*Του Γιώργου Βερνίκου, Προέδρου της GREENPEACE
Συγκεκριμένα η ΔΕΛΤΑ, η οποία ενώ έπαιρνε άριστα στον «Οδηγό Καταναλωτών» μας λόγω των προσπαθειών της το γάλα της να είναι ελεύθερο από γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς, στον τελευταίο Οδηγό που εκδώσαμε τον Ιανουάριο 2011 πήρε χαμηλή βαθμολογία γιατί δεν τήρησε τη δήλωσή της να προβεί σε σήμανση στη συσκευασία του τελικού της προϊόντος εντός του Μαΐου 2010. Η αναγραφή της σήμανσης θεωρείται σε αυτή τη φάση της εκστρατείας της GREENPEACE για τα μεταλλαγμένα πολύ σημαντική, αφού μόνο έτσι αποδεικνύεται ο σεβασμός των εταιρειών προς τους έλληνες καταναλωτές που δεν θέλουν μεταλλαγμένα στη διατροφή τους.
Με αφορμή τη δικαστική διαμάχη είναι σκόπιμο να κάνουμε αναφορά στο «δάσος» όπως το βλέπουμε εμείς και το «δέντρο» όπως το βλέπει –κακώς κατά την άποψή μας- η ΔΕΛΤΑ.
Για μας λοιπόν το «δάσος» έχει ως εξής:
Ζούμε σε μία κρίσιμη περίοδο, τόσο για την κοινωνία όσο και για τις επιχειρήσεις, αλλά και σε μία περίοδο γεμάτη προκλήσεις και προοπτικές. To οικολογικό κίνημα έχει μία δική του αντίληψη για την οικονομική κρίση και εμείς της Greenpeace πιστεύουμε ότι μοναδική διέξοδος είναι η ανάγκη ανανέωσης των θεσμών με στόχο τη βιωσιμότητα. Ο ρόλος της κοινωνίας των πολιτών προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά και για την εδραίωση της δημοκρατίας, είναι καθοριστικός και πρέπει να γίνεται με συμφωνημένους πολιτισμικούς κανόνες και κυρίως τη μη χρήση βίας και την κατά το δυνατόν μη εξάρτηση από συμφέροντα. Από την πλευρά των επιχειρήσεων -και μάλιστα αυτών που λόγω μεγέθους και επιρροής έχουν δεσπόζουσα θέση- ζητάμε να μην βλέπουν τα πράγματα απλά λίγο διαφορετικά απ’ ότι μέχρι σήμερα, αλλά ν’ αναλαμβάνουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες αμφισβήτησης των συνθηκών που επικρατούν, συμβάλλοντας δυναμικά σε μία νέα εποχή καινοτομιών, έμπνευσης και ανθρώπινης σοφίας.
Στην GREENPEACE θέλουμε την οικονομία σύμμαχο σε καινοτομίες για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Την εταιρική κοινωνική ευθύνη δεν τη θέλουμε σαν ένα εργαλείο μάρκετινγκ, αλλά εργαλείο που πραγματικά θα ερευνά και θα στοχάζεται σχετικά με το σκοπό και την ευθύνη των επιχειρήσεων. Από εταιρείες όπως η ΔΕΛΤΑ ζητάμε από τις ηγεσίες τους να συμμετέχουν ενεργά και ειλικρινά στην εξερεύνηση των διαφόρων όψεων της βιωσιμότητας.
Με τον «Οδηγό Καταναλωτών» μας, που με τεράστια απήχηση δημοσιεύουμε, δεν πάμε ν’ αντικαταστήσουμε απλά μία βαθμολογία που θα μπορούσε να κάνει μία κρατική Υπηρεσία ή ένας μαθηματικός τύπος που θα ήταν αρεστός σε μία εταιρεία. Πάμε να συνεγείρουμε συνειδήσεις, να συνάψουμε συμμαχίες για ολική δέσμευση στη βιώσιμη ανάπτυξη, να «ταράξουμε τα νερά» της κατεστημένης τάξης πραγμάτων, να δημιουργήσουμε όραμα και ν’ απαιτήσουμε «αυξημένη συνειδητοποίηση» από τις ηγέτιδες επιχειρηματικές ομάδες.
Αυτή την πρόκληση δυστυχώς δεν την αντιλήφθηκε η σημερινή ηγετική ομάδα της ΔΕΛΤΑ. Είδε το «δέντρο». Δηλαδή «μίζερα» νομικά ότι η βαθμολογία μας την αδικεί. Δεν θέλησε να δει το μήνυμα της βαθμολογίας μας και ν’ αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Συγκεκριμένα, η ΔΕΛΤΑ ζήτησε από τον ΕΦΕΤ αν μπορεί προαιρετικά ν’ αναγράψει αυτό που είχε δεσμευτεί η ίδια να πράξει, ενώ της ήταν γνωστό ότι ο σκοπός της συγκεκριμένης δράσης της GREENPEACE είναι ακριβώς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να προχωρήσει σε σχεδιασμό του κρατικού σήματος για μη μεταλλαγμένα στα ζωικά προϊόντα. Ο ΕΦΕΤ απάντησε ότι δεν «συνιστά» την αναγραφή, φυσικά από τη στιγμή που δεν έχει συγκεκριμένο πρότυπο. Η ΔΕΛΤΑ έσπευσε να ερμηνεύσει το «δεν συνιστώ» ως «απαγορεύεται» και να μην τηρήσει την υπόσχεσή της. Αντί να είναι μπροστάρης, γίνεται «ουρά». Δεν είναι, κατά την άποψή μας, η σωστή αντιμετώπιση από εταιρείες του μεγέθους και της ιστορίας της ΔΕΛΤΑ. Τα θέματα στη ζωή δεν είναι απλά νομικά και πιστεύουμε ότι είναι λάθος να ζητάει μία εταιρεία από τη Δικαιοσύνη να μας ελέγξει και να περιορίσει τη φωνή μας, σύμφωνα με το συμφέρον της.
Εμείς θα συνεχίσουμε να είμαστε «ρομαντικοί» και ακτιβιστές. Θα προσπαθούμε στη δράση μας αυτή, σε μία κοινωνία με πολλές αντιφάσεις, να είμαστε δίκαιοι, μελετημένοι και διαφανείς. Στην εκστρατεία για τα μεταλλαγμένα κεντρικό ρόλο παίζει το θέμα της εξάρτησης της διατροφικής αλυσίδας από πατέντες συγκεκριμένων εταιρειών, το πως γίνεται και ποιος ελέγχει στα εργαστήρια αυτά τις σχετικές έρευνες και το δικαίωμα πληροφόρησης και επιλογής των καταναλωτών. Άλλωστε ύστερα από 14 χρόνια δράστης της GREENPEACE και των ελλήνων καταναλωτών ενάντια στα μεταλλαγμένα, έχουμε καταφέρει σε μεγάλο βαθμό να καθαρίσουμε τα χωράφια από μεταλλαγμένους σπόρους και τα προϊόντα από μεταλλαγμένα συστατικά. Θα προσπαθούμε σταθερά ν’ αγωνιζόμαστε για την εγρήγορση των συνειδήσεων, τη βιοποικιλότητα και το σεβασμό στη φύση.
Πάντως για τη ΔΕΛΤΑ ποτέ δεν είναι αργά. Και σε τελική ανάλυση το πως τοποθετείται ο καθένας την κρίσιμη στιγμή είναι αυτό που τον προσδιορίζει.
8 Μαρτίου 2011
Στις 11 Μαρτίου 2011 εμείς της GREENPEACE και η γαλακτοβιομηχανία ΔΕΛΤΑ έχουμε «ραντεβού» στην αίθουσα του δικαστηρίου για να εκδικαστεί η αίτηση της ΔΕΛΤΑ ώστε ν’ αποσυρθεί ο «Οδηγός Καταναλωτών» της Οργάνωσής μας από την ιστοσελίδα μας. Αιτία της προσφυγής της ΔΕΛΤΑ είναι ότι η ίδια θεώρησε τη βαθμολογία, που της έδωσε η GREENPEACE στον Οδηγό της, πολύ αυστηρή γι’ αυτήν. Συγκεκριμένα η ΔΕΛΤΑ, η οποία ενώ έπαιρνε άριστα στον «Οδηγό Καταναλωτών» μας λόγω των προσπαθειών της το γάλα της να είναι ελεύθερο από γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς, στον τελευταίο Οδηγό που εκδώσαμε τον Ιανουάριο 2011 πήρε χαμηλή βαθμολογία γιατί δεν τήρησε τη δήλωσή της να προβεί σε σήμανση στη συσκευασία του τελικού της προϊόντος εντός του Μαΐου 2010. Η αναγραφή της σήμανσης θεωρείται σε αυτή τη φάση της εκστρατείας της GREENPEACE για τα μεταλλαγμένα πολύ σημαντική, αφού μόνο έτσι αποδεικνύεται ο σεβασμός των εταιρειών προς τους έλληνες καταναλωτές που δεν θέλουν μεταλλαγμένα στη διατροφή τους.
Με αφορμή τη δικαστική διαμάχη είναι σκόπιμο να κάνουμε αναφορά στο «δάσος» όπως το βλέπουμε εμείς και το «δέντρο» όπως το βλέπει –κακώς κατά την άποψή μας- η ΔΕΛΤΑ.
Για μας λοιπόν το «δάσος» έχει ως εξής:
Ζούμε σε μία κρίσιμη περίοδο, τόσο για την κοινωνία όσο και για τις επιχειρήσεις, αλλά και σε μία περίοδο γεμάτη προκλήσεις και προοπτικές. To οικολογικό κίνημα έχει μία δική του αντίληψη για την οικονομική κρίση και εμείς της Greenpeace πιστεύουμε ότι μοναδική διέξοδος είναι η ανάγκη ανανέωσης των θεσμών με στόχο τη βιωσιμότητα. Ο ρόλος της κοινωνίας των πολιτών προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά και για την εδραίωση της δημοκρατίας, είναι καθοριστικός και πρέπει να γίνεται με συμφωνημένους πολιτισμικούς κανόνες και κυρίως τη μη χρήση βίας και την κατά το δυνατόν μη εξάρτηση από συμφέροντα. Από την πλευρά των επιχειρήσεων -και μάλιστα αυτών που λόγω μεγέθους και επιρροής έχουν δεσπόζουσα θέση- ζητάμε να μην βλέπουν τα πράγματα απλά λίγο διαφορετικά απ’ ότι μέχρι σήμερα, αλλά ν’ αναλαμβάνουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες αμφισβήτησης των συνθηκών που επικρατούν, συμβάλλοντας δυναμικά σε μία νέα εποχή καινοτομιών, έμπνευσης και ανθρώπινης σοφίας.
Στην GREENPEACE θέλουμε την οικονομία σύμμαχο σε καινοτομίες για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Την εταιρική κοινωνική ευθύνη δεν τη θέλουμε σαν ένα εργαλείο μάρκετινγκ, αλλά εργαλείο που πραγματικά θα ερευνά και θα στοχάζεται σχετικά με το σκοπό και την ευθύνη των επιχειρήσεων. Από εταιρείες όπως η ΔΕΛΤΑ ζητάμε από τις ηγεσίες τους να συμμετέχουν ενεργά και ειλικρινά στην εξερεύνηση των διαφόρων όψεων της βιωσιμότητας.
Με τον «Οδηγό Καταναλωτών» μας, που με τεράστια απήχηση δημοσιεύουμε, δεν πάμε ν’ αντικαταστήσουμε απλά μία βαθμολογία που θα μπορούσε να κάνει μία κρατική Υπηρεσία ή ένας μαθηματικός τύπος που θα ήταν αρεστός σε μία εταιρεία. Πάμε να συνεγείρουμε συνειδήσεις, να συνάψουμε συμμαχίες για ολική δέσμευση στη βιώσιμη ανάπτυξη, να «ταράξουμε τα νερά» της κατεστημένης τάξης πραγμάτων, να δημιουργήσουμε όραμα και ν’ απαιτήσουμε «αυξημένη συνειδητοποίηση» από τις ηγέτιδες επιχειρηματικές ομάδες.
Αυτή την πρόκληση δυστυχώς δεν την αντιλήφθηκε η σημερινή ηγετική ομάδα της ΔΕΛΤΑ. Είδε το «δέντρο». Δηλαδή «μίζερα» νομικά ότι η βαθμολογία μας την αδικεί. Δεν θέλησε να δει το μήνυμα της βαθμολογίας μας και ν’ αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Συγκεκριμένα, η ΔΕΛΤΑ ζήτησε από τον ΕΦΕΤ αν μπορεί προαιρετικά ν’ αναγράψει αυτό που είχε δεσμευτεί η ίδια να πράξει, ενώ της ήταν γνωστό ότι ο σκοπός της συγκεκριμένης δράσης της GREENPEACE είναι ακριβώς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να προχωρήσει σε σχεδιασμό του κρατικού σήματος για μη μεταλλαγμένα στα ζωικά προϊόντα. Ο ΕΦΕΤ απάντησε ότι δεν «συνιστά» την αναγραφή, φυσικά από τη στιγμή που δεν έχει συγκεκριμένο πρότυπο. Η ΔΕΛΤΑ έσπευσε να ερμηνεύσει το «δεν συνιστώ» ως «απαγορεύεται» και να μην τηρήσει την υπόσχεσή της. Αντί να είναι μπροστάρης, γίνεται «ουρά». Δεν είναι, κατά την άποψή μας, η σωστή αντιμετώπιση από εταιρείες του μεγέθους και της ιστορίας της ΔΕΛΤΑ. Τα θέματα στη ζωή δεν είναι απλά νομικά και πιστεύουμε ότι είναι λάθος να ζητάει μία εταιρεία από τη Δικαιοσύνη να μας ελέγξει και να περιορίσει τη φωνή μας, σύμφωνα με το συμφέρον της.
Εμείς θα συνεχίσουμε να είμαστε «ρομαντικοί» και ακτιβιστές. Θα προσπαθούμε στη δράση μας αυτή, σε μία κοινωνία με πολλές αντιφάσεις, να είμαστε δίκαιοι, μελετημένοι και διαφανείς. Στην εκστρατεία για τα μεταλλαγμένα κεντρικό ρόλο παίζει το θέμα της εξάρτησης της διατροφικής αλυσίδας από πατέντες συγκεκριμένων εταιρειών, το πως γίνεται και ποιος ελέγχει στα εργαστήρια αυτά τις σχετικές έρευνες και το δικαίωμα πληροφόρησης και επιλογής των καταναλωτών. Άλλωστε ύστερα από 14 χρόνια δράστης της GREENPEACE και των ελλήνων καταναλωτών ενάντια στα μεταλλαγμένα, έχουμε καταφέρει σε μεγάλο βαθμό να καθαρίσουμε τα χωράφια από μεταλλαγμένους σπόρους και τα προϊόντα από μεταλλαγμένα συστατικά. Θα προσπαθούμε σταθερά ν’ αγωνιζόμαστε για την εγρήγορση των συνειδήσεων, τη βιοποικιλότητα και το σεβασμό στη φύση.
Πάντως για τη ΔΕΛΤΑ ποτέ δεν είναι αργά. Και σε τελική ανάλυση το πως τοποθετείται ο καθένας την κρίσιμη στιγμή είναι αυτό που τον προσδιορίζει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου