Δευτέρα 7 Μαρτίου 2011

Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.

Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. κ. ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ ΜΠΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΥ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕ Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ, Η Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α. ΚΑΙ Η Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ 2 ΜΑΡΤΙΟΥ 2011, ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ.
Αγαπητοί φίλοι,
Θέλω εκ μέρους της Εκτελεστικής Επιτροπής της Π.Ο.Ε. – Ο.Τ.Α. αλλά και του συνόλου των εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να σας ευχαριστήσουμε για τη σημερινή παρουσία σας στην ημερίδα που διοργανώνουμε με τη συνεργασία της Περιφέρειας Αττικής και του Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α. για τη Διαχείριση των Στερεών Αποβλήτων στην Αττική και όχι μόνο, καθώς το τελευταίο χρονικό διάστημα πρωτοβουλίες ανάλογες με αυτές που παίρνονται στην Αττική παίρνονται και στις υπόλοιπες Περιφέρειες της χώρας, με κοινό στόχο την εκχώρηση της αρμοδιότητας σε ιδιώτες και την επιλογή τεχνολογιών που αποτελούν τις πιο δαπανηρές και λιγότερο φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις.
Η επιλογή μας για τη συνδιοργάνωση της ΗΜΕΡΙΔΑΣ με την Περιφέρεια Αττικής και την Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α. έχει στρατηγικό χαρακτήρα, καθώς το πρόβλημα πλέον δεν είναι συνδικαλιστικό αλλά αφορά όλες τις πρωτοβουλίες που παίρνονται σε όλη την χώρα εν αγνοία και εν τη απουσία της πλειοψηφίας των κοινωνικών φορέων (Τοπική Αυτοδιοίκηση, Κοινωνικές Οργανώσεις κ.λ.π.) αλλά με την παρουσία των ίδιων και των ίδιων ενδιαφερομένων για την επιβολή των δικών τους προτάσεων.

Δεν θέλω να αναφερθώ με λεπτομέρειες στο τι συμβαίνει στην Κρήτη, στη Δυτική και Κεντρική Μακεδονία, στην Πελοπόννησο, στην Αιτωλοακαρνανία όπου επιλέγονται και επιβάλλονται τρόποι διαχείρισης που θα δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα το επόμενο χρονικό διάστημα (οικονομικά, περιβαλλοντικά αλλά και εργασιακά).

Η σημερινή όμως ημερίδα έχει στόχο τη διαμορφούμενη κατάσταση στην Περιφέρεια Αττικής κυρίως με ευθύνη της κυβέρνησης και του Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α. όπου οι επιλογές που γίνονται έρχονται σε αντίθεση και με τον Περιφερειακό σχεδιασμό. Ενώ δεν μας προξενεί καμία εντύπωση η σπουδή που έδειξε το Υπουργείο Περιβάλλοντος στην έγκριση των Περιβαλλοντικών όρων για το εργοστάσιο βιοξήρανσης των 700.000 τόνων/έτος στην Φυλή παρ΄ ότι υπήρξε ΟΜΟΦΩΝΑ αρνητική γνώμη του Νομαρχιακού Συμβουλίου Δυτικής Αττικής.

Η αντίθεσή μας στη διαμορφούμενη κατάσταση δεν είναι ΑΟΡΙΣΤΗ ούτε ΜΗΔΕΝΙΣΤΙΚΗ όπως μας κατήγγειλαν κάποιοι, αλλά στηρίζεται σε συγκεκριμένα στοιχεία:

1. Οι κατά καιρούς δημοσιοποιημένες Προγραμματικές Συμβάσεις, περίπου δέκα (10), που πέρασαν από τα χέρια μας άλλες προέβλεπαν μόνο την «κατασκευή» και άλλες την «κατασκευή και λειτουργία», αλλά όλες μέσα από το σύνολο των άρθρων έδειχναν τις επιλογές της κυβέρνησης.

2. Η προσπάθεια δέσμευσης από την Κυβέρνηση και τον Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α. του τρόπου διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων για πάνω από είκοσι πέντε (25) χρόνια όταν με το Ν. 3852/2010 η αρμοδιότητα από 1-1-2011 ανήκει αποκλειστικά στην αιρετή Περιφέρεια Αττικής και το νέο Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο.

3. Προσκρούει στο ότι, ο Δήμος Φυλής έχει παραχωρήσει το συγκεκριμένο οικόπεδο για ειδικό σκοπό (δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α.) και όχι οποιαδήποτε άλλη χρήση. Έργο το οποίο έχει δημοπρατηθεί και συμβασιοποιηθεί ύστερα από τον απαραίτητο προσυμβατικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

4. Στο εν λόγω οικόπεδο υφίσταται σήμερα ενεργή σύμβαση, σύμφωνα με την οποία ο ανάδοχος πραγματοποιεί τις εκσκαφές για την κατασκευή των κυττάρων. Κάτι που σημαίνει ότι ο ανάδοχος μπορεί να εγείρει απαιτήσεις για διαφυγόντα κέρδη από την απομείωση του αντικειμένου της εργολαβίας του, δεδομένου ότι το έργο δεν έχει κλείσει και είναι σε εξέλιξη η κατασκευή του.

5. Για το οικόπεδο αυτό υπάρχουν σε ισχύ περιβαλλοντικοί όροι για τη διάθεση απορριμμάτων. Περιλαμβάνονται δηλαδή δύο ενεργά κύτταρα του Χ.Υ.Τ.Α. με την κατάργηση των οποίων χάνεται χωρητικότητα μεγαλύτερη από 5.000.000 τόνους, όση είναι η χωρητικότητα των Χ.Υ.Τ.Α. Γραμματικού και Κερατέας μαζί, για 15 χρόνια. Με την κατάργηση των κυττάρων δημιουργείται μείζον πρόβλημα για τη Δημόσια Υγεία, αφού ο υπόλοιπος διαθέσιμος χώρος θα εξαντληθεί σε δύο (2) το πολύ χρόνια.

6. Πρόκειται για φωτογραφικό διαγωνισμό, αφού η επιφάνεια του οικοπέδου επαρκεί για να κατασκευαστεί εργοστάσιο που θα λειτουργεί με συγκεκριμένη τεχνολογία που διαθέτουν δύο μόνο κατασκευαστές στην Ευρώπη, τους οποίους αντιπροσωπεύουν συνεργαζόμενες εταιρείες στη χώρα μας.

7. Έρχεται σε αντίθεση και με αυτόν ακόμη των χωλαίνοντα Περιφερειακό Σχεδιασμό καθώς η «Βιολογική Ξήρανση» δεν συνιστά μέθοδο, επεξεργασίας – αξιοποίησης όπως επιβάλλει ο ΠΕ.Σ.Δ.Α. Αττικής αλλά μια τεχνική προεπεξεργασίας των απορριμμάτων.

Ταυτόχρονα:
· Αντί της εξασφάλισης χώρων ταφής των απορριμμάτων επιλέγει την κατασκευή φαραωνικού τύπου, μη αναγκαίων εργοστασίων επεξεργασίας, πράγμα πρωτοφανές για τα παγκόσμια χρονικά. Δεν υπάρχει πρωτεύουσα χώρας στην οποία να γίνεται επεξεργασία του συνόλου των απορριμμάτων σε εργοστάσια και μάλιστα αυτού του μεγέθους.

· Η μόνη λογική εξήγηση δημιουργίας τέτοιου μεγέθους εργοστασίων είναι η ενδεχόμενη εισαγωγή σύμμεικτων απορριμμάτων και από άλλες περιοχές εκτός Αττικής.

· Αντί της ανακύκλωσης στην πηγή (περιλαμβανομένης και της οργανικής ανακύκλωσης του προδιαλεγμένου στην πηγή ρεύματος των «οργανικών κουζίνας») που θα μειώσει τα σύμμεικτα απορρίμματα και το τελικό κόστος στους Δήμους και στον πολίτη, επιλέγει την εμμονή στην αποκομιδή και επεξεργασία του σύμμεικτου σκουπιδιού, κάτι που ευνοεί μόνο τους εργολάβους και επιβαρύνει τους Δήμους και τους Δημότες του λεκανοπεδίου.

· Αντί της φιλικής προς το περιβάλλον μηχανικής διαλογής και κομποστοποίησης για ένα σχετικά μικρό μέρος των απορριμμάτων (το ρεύμα των σύμμεικτων) επιλέγει τη βιοξήρανση των σύμμεικτων απορριμμάτων δηλαδή τελικώς την καύση, με άγνωστο όμως ακόμη αποδέκτη των βιοξηραθέντων αποβλήτων. Με την επιλογή αυτή το ρεύμα των σύμμεικτων απορριμμάτων διατηρείται για μια 25ετία σε απαράδεκτα υψηλά επίπεδα, σε βάρος της ανακύκλωσης, ώστε να τροφοδοτούνται σταθερά οι μονάδες βιολογικής ξήρανσης (προβλέπεται και 2η ή και 3η) και μέσω αυτών οι μονάδες καύσης.

· Αντί να προσμετρήσει την επιβάρυνση των Ελληνικών νοικοκυριών από την οικονομική κρίση και τα οικονομικά μέτρα «κόπτεται» να κατοχυρώσει τιμές στους εργολάβους. Τιμές οι οποίες θα εκτοξεύσουν σύντομα το κόστος διαχείρισης των απορριμμάτων από 42,00 ευρώ σε 150,00 ευρώ/τόνο τουλάχιστον. Χωρίς βέβαια να συνυπολογίζεται το κόστος μεταφοράς, της καύσης, της λειτουργίας και χωροθέτησης Χ.Υ.Τ.Α. ΤΟΞΙΚΩΝ ΥΠΟΛΛΕΙΜΜΑΤΩΝ που θα απαιτηθεί για να δέχεται την τοξική τέφρα και λάσπη των μονάδων καύσης.

Αγαπητοί φίλοι,
Η δική μας πρόταση συγκλίνει σε ένα πράσινο ρεαλιστικό, εναλλακτικό σχέδιο που βασίζεται στο τρίπτυχο: Πρόληψη – Ανακύκλωση – Κομποστοποίηση: που είναι άμεσα υλοποιήσιμο και βασίζεται στην καρδιά της Πράσινης Ανάπτυξης, δημιουργώντας πολύ περισσότερες θέσεις εργασίας, ικανοποιώντας όλες τις νομικές υποχρεώσεις της χώρας και είναι κοινωνικά αποδεκτό.

Πρόταση που έχει όμως ένα «μειονέκτημα». Είναι πολύ οικονομική και πιο αποκεντρωμένη στις επενδύσεις και άρα δεν μπορεί να δώσει τα υπερκέρδη που κάποιοι ονειρεύονται και μεθοδεύουν.

Η πρότασή μας.
Σε αντίθεση με το σχέδιο ιδιωτικοποίησης της διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων που προωθούν κυβέρνηση και Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α. εμείς προτείνουμε σε Εθνικό επίπεδο:

1 Υπεράσπιση του Δημόσιου και Κοινωνικού χαρακτήρα της Διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων με καλύτερες υπηρεσίες και χαμηλότερο κόστος απέναντι στην επίθεση που δέχεται από την κυβέρνηση και τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα.

2 Καθιέρωση 4 ρευμάτων απορριμμάτων: α. συσκευασίες, β. έντυπο χαρτί, γ. οργανικά και δ. υπόλοιπα απορρίμματα. Η διαχείριση τους θα γίνεται απευθείας από την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το διαφορετικό κόστος θα καλυφθεί από τα αντίστοιχα Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης, ενώ η ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και συμμετοχή του πολίτη πρέπει να γίνει με ευθύνη της Αυτοδιοίκησης και χρηματοδότηση από το Ε.Σ.Π.Α.

3 Δημιουργία Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (Σ.Μ.Α.) στους οποίους μπορούν να συγκεντρώνονται και τα προδιαλεγμένα από τους πολίτες απορρίμματα κατά είδος.

4 Δημιουργία μονάδων επεξεργασίας οργανικού κλάσματος από το ρεύμα των οργανικών, λαμβανομένου υπόψη ότι τα οργανικά υπερβαίνουν το 45% των απορριμμάτων στη χώρα μας. Από την επεξεργασία αυτή θα έχουμε ως προϊόν άριστης ποιότητας κομπόστ, το οποίο μπορεί είτε να χρησιμοποιεί η Αυτοδιοίκηση για αναπλάσεις πάρκων, αναδασώσεις, κ.λ.π. ή να πωλείται στην αγορά με οικονομικό όφελος.

5 Δημιουργία Ολοκληρωμένων Ενοτήτων Διαχείρισης Απορριμμάτων (Ο.Ε.Δ.Α.) που θα περιλαμβάνουν Χώρο Υγειονομικής Ταφής για το ρεύμα των υπολοίπων που δεν υπόκεινται σε περαιτέρω επεξεργασία και για τα υπολείμματα και μονάδα επεξεργασίας των σύμμεικτων απορριμμάτων που απομένουν. Η επιλογή της τεχνολογίας θα γίνεται με κατεύθυνση της μεγιστοποίησης της ανακύκλωσης. Θα πρέπει να προκρίνεται ο συνδυασμός της πιο οικονομικής και φιλικής στο περιβάλλον λύσης με αποκλεισμό επομένως της καύσης.

6 Κατάργηση της σύμβασης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με την Ε.Ε.Α.Α. Α.Ε. για την ανακύκλωση των Δημοτικών Απορριμμάτων συσκευασίας, δημιουργία ενιαίου, αποκλειστικά Δημόσιου Φορέα για την ανακύκλωση των υλικών συσκευασίας με καθοριστική την εκπροσώπηση σ’ αυτόν των Ο.Τ.Α. και των Συνδέσμων τους που εξειδικεύονται με την επεξεργασία και διάθεση των απορριμμάτων. Η ανακύκλωση να υλοποιείται από τους Δήμους, σε συνεργασία με τους Συνδέσμους Διαχείρισης των Απορριμμάτων.

7 Άμεση ανάληψη πρωτοβουλίας από την Κυβέρνηση και τους φορείς των Ο.Τ.Α. για την προώθηση κατασκευής των Κ.Δ.Α.Υ. και των μονάδων μηχανικής ανακύκλωσης και κομποστοποίησης, που προβλέπονται στους περιφερειακούς σχεδιασμούς και να μην περιορίζονται στην κατασκευή Χ.Υ.Τ.Α. ή Χ.Υ.Τ.Υ. που και αυτοί κατασκευάζονται με το σταγονόμετρο, με συνεχείς υπαναχωρήσεις και έξωθεν παρεμβάσεις, λόγω κυρίως πολιτικών σκοπιμοτήτων.

8 Αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας για τη διαχείριση των Επικίνδυνων Ιατρικών Αποβλήτων (Ε.Ι.Α.), ενίσχυση του ρόλου της εγκατάστασης του Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α. για την αποτέφρωση. Προστασία της υγείας των πολιτών, των εργαζομένων και του περιβάλλοντος, από την ανεξέλεγκτη διάθεσή τους.


Η περίπτωση της Αττικής.
Ειδικότερα για την Αττική προτείνουμε μια ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων με βάση τα παρακάτω:
1. Λειτουργία του υφισταμένου Εργοστάσιου Μηχανικής Ανακύκλωσης Κομποστοποίησης (Ε.Μ.Α.Κ.) με πλήρη δυναμικότητα (η δυναμικότητα του Ε.Μ.Α.Κ. είναι 300.000 τόνοι/χρόνο, αλλά μπορεί επίσης η μια εκ των τριών γραμμών του να κάνει επεξεργασία προδιαλεγμένου οργανικού κλάσματος (125.00 τόνοι/έτος), οπότε η δυναμικότητα των άλλων δύο μπορεί να φτάσει τους 200.000 τόνους το χρόνο).
2. Δημιουργία δύο εργοστασίων μηχανικής ανακύκλωσης, δυναμικότητας 127.500 τόνων/χρόνο (όπως προβλέπεται, αλλά με αλλαγή της μεθόδου επεξεργασίας που δρομολογείται να είναι η βιοξήρανση).
3. Επέκταση και αναβάθμιση των κάδων χαρτιού στη βάση του υποβαθμισμένου σήμερα, προγράμματος που υλοποιεί ο Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α.
4. Καθιέρωση των ρευμάτων οργανικών, κάτι που αφενός μεν θα μειώσει τα σύμμεικτα απορρίμματα που οδηγούνται για επεξεργασία και αφετέρου θα αυξήσει τις ποσότητες που οδηγούνται σε κομποστοποίηση.
5. Δημιουργία τριών (3) εργοστασίων κομποστοποίησης που ήδη προβλέπονται με παραπέρα σταδιακή αύξηση των προδιαλεγμένων οργανικών.
6. Επιτάχυνση της διαδικασίας κατασκευής των έξι (6) Σ.Μ.Α. που προβλέπονται στον ΠΕ.Σ.Δ.Α. και χωροθέτηση και δημιουργία τοπικών Σ.Μ.Α. και σε άλλα σημεία της Αττικής (με έμφαση στα νησιά).
7. Να διερευνηθεί η αναγκαιότητα για δημιουργία εργοστασίου δεύτερου Ε.Μ.Α.Κ. στα Άνω Λιόσια, με δυναμικότητα που θα επιλεγεί ανάλογα με τα πρώτα αποτελέσματα από την ένταση της ανακύκλωσης.

Αγαπητοί φίλοι,
Η Π.Ο.Ε. – Ο.Τ.Α., οι εργαζόμενοι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση εκφράζουν με σαφήνεια τις θέσεις τους προς κάθε κατεύθυνση καθώς η Διαχείριση των Απορριμμάτων δεν αφορά μόνο τους εργαζόμενους. Οι επιλογές του σήμερα θα δεσμεύσουν και θα δρομολογήσουν τις εξελίξεις για τα επόμενα είκοσι πέντε (25) χρόνια. Οι αποφάσεις δεν μπορεί να παίρνονται πίσω από ερμητικά κλειστές πόρτες, σε καθεστώς περίεργων μεθοδεύσεων και αδιαφανών διαδικασιών.

Οι προειλημμένες αποφάσεις που με διαδικασίες εξπρές πάρθηκαν θα επιφέρουν ανεπανόρθωτες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, καθώς εγκαταλείπεται οριστικά η ανακύκλωση στην «πηγή» ενώ το υπέρογκο κόστος της πιο δαπανηρής επιλογής θα επιβαρύνει τον οικογενειακό οικονομικό προϋπολογισμό αφού θα μετακυλιστεί στο Δημότη μέσω των Δημοτικών φόρων. Και βέβαια κανείς δεν πρέπει να συναινέσει σε ένα σχέδιο εκχώρησης της Διαχείρισης των Απορριμμάτων σε ιδιωτικά συμφέροντα. Η κυβέρνηση που ανέλαβε την εξουσία διατυμπανίζοντας πως θα φέρει την κάθαρση και θα επιβάλλει διαφάνεια, κυρίως στα δημόσια έργα, φαίνεται τώρα πως υποχωρεί και διολισθάνει στην αδιαφάνεια και στην υποστήριξη του κεφαλαίου που ταλανίζουν δεκαετίες τη χώρα μας και αποτελούν τη βασική αιτία για τη σημερινή τραγική οικονομική κατάσταση της Ελλάδας.

Επιμένουμε και επισημαίνουμε ότι η διαχείριση των Απορριμμάτων στην Αττική αλλά και στην υπόλοιπη χώρα απαιτεί ένα ουσιαστικό και ειλικρινή δημόσιο διάλογο, μέσα από τον οποίο θα αναδειχθούν οι καταλληλότερες επιλογές.

Γιατί τελικά είναι εύκολο όπως αποδεικνύεται, να αγνοείς την κοινή λογική, να παρεκκλίνεις από τη νομιμότητα, να εξυπηρετείς ιδιωτικά συμφέροντα, να διαλύεις το Δημόσιο Τομέα, να απαξιώνεις τους εργαζόμενους, να επιβαρύνεις χωρίς λόγο υπέρογκα τους Δήμους και τα νοικοκυριά πίσω από κλειστές πόρτες και να οδηγείς σε απόλυση εκατοντάδες εργαζόμενους αδιαφορώντας για το μέλλον των ίδιων και των οικογενειών τους.

Αρκετά λάθη έχουμε κάνει μέχρι σήμερα, δεν μπορούμε να κάνουμε άλλα…

Πρέπει επιτέλους να πάρουμε την υπόθεση ΟΛΟΙ στα χέρια μας… και σε αυτό εμείς σας καλούμε…

glyfadaaction. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: