κλάματα, εάν κάνουμε σύγκριση με τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας του αεροδρομίου και της κερδοφορίας που έχει.
Το δεύτερο στάδιο της διαπραγμάτευσης, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θα αφορά την πώληση ποσοστού 22%, με το Δημόσιο να χάνει δηλαδή το πλειοψηφικό πακέτο και να περιορίζεται στο 33%, στην καταστατική μειοψηφία.
Όπως λένε οι καλά γνωρίζοντες, τα κρίσιμα ερωτήματα που πρέπει να απαντήσει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης με απόλυτη διαφάνεια είναι τα εξής:
♦ Γιατί πρέπει να πουληθεί μια χρυσοφόρος για το Δημόσιο εταιρεία;
♦ Κι αν υποθέσουμε ότι πρέπει, με ποιον τρόπο και προς όφελος ποιου γίνεται ο προσδιορισμός της αξίας της;
♦ Ποιος θα αποφασίσει ότι το αεροδρόμιο μπορείνα παραχωρηθεί για είκοσι χρόνια με «όφελος» τα κέρδη της εταιρείας για ένα με ενάμιση χρόνο;
♦ Μήπως πρέπει ένας εισαγγελέας να έχει τον νου του και να παρέμβει όταν χρειαστεί;
topontiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου