Το αιφνιδιαστικό λουκέτο πέταξε τεχνηέντως την ΕΡΤ έξω από τη διαβούλευση για τον πάροχο δικτύου. Ειδικοί από εταιρείες αλλά και από τη δημόσια τηλεόραση ισχυρίζονται ότι σχεδόν τα πάντα παραχωρούνται αποκλειστικά στην Digea
Του Σωτήρη Μανιάτη
Εβαλαν λουκέτο στην ΕΡΤ, την έστειλαν σε εκκαθάριση, λίγες μόλις ημέρες πριν από την υποβολή των προτάσεων για τον διαγωνισμό που θα οδηγήσει στον πάροχο δικτύου (πολυπλεξία και διανομή σήματος) για το οριστικό πέρασμα στην ψηφιακή εποχή. Σήμερα, έχει καθοριστεί να κατατεθούν οι προτάσεις των ενδιαφερομένων ώστε μέχρι τέλος Ιουνίου να προχωρήσουν σε οριστικές αποφάσεις. Η δημόσια ραδιοτηλεόραση όμως από τις 11/6 δεν υφίσταται ως νομικό πρόσωπο…
Την ώρα που οι τρεις συγκυβερνώντες θα αναζητούν διέξοδο από την ενδοκυβερνητική κρίση που ξέσπασε με αφορμή το «μαύρο» στις συχνότητες της ΕΡΤ, το Δημόσιο θα έχει απεμπολήσει τη δυνατότητα, με βάση όσα γνωρίζουν οι ειδικοί της ΕΡΤ, να διαμορφώσει ένα ανοικτό πλαίσιο για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Γνωρίζουν αλήθεια όλες τις πτυχές του ζητήματος και στο τραπέζι θα συζητηθούν τα πάντα ή κάποιοι λίγο μετά θα βρεθούν και πάλι προ εκπλήξεως;
Οι… λούμπες
Η ΕΡΤ, η οποία βέβαια δεν θα συμμετείχε στον διαγωνισμό καθώς με κοινή υπουργική απόφαση είχε προβλεφθεί αυτοδικαίως να διαθέτει δύο πολυπλέκτες, δεν έχει πλέον τη δυνατότητα να καταθέσει τις δικές της προτάσεις στη διαβούλευση. Κάτι που θα μπορούσε και να προστατεύσει το Δημόσιο από πιθανές «λούμπες» (ηθελημένες ή μη) στις οποίες μπορεί να υποπέσει. Κι αυτό διότι πλέον η ΕΡΤ δεν υφίσταται ως νομικό πρόσωπο.
Το ακόμη χειρότερο είναι ότι στο νομοσχέδιο για τον νέο φορέα, το οποίο βέβαια δεν έχει κατατεθεί μέχρι στιγμής στη Βουλή και κατά πώς φαίνεται θα ξαναμπεί σε διαβούλευση μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων, δεν υπάρχει καμία σχετική πρόβλεψη. Η ΝΕΡΙΤ αντιμετωπίζεται μόνο ως πάροχος περιεχομένου (προγράμματος δηλαδή). Κάτι που σημαίνει ότι θα χρειαστεί νέα υπουργική απόφαση γι” αυτό. Αλλά μέχρι να γίνει αυτό, ο διαγωνισμός για τον πάροχο δικτύου θα έχει ολοκληρωθεί χωρίς τη συμμετοχή, ως προς τη διαμόρφωση όρων και προϋποθέσεων, του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα.
Ηδη από τους τρεις πολυπλέκτες που θα διέθετε αρχικά η ΕΡΤ είχε αφαιρεθεί ο ένας, ενώ τώρα πλέον οι γνωρίζοντες καλά τον χώρο επισημαίνουν ότι είναι πολύ πιθανόν ο δημόσιος φορέας να μείνει μόνο με έναν. Κι αυτό διότι σύμφωνα με τις κυβερνητικές διαρροές επιχειρείται ουσιαστικά η δημιουργία ενός μόνο ψηφιακού καναλιού με τη νέα δημόσια ραδιοτηλεόραση να έχει την ευθύνη της μεταφοράς του ΡΙΚ, της Βουλής TV και ίσως κάποιων ξένων δημόσιων τηλεοπτικών σταθμών. Οπότε μπορεί να θεωρηθεί ότι ένας πολυπλέκτης είναι υπεραρκετός. Σε αυτήν την περίπτωση, όμως, τι θα γίνει με την υψηλή ευκρίνεια, το High Definition, για τη δημιουργία του οποίου ξοδεύτηκαν πολλά χρήματα και αυτήν την στιγμή η υπό εκκαθάριση ΕΡΤ είναι από τις ελάχιστες τηλεοράσεις που διαθέτουν την τεχνολογία γι” αυτή την εφαρμογή; Κάτι που είχε ενοχλήσει τους ιδιοκτήτες ιδιωτικών καναλιών και το είχαν πολεμήσει από την αρχή; Θα τους χαριστεί και αυτή η δυνατότητα και θα αφαιρεθεί από τη νέα δημόσια τηλεόραση; Τα αναπάντητα ερωτήματα που έχει δημιουργήσει η προχειρότητα (αν όχι η σκοπιμότητα τουλάχιστον σε ορισμένα σημεία) με την οποία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει αυτού του τύπου τα ζητήματα η κυβέρνηση αυξάνουν. Και γίνεται όλο και πιο ξεκάθαρη μια προσπάθεια υποβάθμισης της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας προς όφελος της ιδιωτικής.
Ηδη άνθρωποι τόσο από τον ιδιωτικό τομέα όσο και από την ΕΡΤ που ασχολούνται χρόνια με αυτού του τύπου τα θέματα κάνουν λόγο για φωτογραφικό και διάτρητο διαγωνισμό. Τονίζουν μάλιστα ότι υπάρχουν όροι και προϋποθέσεις που οδηγούν σχεδόν αναγκαστικά στην επιλογή της Digea. Αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι στους όρους εκτός της οικονομικής και τεχνολογικής επάρκειας προβλέπεται και η εμπειρία που αν χρησιμοποιηθεί είτε για μοριοδότηση είτε -κυρίως- ως υποχρεωτικός όρος τότε σχεδόν αποκλείεται κάθε άλλος παίκτης. Τα χρονικά περιθώρια επίσης ολοκλήρωσης του έργου (τοποθέτηση πομπών, κεραιοσυστημάτων, προβλεπόμενες άδειες κ.ά.) που έχουν τεθεί είναι τόσο ασφυκτικά που μόνο η Digea (και με δυσκολία) θα μπορούσε ουσιαστικά να ολοκληρώσει ένα τέτοιο το έργο, η οποία έχει σαφέστατο προβάδισμα. Αν, μάλιστα, αυτά δεν τηρηθούν τότε το δίκτυο αναλαμβάνει αυτοδικαίως η επόμενη εταιρεία που συμμετείχε.
Στις προϋποθέσεις αναφέρεται καθαρά ότι η κυβέρνηση προτιμά την ευθύνη να αναλάβει μόνο ένας πάροχος. Κι αυτό μπορεί να έχει λογική καθώς η αγορά μας είναι πολύ μικρή όμως μπορεί να δημιουργεί και μονοπωλιακού τύπου φαινόμενα. Ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι μέτοχοι της Digea είναι οι ιδιοκτήτες καναλιών εθνικής εμβέλειας. Οι «πελάτες» της, δηλαδή, είναι και μέτοχοί της.
Τι θα γίνει για παράδειγμα αν μετά από κάποιο διάστημα η εταιρεία που θα αναλάβει αποκλειστικά αυτό το έργο εκδηλώσει αδυναμία να συνεχίσει και κατεβάσει «ρολά»; Θα σβήσει για κάποιο διάστημα το τηλεοπτικό σήμα στη χώρα μέχρι να αναλάβει έτερος αν και όποτε βρεθεί; Μήπως τότε θα τρέχουν και πάλι να φορτώσουν τη δουλειά στη δημόσια ραδιοτηλεόραση για την οποία όμως σήμερα δεν γίνεται καμία πρόβλεψη. Αυτό και μόνο δείχνει γιατί ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας πρέπει να έχει τις δυνατότητες και να είναι έτοιμος υπό οποιεσδήποτε συνθήκες να ανταποκριθεί σε κάθε κατάσταση.
Διαιώνιση της διαπλοκής
Χθες, πάντως, έπειτα και από το προχθεσινό δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» (17/6, με τίτλο «Διαμοιράζουν τα ιμάτια σε ιδιώτες») που επικεντρώνονταν στο πως τεχνηέντως πέταγαν εκτός της διαδικασίας για τον πάροχο δικτύου την ΕΡΤ, σχετική ερώτηση στη Βουλή κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Παπαδημούλης, Ν. Βούτσης και Ζωή Κωνσταντοπούλου. Κάνουν λόγο για διαιώνιση της διαπλοκής και κινδύνους για τη Δημοκρατία και ρωτούν τους υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και τον υφυπουργό στον πρωθυπουργό πώς θα εξασφαλίσουν την υποδομή για την ψηφιακή δημόσια τηλεόραση, πώς θα εξασφαλιστεί η ανεξαρτησία της από ιδιωτικά συμφέροντα την ώρα που βρίσκεται «σε καθεστώς αμφισβήτησης και υπονόμευσης από την κυβέρνηση», πώς εξασφαλίζεται η αμερόληπτη διεξαγωγή του διαγωνισμού για τον πάροχο δικτύου και το μέγιστο όφελος για το Δημόσιο, αν εξετάζεται η αναβολή του, γιατί αναβάλλεται η απαίτηση από το Δημόσιο ποσών που οφείλονται για τη χρήση συχνοτήτων όσο και για τα διαφημιστικά έσοδα κ.ά.
efsyn.gr
Του Σωτήρη Μανιάτη
Εβαλαν λουκέτο στην ΕΡΤ, την έστειλαν σε εκκαθάριση, λίγες μόλις ημέρες πριν από την υποβολή των προτάσεων για τον διαγωνισμό που θα οδηγήσει στον πάροχο δικτύου (πολυπλεξία και διανομή σήματος) για το οριστικό πέρασμα στην ψηφιακή εποχή. Σήμερα, έχει καθοριστεί να κατατεθούν οι προτάσεις των ενδιαφερομένων ώστε μέχρι τέλος Ιουνίου να προχωρήσουν σε οριστικές αποφάσεις. Η δημόσια ραδιοτηλεόραση όμως από τις 11/6 δεν υφίσταται ως νομικό πρόσωπο…
Την ώρα που οι τρεις συγκυβερνώντες θα αναζητούν διέξοδο από την ενδοκυβερνητική κρίση που ξέσπασε με αφορμή το «μαύρο» στις συχνότητες της ΕΡΤ, το Δημόσιο θα έχει απεμπολήσει τη δυνατότητα, με βάση όσα γνωρίζουν οι ειδικοί της ΕΡΤ, να διαμορφώσει ένα ανοικτό πλαίσιο για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Γνωρίζουν αλήθεια όλες τις πτυχές του ζητήματος και στο τραπέζι θα συζητηθούν τα πάντα ή κάποιοι λίγο μετά θα βρεθούν και πάλι προ εκπλήξεως;
Οι… λούμπες
Η ΕΡΤ, η οποία βέβαια δεν θα συμμετείχε στον διαγωνισμό καθώς με κοινή υπουργική απόφαση είχε προβλεφθεί αυτοδικαίως να διαθέτει δύο πολυπλέκτες, δεν έχει πλέον τη δυνατότητα να καταθέσει τις δικές της προτάσεις στη διαβούλευση. Κάτι που θα μπορούσε και να προστατεύσει το Δημόσιο από πιθανές «λούμπες» (ηθελημένες ή μη) στις οποίες μπορεί να υποπέσει. Κι αυτό διότι πλέον η ΕΡΤ δεν υφίσταται ως νομικό πρόσωπο.
Το ακόμη χειρότερο είναι ότι στο νομοσχέδιο για τον νέο φορέα, το οποίο βέβαια δεν έχει κατατεθεί μέχρι στιγμής στη Βουλή και κατά πώς φαίνεται θα ξαναμπεί σε διαβούλευση μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων, δεν υπάρχει καμία σχετική πρόβλεψη. Η ΝΕΡΙΤ αντιμετωπίζεται μόνο ως πάροχος περιεχομένου (προγράμματος δηλαδή). Κάτι που σημαίνει ότι θα χρειαστεί νέα υπουργική απόφαση γι” αυτό. Αλλά μέχρι να γίνει αυτό, ο διαγωνισμός για τον πάροχο δικτύου θα έχει ολοκληρωθεί χωρίς τη συμμετοχή, ως προς τη διαμόρφωση όρων και προϋποθέσεων, του δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού φορέα.
Ηδη από τους τρεις πολυπλέκτες που θα διέθετε αρχικά η ΕΡΤ είχε αφαιρεθεί ο ένας, ενώ τώρα πλέον οι γνωρίζοντες καλά τον χώρο επισημαίνουν ότι είναι πολύ πιθανόν ο δημόσιος φορέας να μείνει μόνο με έναν. Κι αυτό διότι σύμφωνα με τις κυβερνητικές διαρροές επιχειρείται ουσιαστικά η δημιουργία ενός μόνο ψηφιακού καναλιού με τη νέα δημόσια ραδιοτηλεόραση να έχει την ευθύνη της μεταφοράς του ΡΙΚ, της Βουλής TV και ίσως κάποιων ξένων δημόσιων τηλεοπτικών σταθμών. Οπότε μπορεί να θεωρηθεί ότι ένας πολυπλέκτης είναι υπεραρκετός. Σε αυτήν την περίπτωση, όμως, τι θα γίνει με την υψηλή ευκρίνεια, το High Definition, για τη δημιουργία του οποίου ξοδεύτηκαν πολλά χρήματα και αυτήν την στιγμή η υπό εκκαθάριση ΕΡΤ είναι από τις ελάχιστες τηλεοράσεις που διαθέτουν την τεχνολογία γι” αυτή την εφαρμογή; Κάτι που είχε ενοχλήσει τους ιδιοκτήτες ιδιωτικών καναλιών και το είχαν πολεμήσει από την αρχή; Θα τους χαριστεί και αυτή η δυνατότητα και θα αφαιρεθεί από τη νέα δημόσια τηλεόραση; Τα αναπάντητα ερωτήματα που έχει δημιουργήσει η προχειρότητα (αν όχι η σκοπιμότητα τουλάχιστον σε ορισμένα σημεία) με την οποία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει αυτού του τύπου τα ζητήματα η κυβέρνηση αυξάνουν. Και γίνεται όλο και πιο ξεκάθαρη μια προσπάθεια υποβάθμισης της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας προς όφελος της ιδιωτικής.
Ηδη άνθρωποι τόσο από τον ιδιωτικό τομέα όσο και από την ΕΡΤ που ασχολούνται χρόνια με αυτού του τύπου τα θέματα κάνουν λόγο για φωτογραφικό και διάτρητο διαγωνισμό. Τονίζουν μάλιστα ότι υπάρχουν όροι και προϋποθέσεις που οδηγούν σχεδόν αναγκαστικά στην επιλογή της Digea. Αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι στους όρους εκτός της οικονομικής και τεχνολογικής επάρκειας προβλέπεται και η εμπειρία που αν χρησιμοποιηθεί είτε για μοριοδότηση είτε -κυρίως- ως υποχρεωτικός όρος τότε σχεδόν αποκλείεται κάθε άλλος παίκτης. Τα χρονικά περιθώρια επίσης ολοκλήρωσης του έργου (τοποθέτηση πομπών, κεραιοσυστημάτων, προβλεπόμενες άδειες κ.ά.) που έχουν τεθεί είναι τόσο ασφυκτικά που μόνο η Digea (και με δυσκολία) θα μπορούσε ουσιαστικά να ολοκληρώσει ένα τέτοιο το έργο, η οποία έχει σαφέστατο προβάδισμα. Αν, μάλιστα, αυτά δεν τηρηθούν τότε το δίκτυο αναλαμβάνει αυτοδικαίως η επόμενη εταιρεία που συμμετείχε.
Στις προϋποθέσεις αναφέρεται καθαρά ότι η κυβέρνηση προτιμά την ευθύνη να αναλάβει μόνο ένας πάροχος. Κι αυτό μπορεί να έχει λογική καθώς η αγορά μας είναι πολύ μικρή όμως μπορεί να δημιουργεί και μονοπωλιακού τύπου φαινόμενα. Ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι μέτοχοι της Digea είναι οι ιδιοκτήτες καναλιών εθνικής εμβέλειας. Οι «πελάτες» της, δηλαδή, είναι και μέτοχοί της.
Τι θα γίνει για παράδειγμα αν μετά από κάποιο διάστημα η εταιρεία που θα αναλάβει αποκλειστικά αυτό το έργο εκδηλώσει αδυναμία να συνεχίσει και κατεβάσει «ρολά»; Θα σβήσει για κάποιο διάστημα το τηλεοπτικό σήμα στη χώρα μέχρι να αναλάβει έτερος αν και όποτε βρεθεί; Μήπως τότε θα τρέχουν και πάλι να φορτώσουν τη δουλειά στη δημόσια ραδιοτηλεόραση για την οποία όμως σήμερα δεν γίνεται καμία πρόβλεψη. Αυτό και μόνο δείχνει γιατί ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας πρέπει να έχει τις δυνατότητες και να είναι έτοιμος υπό οποιεσδήποτε συνθήκες να ανταποκριθεί σε κάθε κατάσταση.
Διαιώνιση της διαπλοκής
Χθες, πάντως, έπειτα και από το προχθεσινό δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» (17/6, με τίτλο «Διαμοιράζουν τα ιμάτια σε ιδιώτες») που επικεντρώνονταν στο πως τεχνηέντως πέταγαν εκτός της διαδικασίας για τον πάροχο δικτύου την ΕΡΤ, σχετική ερώτηση στη Βουλή κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Παπαδημούλης, Ν. Βούτσης και Ζωή Κωνσταντοπούλου. Κάνουν λόγο για διαιώνιση της διαπλοκής και κινδύνους για τη Δημοκρατία και ρωτούν τους υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και τον υφυπουργό στον πρωθυπουργό πώς θα εξασφαλίσουν την υποδομή για την ψηφιακή δημόσια τηλεόραση, πώς θα εξασφαλιστεί η ανεξαρτησία της από ιδιωτικά συμφέροντα την ώρα που βρίσκεται «σε καθεστώς αμφισβήτησης και υπονόμευσης από την κυβέρνηση», πώς εξασφαλίζεται η αμερόληπτη διεξαγωγή του διαγωνισμού για τον πάροχο δικτύου και το μέγιστο όφελος για το Δημόσιο, αν εξετάζεται η αναβολή του, γιατί αναβάλλεται η απαίτηση από το Δημόσιο ποσών που οφείλονται για τη χρήση συχνοτήτων όσο και για τα διαφημιστικά έσοδα κ.ά.
efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου