Συνέντευξη του Γιάννη Χατζηαντωνίου στην εφημερίδα «ΕΠΟΧΗ» 3-10-2010
Τη συνέντευξη πήρε ο Πάνος Λάμπρου
Είστε μέλος του Νέου Αγωνιστή, Πώς προέκυψε η συλλογικότητά σας;
Ο “Νέος Αγωνιστής” προέκυψε όχι μέσα από μια λογική αποκλειστικά εσωκομματική, αλλά μέσα από τις κοινωνικές διεργασίες. Το κίνημα για το άρθρο 16 ήταν καθοριστικό, έδωσε ένα άλλο αέρα και στη δική μας προσπάθεια. Ήταν η πρώτη φορά που η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ, άλλαξε θέση παρά τη θέλησή της. Ήταν μια μαζική προσπάθεια, αλλά από τη δική μας πλευρά έμπαινε και ζήτημα πολιτικής προοπτικής.
Ο “Νέος Αγωνιστής” προέκυψε όχι μέσα από μια λογική αποκλειστικά εσωκομματική, αλλά μέσα από τις κοινωνικές διεργασίες. Το κίνημα για το άρθρο 16 ήταν καθοριστικό, έδωσε ένα άλλο αέρα και στη δική μας προσπάθεια. Ήταν η πρώτη φορά που η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ, άλλαξε θέση παρά τη θέλησή της. Ήταν μια μαζική προσπάθεια, αλλά από τη δική μας πλευρά έμπαινε και ζήτημα πολιτικής προοπτικής.
Ποια είναι η σχέση σας με την Αριστερή Πρωτοβουλία του ΠΑΣΟΚ;
Η Αριστερή Πρωτοβουλία είναι επικεντρωμένη στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ με ένα απόλυτο τρόπο. Έχω την αίσθηση ότι η Αριστερή Πρωτοβουλία αρκείται στο να δηλώνει ότι διαφωνεί. Εμάς δεν μας αρκεί να διαφωνούμε. Χρειάζονται αγώνες, που να αλλάζουν τους συσχετισμούς.
Η Αριστερή Πρωτοβουλία είναι επικεντρωμένη στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ με ένα απόλυτο τρόπο. Έχω την αίσθηση ότι η Αριστερή Πρωτοβουλία αρκείται στο να δηλώνει ότι διαφωνεί. Εμάς δεν μας αρκεί να διαφωνούμε. Χρειάζονται αγώνες, που να αλλάζουν τους συσχετισμούς.
Μιλάτε για αλλαγή συσχετισμών σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο.
Σωστά. Σε αυτό έχουμε διαφορά με την Αριστερή Πρωτοβουλία, η οποία κινείται στην κατεύθυνση της αλλαγής συσχετισμών αποκλειστικά στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ. Δεν υποτιμάμε την ανάγκη να αλλάξουν οι συσχετισμοί μέσα στο ΠΑΣΟΚ, αλλά επισημαίνουμε ότι μέσα στο ΠΑΣΟΚ οι δεξιές απόψεις, δεν περιορίζονται σε μια απλή έκφραση. Είναι και συμφέροντα, συγκροτημένες καταστάσεις, έχουν ταξικότητα αστική, εχθρική προς εμάς.
Σωστά. Σε αυτό έχουμε διαφορά με την Αριστερή Πρωτοβουλία, η οποία κινείται στην κατεύθυνση της αλλαγής συσχετισμών αποκλειστικά στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ. Δεν υποτιμάμε την ανάγκη να αλλάξουν οι συσχετισμοί μέσα στο ΠΑΣΟΚ, αλλά επισημαίνουμε ότι μέσα στο ΠΑΣΟΚ οι δεξιές απόψεις, δεν περιορίζονται σε μια απλή έκφραση. Είναι και συμφέροντα, συγκροτημένες καταστάσεις, έχουν ταξικότητα αστική, εχθρική προς εμάς.
Και είναι απόψεις πλειοψηφικές.
Κυρίαρχες.
Κυρίαρχες.
Και πώς μπορεί ένας άνθρωπος που είναι σοσιαλιστής ή αριστερός σοσιαλδημοκράτης να συνυπάρχει μέσα σε ένα κόμμα, στο οποίο κυριαρχούν απόψεις που κοινωνικά, ταξικά, είναι στην αντίπερα όχθη;
Στην πραγματικότητα δεν συνυπάρχουμε. Ούτε το ΠΑΣΟΚ λειτουργεί οργανωτικά. Η αναφορά μας στο ΠΑΣΟΚ σηματοδοτεί κυρίως έναν ιστορικό και κοινωνικό χώρο.
Στην πραγματικότητα δεν συνυπάρχουμε. Ούτε το ΠΑΣΟΚ λειτουργεί οργανωτικά. Η αναφορά μας στο ΠΑΣΟΚ σηματοδοτεί κυρίως έναν ιστορικό και κοινωνικό χώρο.
Γιατί, όμως, αισθάνεστε την ανάγκη να λέτε ότι είστε μέλη του ΠΑΣΟΚ;
Ο Νέος Αγωνιστής ξεκίνησε ως έκδοση μελών του ΠΑΣΟΚ. Εμείς αισθανόμαστε αριστεροί, αν και στην Ελλάδα ο αριστερός ταυτίζεται με τον κομμουνιστή, κάτι που δεν συμβαίνει σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Μιλάμε για δημοκρατικό σοσιαλισμό και η δημοκρατία είναι ασύμβατη έννοια με το φιλελευθερισμό. Ο σοσιαλισμός και ο φιλελευθερισμός είναι αντίπαλα στρατόπεδα. Και δεν λέω ο νεοφιλελευθερισμός, λέω ο φιλελευθερισμός.
Πόσο πιο πολύ ο νεοφιλελευθερισμός.Ο Νέος Αγωνιστής ξεκίνησε ως έκδοση μελών του ΠΑΣΟΚ. Εμείς αισθανόμαστε αριστεροί, αν και στην Ελλάδα ο αριστερός ταυτίζεται με τον κομμουνιστή, κάτι που δεν συμβαίνει σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Μιλάμε για δημοκρατικό σοσιαλισμό και η δημοκρατία είναι ασύμβατη έννοια με το φιλελευθερισμό. Ο σοσιαλισμός και ο φιλελευθερισμός είναι αντίπαλα στρατόπεδα. Και δεν λέω ο νεοφιλελευθερισμός, λέω ο φιλελευθερισμός.
Ο νεοφιλελευθερισμός είναι άκρα δεξιά. Θεωρώ ότι άκρα δεξιά δεν είναι οι φασίστες. Είναι οι νεοφιλελεύθεροι.
Και πώς συνυπάρχετε με την άκρα δεξιά, αν δεχτούμε ότι μέσα στο ΠΑΣΟΚ κυριαρχούν οι νεοφιλελεύθερες απόψεις;
Ο συνειδητός νεοφιλελεύθερος...
Ο συνειδητός νεοφιλελεύθερος...
Πιστεύεις ότι κάποιοι δεν είναι συνειδητοί, ότι δεν έχουν καταλάβει;
Για πολύ κόσμο ισχύει.
Για πολύ κόσμο ισχύει.
Αναφέρομαι στη στελέχωση.
Δεν αναφέρομαι στους φιλέλληνες συμβούλους του Γιώργου Παπανδρέου. Αυτοί είναι συνειδητοί νεοφιλελεύθεροι και δεν ξέρω τι άλλους δεσμούς έχουν. Για τους άλλους, για παραδοσιακά στελέχη δηλαδή, δεν πιστεύω ότι είναι νεοφιλελεύθεροι. Όμως οι περισσότεροι στο όνομα ενός πόστου, μπορούν να είναι οτιδήποτε.
Δεν αναφέρομαι στους φιλέλληνες συμβούλους του Γιώργου Παπανδρέου. Αυτοί είναι συνειδητοί νεοφιλελεύθεροι και δεν ξέρω τι άλλους δεσμούς έχουν. Για τους άλλους, για παραδοσιακά στελέχη δηλαδή, δεν πιστεύω ότι είναι νεοφιλελεύθεροι. Όμως οι περισσότεροι στο όνομα ενός πόστου, μπορούν να είναι οτιδήποτε.
Από αριστεροί έως ακροδεξιοί;
Ναι, σε μια στροφή της κοινωνίας, αυτοί μπορεί να είναι πιο “επαναστάτες” απ΄ ό,τι εγώ. Μπορεί να είναι οτιδήποτε. Μας θέτουν κάποιοι το ερώτημα: γιατί συμμαχείτε με την αριστερά; Το θέτουν και κάποιοι, που σε αυτή τη φάση στηρίζουν τον Γιάννη Δημαρά. Μας λένε ότι θα διαγραφούμε, να μην φύγουμε από το ΠΑΣΟΚ. Βέβαια τώρα αποκαλύπτεται συνεργασία του κ. Δημαρά με την κ. Μπακογιάννη. Κατεβάζει αντιπεριφερειάρχη τον πρώην πρόεδρο της ΟΝΝΕΔ και γ.γ. Κοινωνικών Ασφαλίσεων (θυμηθείτε...) στην κυβέρνηση Καραμανλή.
Ναι, σε μια στροφή της κοινωνίας, αυτοί μπορεί να είναι πιο “επαναστάτες” απ΄ ό,τι εγώ. Μπορεί να είναι οτιδήποτε. Μας θέτουν κάποιοι το ερώτημα: γιατί συμμαχείτε με την αριστερά; Το θέτουν και κάποιοι, που σε αυτή τη φάση στηρίζουν τον Γιάννη Δημαρά. Μας λένε ότι θα διαγραφούμε, να μην φύγουμε από το ΠΑΣΟΚ. Βέβαια τώρα αποκαλύπτεται συνεργασία του κ. Δημαρά με την κ. Μπακογιάννη. Κατεβάζει αντιπεριφερειάρχη τον πρώην πρόεδρο της ΟΝΝΕΔ και γ.γ. Κοινωνικών Ασφαλίσεων (θυμηθείτε...) στην κυβέρνηση Καραμανλή.
Εσάς σας ενοχλεί αν σας διαγράψουν; Προσωπικά θέλετε να παραμείνετε στο ΠΑΣΟΚ;
Θέλω να διατηρήσω την ιστορική και κοινωνική σχέση που έχω με όλους τους ανθρώπους που είναι στο ΠΑΣΟΚ, ακόμα και με αυτούς που δεν κατανοούν την αναγκαιότητα της ρήξης που επιχειρούμε. Έχουμε εκδώσει μια ανακοίνωση, που λέμε ότι πρέπει να παλέψουμε ενάντια στο μνημόνιο συνολικά. Που σημαίνει και όλους τους νόμους, που έχουν σχέση. Δεν νοείται να είσαι ενάντια στο μνημόνιο και και να λες ναι στα εργασιακά, στο ασφαλιστικό, στον Καλλικράτη. Προσωπικά δεν μπορώ να υποχωρήσω σε ζητήματα αρχών για να μην διαγραφώ. Αν κάποιος πρέπει να διαγραφεί, αυτή είναι η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ. Δεν εγκατέλειψα εγώ τις αρχές του ΠΑΣΟΚ.
Θέλω να διατηρήσω την ιστορική και κοινωνική σχέση που έχω με όλους τους ανθρώπους που είναι στο ΠΑΣΟΚ, ακόμα και με αυτούς που δεν κατανοούν την αναγκαιότητα της ρήξης που επιχειρούμε. Έχουμε εκδώσει μια ανακοίνωση, που λέμε ότι πρέπει να παλέψουμε ενάντια στο μνημόνιο συνολικά. Που σημαίνει και όλους τους νόμους, που έχουν σχέση. Δεν νοείται να είσαι ενάντια στο μνημόνιο και και να λες ναι στα εργασιακά, στο ασφαλιστικό, στον Καλλικράτη. Προσωπικά δεν μπορώ να υποχωρήσω σε ζητήματα αρχών για να μην διαγραφώ. Αν κάποιος πρέπει να διαγραφεί, αυτή είναι η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ. Δεν εγκατέλειψα εγώ τις αρχές του ΠΑΣΟΚ.
Όταν σας ασκούν κριτική για την επιλογή να συμμαχήσετε στις αυτοδιοικητικές εκλογές με δυνάμεις της αριστεράς τι απαντάτε;
Πιστεύω ότι είναι ανεπαρκής η δυνατότητα της πάλης μέσα στο ΠΑΣΟΚ και επίσης δεν είναι πειστική σε κοινωνικό επίπεδο. Γιατί, όλα εκεί θα κριθούν. Θα κριθούν στους κοινωνικούς αγώνες και όχι στα ποσοστά, που προφανώς και σημασία έχουν και μας ενδιαφέρουν. Αν θέλουμε ένα καλό εκλογικό αποτέλεσμα το θέλουμε για να έχει ο κόσμος ελπίδα για να παλέψει στους δρόμους. Αν κερδίσουμε την περιφέρεια θα αποδείξουμε ότι υπηρετώντας την άλλη προοπτική, μπορούμε, επίσης, να κάνουμε τη διαφορά και ως προς την διαχείριση υπέρ των πολιτών, ιδιαίτερα της μεσαίας τάξης και της μισθωτής εργασίας.
Πιστεύω ότι είναι ανεπαρκής η δυνατότητα της πάλης μέσα στο ΠΑΣΟΚ και επίσης δεν είναι πειστική σε κοινωνικό επίπεδο. Γιατί, όλα εκεί θα κριθούν. Θα κριθούν στους κοινωνικούς αγώνες και όχι στα ποσοστά, που προφανώς και σημασία έχουν και μας ενδιαφέρουν. Αν θέλουμε ένα καλό εκλογικό αποτέλεσμα το θέλουμε για να έχει ο κόσμος ελπίδα για να παλέψει στους δρόμους. Αν κερδίσουμε την περιφέρεια θα αποδείξουμε ότι υπηρετώντας την άλλη προοπτική, μπορούμε, επίσης, να κάνουμε τη διαφορά και ως προς την διαχείριση υπέρ των πολιτών, ιδιαίτερα της μεσαίας τάξης και της μισθωτής εργασίας.
Ευκαιριακή ή στρατηγική, η συνεργασία με την αριστερά; Είναι πάλη ενάντια στο μνημόνιο ή είναι επιλογή μακράς πορείας; Έχει κάποια σχέση με το πείραμα της Γερμανίας;
Μακάρι να ήμασταν Λαφοντέν. Θα το συζητούσαμε πολύ σοβαρά, αλλά δεν είμαστε. Θα το συζητούσαμε, δεν λέω θα το προχωρούσαμε. Δεν μπορούμε να αντιγράψουμε άλλες χώρες. Υπάρχουν θέματα που πρέπει να τα συζητήσουμε γιατί έχουμε και σοβαρές διαφορές.
Μακάρι να ήμασταν Λαφοντέν. Θα το συζητούσαμε πολύ σοβαρά, αλλά δεν είμαστε. Θα το συζητούσαμε, δεν λέω θα το προχωρούσαμε. Δεν μπορούμε να αντιγράψουμε άλλες χώρες. Υπάρχουν θέματα που πρέπει να τα συζητήσουμε γιατί έχουμε και σοβαρές διαφορές.
Ένα παράδειγμα;
Ένα μεγάλο μέρος της αριστεράς υποτιμά, παρότι υπάρχει η παράδοση του ΕΑΜ, τη σημασία του εθνικού στοιχείου στον κοινωνικό αγώνα.
Ένα μεγάλο μέρος της αριστεράς υποτιμά, παρότι υπάρχει η παράδοση του ΕΑΜ, τη σημασία του εθνικού στοιχείου στον κοινωνικό αγώνα.
Τα λεγόμενα εθνικά ζητήματα. Από το κυπριακό έως την Μακεδονία.
Ο πυρήνας του ελληνικού πατριωτισμού δεν είναι η δεξιά, πόσο μάλλον η άκρα δεξιά. Θα υπερασπιστούμε το μέλλον του έθνους μας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα πάμε στο άλλο άκρο.
Ο πυρήνας του ελληνικού πατριωτισμού δεν είναι η δεξιά, πόσο μάλλον η άκρα δεξιά. Θα υπερασπιστούμε το μέλλον του έθνους μας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα πάμε στο άλλο άκρο.
Στον εθνικισμό;
Ναι, αλλά μην ξεχνάμε ότι, από αριστερή σκοπιά, ο μεγαλύτερος εθνικιστής στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι ο Γιώργος Παπανδρέου. Γιατί λέει ότι για να σώσει τη χώρα πρέπει να θυσιαστεί ο λαός. Αυτό είναι ο αστικός εθνικισμός. Να θυσιάζονται τα συμφέροντα των εργαζομένων, σε ένα αφηρημένο, δήθεν εθνικό συμφέρον, το οποίο στην πραγματικότητα είναι το συμφέρον της κεφαλαιοκρατίας. Αυτό είναι εθνικισμός και όχι π.χ. η υποστήριξη της απελευθέρωσης της κατεχόμενης Κύπρου.
Ο Κ. Σημίτης, ενώ μετατόπισε το ΠΑΣΟΚ προς τα δεξιά, άνοιξε το θέμα με τις ταυτότητες και την Εκκλησία, για να έχει αριστερό άλλοθι. Και εγώ δεν είμαι οπαδός των παπάδων, αλλά πιστεύω ότι ήταν παγίδα για την αριστερά.
Ναι, αλλά μην ξεχνάμε ότι, από αριστερή σκοπιά, ο μεγαλύτερος εθνικιστής στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι ο Γιώργος Παπανδρέου. Γιατί λέει ότι για να σώσει τη χώρα πρέπει να θυσιαστεί ο λαός. Αυτό είναι ο αστικός εθνικισμός. Να θυσιάζονται τα συμφέροντα των εργαζομένων, σε ένα αφηρημένο, δήθεν εθνικό συμφέρον, το οποίο στην πραγματικότητα είναι το συμφέρον της κεφαλαιοκρατίας. Αυτό είναι εθνικισμός και όχι π.χ. η υποστήριξη της απελευθέρωσης της κατεχόμενης Κύπρου.
Ο Κ. Σημίτης, ενώ μετατόπισε το ΠΑΣΟΚ προς τα δεξιά, άνοιξε το θέμα με τις ταυτότητες και την Εκκλησία, για να έχει αριστερό άλλοθι. Και εγώ δεν είμαι οπαδός των παπάδων, αλλά πιστεύω ότι ήταν παγίδα για την αριστερά.
Μια και το θίγετε ως ζήτημα, δεν προκύπτει θέμα και σήμερα με την τεράστια εκκλησιαστική περιουσία;
Είναι μύθος. Η εκκλησιαστική περιουσία δεν είναι τεράστια. Ότι πρέπει να υπάρξει μια πολιτική της αριστεράς σε σχέση με την Εκκλησία, ως ανάγκη, είναι δεδομένο. Σας φέρνω, όμως, το παράδειγμα του σοσιαλδημοκρατικού κόμματος της Σουηδίας και θέλω να το σκεφτούμε. Το κόμμα αυτό έχει παρουσία - με την άποψή του φυσικά - σε όλες τις ενορίες, ακόμα και στη Σύνοδο της Εκκλησίας της Σουηδίας. Ένα σοσιαλιστικό κίνημα για να είναι πλειοψηφικό πρέπει να αγγίξει και τέτοια ζητήματα. Οι άνθρωποι της πίστης, έχουν θέση με την άποψή τους, στο κίνημα.
Είναι μύθος. Η εκκλησιαστική περιουσία δεν είναι τεράστια. Ότι πρέπει να υπάρξει μια πολιτική της αριστεράς σε σχέση με την Εκκλησία, ως ανάγκη, είναι δεδομένο. Σας φέρνω, όμως, το παράδειγμα του σοσιαλδημοκρατικού κόμματος της Σουηδίας και θέλω να το σκεφτούμε. Το κόμμα αυτό έχει παρουσία - με την άποψή του φυσικά - σε όλες τις ενορίες, ακόμα και στη Σύνοδο της Εκκλησίας της Σουηδίας. Ένα σοσιαλιστικό κίνημα για να είναι πλειοψηφικό πρέπει να αγγίξει και τέτοια ζητήματα. Οι άνθρωποι της πίστης, έχουν θέση με την άποψή τους, στο κίνημα.
Υπάρχουν διατυπωμένες απόψεις, από το χώρο της αριστεράς -ακόμα και από τον Συνασπισμό- που συμφωνούν με τη συνάντηση με αριστερές σοσιαλιστικές δυνάμεις, αλλά θέτουν το ερώτημα αν αυτή προκύπτει μέσα από τους κοινωνικούς αγώνες ή αν είναι μια κίνηση κορυφής. Επίσης, αν είναι μια “αντάρτικη” ενέργεια, που σημαίνει επιστροφή την επομένη των εκλογών στα “πάτρια εδάφη”.
Αν το ερώτημα είναι η πιθανότητα να ανακαλύψω στην πορεία ότι ο Γ. Παπανδρέου είναι ο μεγάλος ηγέτης του σοσιαλισμού στην Ελλάδα, πρέπει να σας πω ότι αυτό είναι ένα ζήτημα, που για μένα έχει λήξει (δεν υπήρξε και ποτέ).
Είναι μόνο θέμα Γ. Παπανδρέου ή είναι ένα ζήτημα δομικό, φυσιογνωμικό;
Γύρω από τον Γ. Παπανδρέου υπάρχει, όπως είπαμε, ένας κύκλος φιλελλήνων και υπάρχει ένα δυναμικό στελεχών, που μπορεί να είναι τα πάντα.
Αν το ερώτημα είναι η πιθανότητα να ανακαλύψω στην πορεία ότι ο Γ. Παπανδρέου είναι ο μεγάλος ηγέτης του σοσιαλισμού στην Ελλάδα, πρέπει να σας πω ότι αυτό είναι ένα ζήτημα, που για μένα έχει λήξει (δεν υπήρξε και ποτέ).
Είναι μόνο θέμα Γ. Παπανδρέου ή είναι ένα ζήτημα δομικό, φυσιογνωμικό;
Γύρω από τον Γ. Παπανδρέου υπάρχει, όπως είπαμε, ένας κύκλος φιλελλήνων και υπάρχει ένα δυναμικό στελεχών, που μπορεί να είναι τα πάντα.
Ας υποθέσουμε ότι το εκλογικό αποτέλεσμα για το ψηφοδέλτιο του Αλ. Μητρόπουλου είναι ικανοποιητικό...
Ικανοποιητικό θα είναι ένα αποτέλεσμα που θα πει στους ανθρώπους ότι ο αγώνας δεν είναι μάταιος και δεύτερον, ότι δεν είμαστε υποχρεωμένοι να επιλέξουμε στο δεύτερο γύρο μεταξύ υποψηφίων, τύπου Σγουρού ή Κικίλια. Κοιτάξτε, η συνεργασία που μετέχουμε και έχει επικεφαλής τον Αλέξη Μητρόπουλο είναι μικρότερη από αυτή που εγώ θα ήθελα. Θα ήθελα να είναι όλος ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ. Αλλά ας μιλήσουμε για το εκλογικό αποτέλεσμα. Δεν θα ήθελα ένα αποτέλεσμα που να στέλνει μήνυμα ότι οι πασόκοι πρέπει να δουν τι θα κάνουν μόνοι τους ή ότι οι αριστεροί κάτι πρέπει να κάνουν, επίσης, μόνοι τους. Ότι κάθε σχηματισμός της αριστεράς θα καταγράψει και θα δικαιώσει την ιδιαιτερότητά του. Έχουμε πολλές ιδιαιτερότητες και μπορούμε, αντί να είναι διαιρεμένες, να είναι ενταγμένες σε ένα μεγάλο κίνημα. Μια τέτοια εξέλιξη θα δώσει ώθηση στον κόσμο. Χρειάζεται τόλμη. Εμείς τολμάμε να ξεπεράσουμε τα στεγανά του χώρου μας, παραμένοντας ασφαλώς σοσιαλιστές. Και δεν το κάνουμε σε ατομική βάση. Κάτι τέτοιο δεν θα είχε ενδιαφέρον. Γι’ αυτό και το τολμάμε τώρα. Γιατί τώρα υπάρχει η δυνατότητα, η υπέρβαση να μην είναι ατομική.
Ικανοποιητικό θα είναι ένα αποτέλεσμα που θα πει στους ανθρώπους ότι ο αγώνας δεν είναι μάταιος και δεύτερον, ότι δεν είμαστε υποχρεωμένοι να επιλέξουμε στο δεύτερο γύρο μεταξύ υποψηφίων, τύπου Σγουρού ή Κικίλια. Κοιτάξτε, η συνεργασία που μετέχουμε και έχει επικεφαλής τον Αλέξη Μητρόπουλο είναι μικρότερη από αυτή που εγώ θα ήθελα. Θα ήθελα να είναι όλος ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ. Αλλά ας μιλήσουμε για το εκλογικό αποτέλεσμα. Δεν θα ήθελα ένα αποτέλεσμα που να στέλνει μήνυμα ότι οι πασόκοι πρέπει να δουν τι θα κάνουν μόνοι τους ή ότι οι αριστεροί κάτι πρέπει να κάνουν, επίσης, μόνοι τους. Ότι κάθε σχηματισμός της αριστεράς θα καταγράψει και θα δικαιώσει την ιδιαιτερότητά του. Έχουμε πολλές ιδιαιτερότητες και μπορούμε, αντί να είναι διαιρεμένες, να είναι ενταγμένες σε ένα μεγάλο κίνημα. Μια τέτοια εξέλιξη θα δώσει ώθηση στον κόσμο. Χρειάζεται τόλμη. Εμείς τολμάμε να ξεπεράσουμε τα στεγανά του χώρου μας, παραμένοντας ασφαλώς σοσιαλιστές. Και δεν το κάνουμε σε ατομική βάση. Κάτι τέτοιο δεν θα είχε ενδιαφέρον. Γι’ αυτό και το τολμάμε τώρα. Γιατί τώρα υπάρχει η δυνατότητα, η υπέρβαση να μην είναι ατομική.
6 σχόλια:
Ειλικρινά θλίβομαι για το μέγεθος της πολιτικής αποκοπής του συνεντευξιαζόμενου με την πραγματικότητα.
Ακόμα περισσότερο νοιώθω οίκτο ότι τα στεγανά του χώρου του Νέου Αγωνιστή θα ανοίξουν κάτω από την καρικατούρα του κ. Μητρόπουλου.
Και θα το κάνουν με το Μαντά του ΔΗΚΚΙ, τον Οικονόμου και τις άλλες ριζοσπαστικές ομαδούλες.
(Κρίμα βρε που σας την "έπαιξε" ιδεολογικά και πολιτικά ο πολύς Δημαράς, γιατί θα τον έβαζες κι αυτόν στη λίστα)
Θα ήθελε και το ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ μαζί του ο Χατζηαντωνίου, αλλά...
Η τέλεια ασοβαρότητα!
Αυτό αγαπητέ πρώην σύντροφε (γιατί κι εμείς έχουμε αρχίσει το ξεσκαρτάρισμα πριν το κάνει το επίσημο ΠΑΣΟΚ) δεν θα είναι πια το σκιερό δέντρο της Αριστεράς, αλλά το κουφάρι ενός "μπαομπάμπ"...
ΥΓ Η όλη συνέντευξη μου δίνει την ιδέα για ένα άρθρο σχετικά με τους αντιπασόκους και τις αντιπασοκικές σέχτες μέσα στο ίδιο το ΠΑΣΟΚ...
ΣΥΝΤΡΟΦΕ ΔΕΝ ΑΝΤΕΧΕΙΣ ΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ ΚΑΙ ΟΠΤΙΚΗ ΑΠΟ ΔΙΚΗ ΣΟΥ...ΚΡΙΜΑ...
Σύντροφε, αυτό που δεν αντέχω είναι η πολιτική υποκρισία και όχι η άλλη άποψη.
Το μόνο ευχάριστο στις απόψεις του κύριου Χατζηαντωνίου είναι ότι τη σχέση του με το ΠΑΣΟΚ την καθορίζει ως έχουσα απλά ιστορική σχέση και τίποτα άλλο.
Είναι μια πρόοδος που τουλάχιστον φεύγει από τον 5ο – φαλαγγιτισμό που εξάσκησε επι αρκετό καιρό ο Στέφανος Μυτιληναίος και χαίρομαι που συνέβαλα κι εγώ ώστε να αποφασίσει και να δηλώσει δημόσια ότι παύει κάθε σχέση με το ΠΑΣΟΚ.
Τα ζητήματα της πολιτικής καθαρότητας, του τι είναι αριστερά, που τοποθετείτε το ΠΑΣΟΚ στην κίλακα της καθ’ ημάς Αριστεράς, ποια η διαφορά δημοκρατικού σοσιαλισμού και σοσιαλδημοκρατίας, που τελειώνουν τα όρια των τάσεων, τι είναι η σέχτα, κλπ... όλα αυτά έχουν οριστεί και αν ζούσαν οι Ανδρέας Παπανδρέου και Γιώργος Γεννηματάς δεν θα έστεκαν κάποιοι Νέοι Αγωνιστές ούτε δευτερόλεπτο στο ΠΑΣΟΚ.
Το Κίνημα έχει ανάγκη από αρχές και ρεαλιστικές πολιτικές και όχι από ιδεοληψίες και ακροβατισμούς αριστερής φρασεολογίας και ορολογίας.
Αυτά ας τα αφήσουμε ανάμεσα στο ΚΚΕ μ-λ και στο μ-λ ΚΚΕ, μεταξύ του Τσίπρειου ΣΥΡΙΖΑ και του Αλαβανικού ΣΥΡΙΖΑ, ή ανάμεσα στο Ξεκίνημα και στους Νέους Αγωνιστές.
Αλλά πέρα από τις "πονηρές" ορολογίες, υπάρχει ο ρεαλισμός.
Μνημόνιο ή Πτώχευση ήταν το διακύβευμα, μας αρέσει – δεν μας αρέσει.
Τώρα η ποιότητα και το εύρος του Μνημονίου είναι ένα άλλο ζήτημα που χρειάζεται άλλου είδους συζήτηση, που όπως κι αν έχει εξακολουθεί να είναι περισσότερο τεχνικό ζήτημα, παρα πολιτικο και ιδεολογικό.
Όταν «δεν έχεις μία», δεν μπορείς να θέτεις όρους.
Εκτός και πάμε ηθελημένα στην δυστυχία, ώστε να ριζοσπαστικοποιηθούμε πολιτικά!
(Αλλα για να πάμε και πάλι που – Για ρίξτε μια ματιά - αν δεν βαριέστε - στο άρθρο που έγραψα ΟΙ ΦΩΝΕΣ ΚΑΙ Η ΑΡΙΣΤΕΡΑ και τα ξανασυζητάμε)
Το ότι το ζήτημα απλά ετίθετο ως Πτώχευση ή Μνημόνιο, νομίζω ότι γίνεται αντιληπτό και από μαθητές της 6ης δημοτικού.
Άσε που καμιά τάση η σέχτα δεν καθορίζει την πολιτική παρουσία και δυναμικής της από τον αν χρειάζεται το Μνημόνιο ή όχι. Χρειάζονται πολιτικές θέσεις και ιδεολογικές απόψεις για να υπάρξουν.
Εδώ η αστειότητα του πράγματος φτάνει στην άρνηση του Καλλικράτη (που είναι η έμπρακτη εφαρμογή του Αποκεντρωτικού Μοντέλου που προωθούσε ο Αντρέας Παπανδρέου), μόνο και μόνο επειδή είναι μεταρρύθμιση του Γιώργου Παπανδρέου.
Αλλά κοντός ψαλμός αλληλούια.
Οι εθνικές εκλογές μπορεί να μην είναι και πολύ μακρυά, άσχετα αν αυτό χαλάει τα βαθύτερα σχέδια της «Αριστεροδεξιάς Συμμαχίας».
(Με χαλάει που χρησιμοποιώ τον όρο αριστερο-…, αλλά το Αριστεριστικο-κομμουνστικο-ριζοσπαστικο-δεξιάς συμμαχίας, πάει πολύ)
Καλή καρδιά και καλό βόλι την Κυριακή.
Α, και κάτι που ίσως με βγάλει από την κατηγορία του παπανδρεϊκού, ή του κομματόσκυλου, ή, ή, ή...
Στις δημοτικές εκλογές του δήμου μου, υποστηρίζω δυναμικά τον αντάρτη Πασόκο...
Καλό βράδυ!
Η Απάντηση του Γιάννη Χατζηαντωνίου στα σχολια Στέφανου (οπως μας εσταλη)...
Διάβασα με προσοχή τα σχόλια του Στέφανου και θα ήθελα να προβώ σε κάποιες διευκρινήσεις και παρατηρήσεις, αντιπαρερχόμενος τις περιφρονητικές εκφράσεις.
1.Η « ιστορική σχέση» δεν είναι σχέση που αφορά το παρελθόν, παρά μόνο αν την βλέπουμε πολύ συμβατικά κι επιφανειακά. Ανήκω σε μια σχολή σκέψης που θεωρεί τα μεγάλα ζητήματα της εθνικής και κοινωνικής ζωής ιστορικά ακόμα κι όταν εκτυλίσσονται στο παρόν. Υπενθυμίζω το σχετικό βιβλίο του φίλου του Ανδρέα Παπανδρέου Πωλ Σουήζυ «το παρόν σαν ιστορία» που έχει κυκλοφορήσει και στα ελληνικά. Αν το ΠΑΣΟΚ δεν είναι απλώς μια ταμπέλα ή ένας εξουσιαστικός μηχανισμός, αλλά ένα πλαίσιο αρχών και ιδεών που ορίζεται από την ιδρυτική του διακήρυξη τότε είμαι όσο πιο ΠΑΣΟΚ γίνεται κι αυτό είμαι πρόθυμος να το αποδείξω έναντι του οποιουδήποτε.
2. Μια συνήθης υπεκφυγή από την συζήτηση για πολιτικές είναι να μιλάμε με αφορισμούς για πρόσωπα και καταστάσεις άσχετες , δευτερεύουσες ή απλώς διαφορετικές από το θέμα. Είναι το γνωστό σταλινικό « επιχείρημα» : «κι εσείς γιατί καταπιέζετε τους μαύρους;»
Ο Στέφανος ασφαλώς είναι πολύ καινούργιος στο ΠΑΣΟΚ. Αν ήταν λίγο παλιότερος θα θυμόταν ότι η πολιτική την δημοκρατικής ενότητας εναντίον της δεξιάς πολιτικής με το ΚΚΕ ( και το ΚΚΕ εσωτ.τότε) ήταν πάγια πολιτική του, εκφραζόμενη ιδίως στην αυτοδιοίκηση αλλά και στα συνδικάτα.
3. Όσο ζούσε ο Ανδρέας Παπανδρέου οι πολιτικές του ΔΝΤ δεν υπήρχαν στο ΠΑΣΟΚ ούτε ως ακραία δεξιά άποψη. Ο ίδιος ο Ανδρέας είχε άποψη εκφρασμένη γι αυτό. Όρισε τον εχθρό για να προκύπτει σαφώς και σε κάθε περίπτωση ποιος είναι ο πεμπτοφαλαγγίτης.
4.Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να εξηγήσει ο Στέφανος ποιο είναι το «εμείς» στο οποίο αυτοπεριλαμβάνεται ( αυτοί που «ξεσκαρτάρουν» κλπ) .
5. Αναφέρεται σε «αρχές και «ρεαλιστικές πολιτικές». Οι αρχές δεν διευκρινίζονται, περιγράφεται όμως ως «ρεαλισμός» η φράση «όταν δεν έχεις μία δεν μπορείς να θέτεις όρους». Αυτό δεν είναι ρεαλισμός. Είναι ραγιαδισμός. Όποιος χρωστά πολλά μπορεί να διαπραγματευτεί τη ζημιά που θα πάθει κι δανειστής αν δεν πληρωθεί.
Ορθολογικά το θέμα έχει εξαντλήσει στη σχετική αρθρογραφία του ο Νίκος Κοτζιάς. Πιο ποιητικά έχει (προφητικά) απαντήσει ο Ιάκωβος Καμπανέλλης στο «μεγάλο μας τσίρκο» ως εξής: «Λαέ μη σφίξεις άλλο το ζωνάρι/ η πείνα το καμάρι είναι του κιοτή/ του σκλάβου που του μέλλει να θαφτεί.»
http://www.youtube.com/watch?v=qEK-p8IGfS8
6. Ο Στέφανος αναπαράγει το δίλημμα «πτώχευση ή μνημόνιο», που μπορεί όντως να πείσει την 6η Δημοτικού. Όσοι όμως δεν έχουν μείνει στο επίπεδο αυτό, ούτε δέχονται να πέσουν εκεί μπορούν να πουν και να σκεφτούν πολλά.
7. Ο «Καλλικράτης» φυσικά και δεν είναι το αποκεντρωμένο εθνικό δημοκρατικό κράτος που οραματίστηκε το ΠΑΣΟΚ και ο Ανδρέας Παπανδρέου. Μια ματιά στο νόμο αρκεί. Είναι μια καντονοποίηση στα πλαίσια της «Ευρωπης (δηλ.ΕΕ) των περιφερειών», διαλυτική, υπονομευτική των κοινωνικών κατακτήσεων και εισπρακτικού χαρακτήρα.
8. Διάβασα το άρθρο του για την αριστερά από το λινκ που παραθέτει. Αν αντιλήφθηκα καλά, αφού στρατεύτηκε (για χρόνια μάλλον) στον «μαρξισμό-λενινισμό και τον προλεταριακό διεθνισμό», απογοητεύτηκε σε σημείο που έγινε κυνικός. Προσωπικά δεν είμαι τόσο σπουδαίος, ώστε να αισθάνομαι οίκτο για κανένα. Το αναφέρει όμως ο Πλούταρχος, ως φράση του Γαλάτη Βρέννου όταν νίκησε τους Ρωμαίους: Αλίμονο στους νικημένους…
Εμείς που δεν είμασταν ποτέ κομμουνιστές , εισοδιστές, κλπ μάθαμε να χτυπάμε όλους τους ολοκληρωτισμούς και σήμερα είμαστε αντιμέτωποι με τον ολοκληρωτισμό των αγορών. Εκπαιδευτήκαμε από τον Ανδρέα να νικάμε τη δεξιά και ασφαλώς δυσφορούμε όταν βλέπουμε (εδώ και χρόνια είναι η αλήθεια) τη δεξιά πολιτική να μας κερδίζει μέσω της Κίρκης της εξουσίας μέσα στο Κόμμα μας. Μας ξάφνιασε στην αρχή το γεγονός ότι πρωτοπόροι στη δεξιά μετατόπιση του ΠΑΣΟΚ ήταν πρώην κομμουνιστές που ήλθαν στο ΠΑΣΟΚ όχι γιατί πίστεψαν στη δημοκρατία, αλλά γιατί προσκύνησαν ή υποτάχτηκαν άκριτα στο σύστημα, έχοντας αλλάξει όχι άποψη αλλά ηθική.
9.Όταν μετείχα με άλλους συντρόφους στην Πρωτοβουλία μελών ΠΑΣΟΚ εναντίον της αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος, λέγαμε το εξής : Τόλμα να σκέφτεσαι, τόλμα να μιλάς, τόλμα ν αγωνίζεσαι, τόλμα να νικάς !
Γιατί εμείς (οι δημοκράτες εργαζόμενοι ) φτιάξαμε το ΠΑΣΟΚ . Εμείς χτίσαμε το σοσιαλιστικό ρεύμα. Εμείς θα το ανασυγκροτήσουμε και μέσα και έξω από τον μηχανισμό του , αν χρειαστεί. Κάνοντας – ίσως – και λάθη. Να το δούμε. Αλλά ανυποχώρητοι στην ουσία. Αυτός είναι ο δικός μας ρεαλισμός. Ο αγώνας κι η αγωνία για το αύριο της πατρίδας και του λαού μας.
ΥΓ . Ο Στέφανος δηλώνει ότι στηρίζει «αντάρτη» ΠΑΣΟΚο και μάλιστα «δυναμικά»! Γιατί, αφού συμφωνεί πολιτικά με την ηγεσία;
Τα προσωπικά συμφέροντα (χρίσμα) ή προτιμήσεις είναι πάνω από την πολιτική; Αυτό τι είναι, «αρχές» ή «ρεαλιστική πολιτική»;
Είναι φανερό ότι είναι Γιωργοπαπανδρεϊκός. Στην ουσία. Μόνο που ο ήλιος του ΠΑΣΟΚ είναι πολιτικό σύμβολο. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙΚΟΣΗΜΟ.
Δημοσίευση σχολίου