Σειρά «φωτογραφικών» χαριστικών ρυθμίσεων προς την Αλουμίνιον ΑΕ - Ερώτηση του Δ.Παπαδημούλη, βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, προς τον Προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
Με βάση τις Οδηγίες 2009/72 και 2004/08, οι μονάδες Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας (ΣΗΘ) έχουν προτεραιότητα εισόδου στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας όπως και οι μονάδες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Σε εφαρμογή των Οδηγιών σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι μονάδες ΣΗΘ εισέρχονται κατά προτεραιότητα στο δίκτυο, πωλούν την Θερμική τους ενέργεια με συμφωνημένο τιμολόγιο στους πελάτες τους και την ηλεκτρική ενέργεια με βάση τα ισχύοντα σε κάθε χώρα σχετικά με την τιμολόγηση των μονάδων που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα. Ο τρόπος αυτός στη χώρα μας είναι η διαμορφούμενη Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ).
Παραποιώντας την κοινοτική πρόβλεψη η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ με τον νόμο 4001, άρθρο 197, διευρύνει το προνόμιο της κατά προτεραιότητα εισόδου των μονάδων ΣΗΘ στο σύστημα, με την αποζημίωση αυτών των μονάδων ως ΑΠΕ και μάλιστα ως αιολικών. Η ως άνω νομοθετική ρύθμιση ως γνωστόν αφορά μία μονάδα αυτή της Αλουμίνιον ΑΕ (πρώην Αλουμίνιον της Ελλάδος) και επιφέρει επιβάρυνση του Ειδικού Λογαριασμού για ΑΠΕ, τουλάχιστον κατά 90 εκ ευρώ ετησίως, με εκτιμώμενο ετήσιο κέρδος για την εταιρεία μεγαλύτερο των 40εκ. ευρώ.
Για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της αδυναμίας κάλυψης από τον Ειδικό Λογαριασμό αυτής της υπερβάλλουσας και χαριστικής δαπάνης, το ΥΠΕΚΑ με τροπολογία στο ψηφισθέντα νόμο για το «Ελληνικό Πρόγραμμα Ήλιος» επιχειρεί την αναδρομική μείωση της ετήσιας προσαύξησης της τιμής των ΑΠΕ, ώστε να μεταφερθούν έτσι κονδύλια από την παραγωγή ΑΠΕ, προς την Αλουμίνιο ΑΕ. Τέλος, κατά τον θεσμικό διάλογο του ΥΠΕΚΑ με τους φορείς των ΑΠΕ, προκειμένου να επαναξιολογηθεί κατά το «Μνημόνιο» η δημοσιονομική επιβάρυνση που επιφέρει η λειτουργία των ΑΠΕ, δηλαδή η επαναξιολόγηση του τέλους ΑΠΕ, έχει εξαιρεθεί η εξέταση της τιμής ΣΗΘ.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
• Για ποιόν λόγο η προτεραιότητα εισόδου στο ηλεκτρικό σύστημα για την ΣΗΘ μεταφράστηκε σε εγγυημένη τιμή ΑΠΕ ;
• Ποιες διατάξεις του κοινοτικού δίκαιου επιβάλουν ως υποχρεωτικό, τον συσχετισμό της αμοιβής της ΣΗΘ με τις ΑΠΕ ;
• Ποια η συμβολή των ως άνω ρυθμίσεων στην διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας ;
• Μπορεί το τέλος ΑΠΕ και ο ΔΕΣΜΗΕ να καλύψουν μια επιβάρυνση τουλάχιστον 90 εκ ευρώ ετησίως ;
• Η αδυναμία του ΔΕΣΜΗΕ να ανταποκριθεί στο υπερβάλλον κόστος των νέων διατάξεων, θα επιβαρύνει τον έλληνα καταναλωτή και πόσο ;
• Μπορεί μέσα στο υπάρχον επενδυτικό περιβάλλον στη χώρα μας, να συνεχιστεί η χρηματοδότηση έργων ΑΠΕ όταν οι τράπεζες αμφισβητούν την δυνατότητα του ΔΕΣΜΗΕ να καλύψει το κόστος ;
• Ποια η θέση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας επί του θέματος ; Έλαβε ο κος Υπουργός την προβλεπόμενη από τον νόμο γνώμη της ΡΑΕ πριν ορίσει την υψηλότατη αυτή τιμή αποζημίωσης για την ΣΗΘ ;
Ο ερωτών βουλευτής
Δημήτρης Παπαδημούλης
Με βάση τις Οδηγίες 2009/72 και 2004/08, οι μονάδες Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας (ΣΗΘ) έχουν προτεραιότητα εισόδου στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας όπως και οι μονάδες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Σε εφαρμογή των Οδηγιών σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι μονάδες ΣΗΘ εισέρχονται κατά προτεραιότητα στο δίκτυο, πωλούν την Θερμική τους ενέργεια με συμφωνημένο τιμολόγιο στους πελάτες τους και την ηλεκτρική ενέργεια με βάση τα ισχύοντα σε κάθε χώρα σχετικά με την τιμολόγηση των μονάδων που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα. Ο τρόπος αυτός στη χώρα μας είναι η διαμορφούμενη Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ).
Παραποιώντας την κοινοτική πρόβλεψη η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ με τον νόμο 4001, άρθρο 197, διευρύνει το προνόμιο της κατά προτεραιότητα εισόδου των μονάδων ΣΗΘ στο σύστημα, με την αποζημίωση αυτών των μονάδων ως ΑΠΕ και μάλιστα ως αιολικών. Η ως άνω νομοθετική ρύθμιση ως γνωστόν αφορά μία μονάδα αυτή της Αλουμίνιον ΑΕ (πρώην Αλουμίνιον της Ελλάδος) και επιφέρει επιβάρυνση του Ειδικού Λογαριασμού για ΑΠΕ, τουλάχιστον κατά 90 εκ ευρώ ετησίως, με εκτιμώμενο ετήσιο κέρδος για την εταιρεία μεγαλύτερο των 40εκ. ευρώ.
Για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της αδυναμίας κάλυψης από τον Ειδικό Λογαριασμό αυτής της υπερβάλλουσας και χαριστικής δαπάνης, το ΥΠΕΚΑ με τροπολογία στο ψηφισθέντα νόμο για το «Ελληνικό Πρόγραμμα Ήλιος» επιχειρεί την αναδρομική μείωση της ετήσιας προσαύξησης της τιμής των ΑΠΕ, ώστε να μεταφερθούν έτσι κονδύλια από την παραγωγή ΑΠΕ, προς την Αλουμίνιο ΑΕ. Τέλος, κατά τον θεσμικό διάλογο του ΥΠΕΚΑ με τους φορείς των ΑΠΕ, προκειμένου να επαναξιολογηθεί κατά το «Μνημόνιο» η δημοσιονομική επιβάρυνση που επιφέρει η λειτουργία των ΑΠΕ, δηλαδή η επαναξιολόγηση του τέλους ΑΠΕ, έχει εξαιρεθεί η εξέταση της τιμής ΣΗΘ.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
• Για ποιόν λόγο η προτεραιότητα εισόδου στο ηλεκτρικό σύστημα για την ΣΗΘ μεταφράστηκε σε εγγυημένη τιμή ΑΠΕ ;
• Ποιες διατάξεις του κοινοτικού δίκαιου επιβάλουν ως υποχρεωτικό, τον συσχετισμό της αμοιβής της ΣΗΘ με τις ΑΠΕ ;
• Ποια η συμβολή των ως άνω ρυθμίσεων στην διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας ;
• Μπορεί το τέλος ΑΠΕ και ο ΔΕΣΜΗΕ να καλύψουν μια επιβάρυνση τουλάχιστον 90 εκ ευρώ ετησίως ;
• Η αδυναμία του ΔΕΣΜΗΕ να ανταποκριθεί στο υπερβάλλον κόστος των νέων διατάξεων, θα επιβαρύνει τον έλληνα καταναλωτή και πόσο ;
• Μπορεί μέσα στο υπάρχον επενδυτικό περιβάλλον στη χώρα μας, να συνεχιστεί η χρηματοδότηση έργων ΑΠΕ όταν οι τράπεζες αμφισβητούν την δυνατότητα του ΔΕΣΜΗΕ να καλύψει το κόστος ;
• Ποια η θέση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας επί του θέματος ; Έλαβε ο κος Υπουργός την προβλεπόμενη από τον νόμο γνώμη της ΡΑΕ πριν ορίσει την υψηλότατη αυτή τιμή αποζημίωσης για την ΣΗΘ ;
Ο ερωτών βουλευτής
Δημήτρης Παπαδημούλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου