Θέμα παραβίασης των Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον επικείμενο
διαγωνισμό για την ψηφιακή τηλεόραση, με τον οποίο, ταυτόχρονα,
νομιμοποιούνται χωρίς κανένα διαγωνισμό, οι ήδη υπάρχοντες τηλεοπτικοί
σταθμοί, θέτει με ερώτησή του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο Νίκος
Χουντής.
Πιο συγκεκριμένα, ο Νίκος Χουντής στην ερώτησή του επισημαίνει ότι παραβιάζονται οι οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τον επικείμενο διαγωνισμό για την ανάδειξη παρόχου δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης, και ζητά σε κάθε περίπτωση να υπάρξει νόμιμη αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, πριν την προκήρυξη του διαγωνισμού.
Η πλήρης ερώτηση έχει ως εξής: «Αύριο (31/10/13) η ελληνική κυβέρνηση εισάγει στο ελληνικό Κοινοβούλιο προς ψήφιση νομοθετική ρύθμιση, βάσει της οποίας, όσοι τηλεοπτικοί σταθμοί ευρίσκονται σε πλήρη λειτουργία την 31 Αυγούστου 2013, μπορούν να συνάψουν νόμιμες συμβάσεις με τον πάροχο δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης που θα προκύψει ως ανάδοχος στον επικείμενο σχετικό διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί τις επόμενες ημέρες.
Στην Ελλάδα, επί 23 έτη που λειτουργούν οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί, δεν έχει εκδοθεί καμία νόμιμη άδεια τηλεοπτικού σταθμού, παρά τις αντίθετες προβλέψεις της νομοθεσίας. Όλοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί λειτουργούν μέχρι σήμερα με προσωρινές άδειες, μετά από αλλεπάλληλες υπουργικές αποφάσεις, χωρίς να ελεγχθεί η τεχνική και η οικονομική τους επάρκεια καθώς και η βιωσιμότητά τους. Το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει κρίνει, από το 2010, ότι είναι παράνομη η συνέχιση του καθεστώτος των προσωρινών αδειών.
Αυτό προκύπτει κυρίως από το γεγονός ότι από το 2009, οι επτά μεγαλύτεροι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί της Ελλάδας συνέπτυξαν κοινοπραξία, την Digea, η οποία έλαβε προσωρινή άδεια παρόχου δικτύου για την πρώτη φάση της ψηφιακής τηλεόρασης και σήμερα κατέχει δεσπόζουσα θέση στην ελληνική αγορά παρόχων δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης, αποτελώντας ουσιαστικά τον αποκλειστικό προμηθευτή της σχετικής υπηρεσίας.
Με τον επικείμενο διαγωνισμό για την ανάδειξη του παρόχου δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης και τις σχετικές διατάξεις των προδιαγραφών του, εμποδίζεται επί της ουσίας η συμμετοχή οποιασδήποτε άλλης επιχείρησης ήθελε να λάβει μέρος, κατά παράβαση της οδηγίας 2002/21/ΕΚ, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7/3/2013.
Κατά πρώτον, το χρονοδιάγραμμα που προβλέπει ο διαγωνισμός για εγκατάσταση εντός 315 ημερών περισσότερων των 600 πομπών σε 156 σημεία της Ελλάδας για τους τέσσερις διαύλους εθνικής εμβέλειας που δημοπρατούνται και με ημερομηνία έναρξης την πρώτη ημέρα ανάθεσης, μπορεί να εκτελεστεί μόνον από κάποιον που δραστηριοποιείται ήδη στη χώρα και διατηρεί τη βεβαιότητα ότι θα είναι ο ανάδοχος. Αρκεί ενδεικτικά να αναφέρω ότι σήμερα ο μέσος χρόνος αδειοδότησης ενός κεραιοσυστήματος ξεπερνά τους 10 μήνες. Καταστρατηγείται λοιπόν ευθέως με το διαγωνισμό αυτό η προαναφερθείσα οδηγία 2002/21/ΕΚ και συγκεκριμένα η παράγραφος (22) που αναφέρει ότι: «Θα πρέπει να διασφαλισθεί ότι υπάρχουν διαδικασίες για την παροχή δικαιωμάτων εγκατάστασης ευκολιών, οι οποίες είναι έγκαιρες, αμερόληπτες και διαφανείς ώστε να εγγυώνται όρους θεμιτού και αποτελεσματικού ανταγωνισμού».
Κατά δεύτερον, μια επιχείρηση που θα ήθελε να συμμετάσχει στον επικείμενο διαγωνισμό θα εύρισκε απέναντί της, ως βασικό ανταγωνιστή, μία κοινοπραξία, την Digea, των κυριότερων δυνητικών πελατών της. Οι πελάτες αυτοί θα είχαν κάθε λόγο να εμποδίσουν με κάθε τρόπο τη συμμετοχή της για να ευνοήσουν τη δική τους κοινοπραξία. Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται η Επιτροπή:
* Έχει κατατεθεί από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων ή από την ελληνική κυβέρνηση στην Κομισιόν ο φάκελος του συγκεκριμένου διαγωνισμού για έλεγχο;
* Θα επιτρέψει η Commission τη διεξαγωγή αυτού του διαγωνισμού που παραβιάζει τις οδηγίες και το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο ως προς τη διάθεση ραδιοσυχνοτήτων ή θα τον επιστρέψει για να γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις ώστε να εναρμονιστεί με τις ευρωπαϊκές οδηγίες;
* Είναι σύμφωνη με την κοινοτική νομοθεσία η παροχή αδειών λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών, και κατ’ επέκταση χρήσης των δημοσίων συχνοτήτων, χωρίς προηγούμενη διαγωνιστική διαδικασία; Θα επισημάνει η Commission στην ελληνική κυβέρνηση την αναγκαιότητα της αδειοδότησης των παρόχων περιεχομένου (τηλεοπτικών σταθμών) πριν την προκήρυξη του διαγωνισμού για τον πάροχο δικτύου, ώστε να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι τους νόμιμους πελάτες τους;»
πηγή: tvxs.gr
Πιο συγκεκριμένα, ο Νίκος Χουντής στην ερώτησή του επισημαίνει ότι παραβιάζονται οι οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τον επικείμενο διαγωνισμό για την ανάδειξη παρόχου δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης, και ζητά σε κάθε περίπτωση να υπάρξει νόμιμη αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, πριν την προκήρυξη του διαγωνισμού.
Η πλήρης ερώτηση έχει ως εξής: «Αύριο (31/10/13) η ελληνική κυβέρνηση εισάγει στο ελληνικό Κοινοβούλιο προς ψήφιση νομοθετική ρύθμιση, βάσει της οποίας, όσοι τηλεοπτικοί σταθμοί ευρίσκονται σε πλήρη λειτουργία την 31 Αυγούστου 2013, μπορούν να συνάψουν νόμιμες συμβάσεις με τον πάροχο δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης που θα προκύψει ως ανάδοχος στον επικείμενο σχετικό διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί τις επόμενες ημέρες.
Στην Ελλάδα, επί 23 έτη που λειτουργούν οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί, δεν έχει εκδοθεί καμία νόμιμη άδεια τηλεοπτικού σταθμού, παρά τις αντίθετες προβλέψεις της νομοθεσίας. Όλοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί λειτουργούν μέχρι σήμερα με προσωρινές άδειες, μετά από αλλεπάλληλες υπουργικές αποφάσεις, χωρίς να ελεγχθεί η τεχνική και η οικονομική τους επάρκεια καθώς και η βιωσιμότητά τους. Το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει κρίνει, από το 2010, ότι είναι παράνομη η συνέχιση του καθεστώτος των προσωρινών αδειών.
Αυτό προκύπτει κυρίως από το γεγονός ότι από το 2009, οι επτά μεγαλύτεροι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί της Ελλάδας συνέπτυξαν κοινοπραξία, την Digea, η οποία έλαβε προσωρινή άδεια παρόχου δικτύου για την πρώτη φάση της ψηφιακής τηλεόρασης και σήμερα κατέχει δεσπόζουσα θέση στην ελληνική αγορά παρόχων δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης, αποτελώντας ουσιαστικά τον αποκλειστικό προμηθευτή της σχετικής υπηρεσίας.
Με τον επικείμενο διαγωνισμό για την ανάδειξη του παρόχου δικτύου ψηφιακής τηλεόρασης και τις σχετικές διατάξεις των προδιαγραφών του, εμποδίζεται επί της ουσίας η συμμετοχή οποιασδήποτε άλλης επιχείρησης ήθελε να λάβει μέρος, κατά παράβαση της οδηγίας 2002/21/ΕΚ, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7/3/2013.
Κατά πρώτον, το χρονοδιάγραμμα που προβλέπει ο διαγωνισμός για εγκατάσταση εντός 315 ημερών περισσότερων των 600 πομπών σε 156 σημεία της Ελλάδας για τους τέσσερις διαύλους εθνικής εμβέλειας που δημοπρατούνται και με ημερομηνία έναρξης την πρώτη ημέρα ανάθεσης, μπορεί να εκτελεστεί μόνον από κάποιον που δραστηριοποιείται ήδη στη χώρα και διατηρεί τη βεβαιότητα ότι θα είναι ο ανάδοχος. Αρκεί ενδεικτικά να αναφέρω ότι σήμερα ο μέσος χρόνος αδειοδότησης ενός κεραιοσυστήματος ξεπερνά τους 10 μήνες. Καταστρατηγείται λοιπόν ευθέως με το διαγωνισμό αυτό η προαναφερθείσα οδηγία 2002/21/ΕΚ και συγκεκριμένα η παράγραφος (22) που αναφέρει ότι: «Θα πρέπει να διασφαλισθεί ότι υπάρχουν διαδικασίες για την παροχή δικαιωμάτων εγκατάστασης ευκολιών, οι οποίες είναι έγκαιρες, αμερόληπτες και διαφανείς ώστε να εγγυώνται όρους θεμιτού και αποτελεσματικού ανταγωνισμού».
Κατά δεύτερον, μια επιχείρηση που θα ήθελε να συμμετάσχει στον επικείμενο διαγωνισμό θα εύρισκε απέναντί της, ως βασικό ανταγωνιστή, μία κοινοπραξία, την Digea, των κυριότερων δυνητικών πελατών της. Οι πελάτες αυτοί θα είχαν κάθε λόγο να εμποδίσουν με κάθε τρόπο τη συμμετοχή της για να ευνοήσουν τη δική τους κοινοπραξία. Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται η Επιτροπή:
* Έχει κατατεθεί από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων ή από την ελληνική κυβέρνηση στην Κομισιόν ο φάκελος του συγκεκριμένου διαγωνισμού για έλεγχο;
* Θα επιτρέψει η Commission τη διεξαγωγή αυτού του διαγωνισμού που παραβιάζει τις οδηγίες και το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο ως προς τη διάθεση ραδιοσυχνοτήτων ή θα τον επιστρέψει για να γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις ώστε να εναρμονιστεί με τις ευρωπαϊκές οδηγίες;
* Είναι σύμφωνη με την κοινοτική νομοθεσία η παροχή αδειών λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών, και κατ’ επέκταση χρήσης των δημοσίων συχνοτήτων, χωρίς προηγούμενη διαγωνιστική διαδικασία; Θα επισημάνει η Commission στην ελληνική κυβέρνηση την αναγκαιότητα της αδειοδότησης των παρόχων περιεχομένου (τηλεοπτικών σταθμών) πριν την προκήρυξη του διαγωνισμού για τον πάροχο δικτύου, ώστε να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι τους νόμιμους πελάτες τους;»
πηγή: tvxs.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου