Τρίτη 4 Ιανουαρίου 2011

Θωμάς Χαχάμης: «Η Κυβέρνηση έχει ψήφο ΑΝΟΧΗΣ, όχι εμπιστοσύνης»

Το συνδικαλιστικό στέλεχος της ΠΑΣΚΕ λέει τα πράγματα έξω από τα δόντια και κρούει καμπανάκι τονίζοντας πως «δεν πρέπει η Κυβέρνηση να βγει εκτός ορίων, γιατί τότε θα μιλήσει ο κυρίαρχος λαός»
Συνέντευξη στον Βασίλη Αλεξίου
Από τους μαχητές του συνδικαλιστικού κινήματος ο κ. Θωμάς Χαχάμης, αιρετό μέλος του Γ.Σ. της ΓΣΕΕ και μέλος του Δ.Σ. του Εργατικού Κέντρου Τρικάλων, σε μια ανατρεπτική του συνέντευξη σήμερα στον ΔΙΑΛΟΓΟ λέει τα πράγματα με το όνομά τους και θέτει τις κόκκινες γραμμές στα κεκτημένα των εργαζομένων, τις οποίες δεν πρέπει να περάσει η Κυβέρνηση. Αναλυτικά:
-Κύριε Χαχάμη η κρίση βαθαίνει ολοένα και περισσότερο και κεκτημένα των εργαζομένων χάνονται. Πως αντιδρά το εργατικό κίνημα σ’ αυτή τη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί;
Κύριε Αλεξίου, η συνταγή της «Τρόικα» που εφαρμόζει η Κυβέρνηση δεν είναι ουδέτερη. Έχει ιδεολογικό πρόσημο ριζικά αντίθετο με τις αρχές του Κυβερνόντος κόμματος, με τις αρχές του ΠΑΣΟΚ. Με βίαιο τρόπο επιχειρείται όχι απλώς η δημοσιονομική εξυγίανση, αλλά αλλαγή του οικονομικού και κοινωνικού μοντέλου, το οποίο θα μπορούσα να περιγράψω ως απελευθερωμένη αγορά με αποκλεισμένη κοινωνία.
Μέσα στο 2010 κάναμε οκτώ (8) γενικές απεργίες, όταν στην Ισπανία για παράδειγμα έγινε μόνο μια τα τελευταία 8 χρόνια (!) και στην Πορτογαλία μια τα τελευταία 13 χρόνια. Η επίθεση ενάντια στους εργαζομένους και στα κεκτημένα αυτών ήταν μεγάλη και τίποτα δεν δείχνει ότι δεν θα συνεχιστεί.
Ωστόσο θα πρέπει να σας πω ότι δεν υπάρχουν χαμένες μάχες εκ των προτέρων, παρά αυτές που δεν δίνονται. Σε κάθε απεργιακή κινητοποίηση οφείλουμε να μετράμε τις δυνάμεις, την διάθεση και την δυνατότητα αυτών που καλούμε να απεργήσουν. Ταυτόχρονα να μην υπάρχουν τυφλές συγκρούσεις και οι συνδικαλιστές να προσέχουν ως κόρη οφθαλμού τα συνδικάτα, γιατί οι εργαζόμενοι μέσα από αυτά εκφράζονται και τα χρειάζονται ισχυρά και σήμερα και αύριο. Στην σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας δημιουργήθηκαν και εξαφανίστηκαν δεκάδες κόμματα, το Συνδικαλιστικό Κίνημα όμως από το 1917 μέχρι σήμερα επιβίωσε και θα συνεχίσει να είναι ισχυρό γιατί ο κόσμος της εργασίας το χρειάζεται.
-Αλήθεια πως φτάσαμε στη σημερινή κατάσταση και πείτε μου αν θεωρείτε πως η έξοδος από το «Μνημόνιο» μπορεί να αποτελέσει λύση;
Η παγκοσμιοποίηση, η πολιτική του νεοφιλελευθερισμού, οι διεθνείς χρηματοπιστωτικές αγορές και η αυξανόμενη κοινωνική ανισότητα ήταν τα κεντρικά σημεία της στρατηγικής της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα να φτάσουμε στο σημείο που σήμερα βρισκόμαστε. Η ελληνική κρίση ήρθε βίαια στην επιφάνεια όταν η διεθνής κρίση χτύπησε τη πόρτα της Ευρώπης. Το Μνημόνιο είναι μια δανειακή σύμβαση που οι όροι είναι δυσβάσταχτοι κι εμείς ζητάμε αυτό ακριβώς, την αλλαγή των όρων της δανειακής σύμβασης, την επιμήκυνσή του και την έκδοση «Ευρωομόλογου» ώστε να ανακουφιστεί ο κόσμος της εργασίας και όχι μόνο. Το Μνημόνιο ως έχει σήμερα δεν μπορεί να συνεχίσει να υπάρχει και να υφίσταται. Θα προκαλεί συνεχώς κοινωνικές εκρήξεις. Με αυτήν την έννοια, λοιπόν, ΝΑΙ, η έξοδος μπορεί να αποτελέσει λύση.

-Τι ζητάτε από την Κυβέρνηση να κάνει άμεσα προκειμένου να… αλλάξουμε πορεία;  
Εμείς ζητούμε τα αυτονόητα. Διασφάλιση του Ν. 1876/90 και ειδικότερα στο θέμα της υποχρεωτικότητας και εκτέλεσης των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας. Αύξηση των επιδομάτων, μισθών και συντάξεων με άμεση επαναφορά της 13ης και 14ης σύνταξης. Ευεργετικές πολιτικές ενίσχυσης των ανέργων, μέσα από την αύξηση του επιδόματος ανεργίας στο 80% του κατώτατου μισθού, διπλασιασμό του χρόνου καταβολής του και επέκταση της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης για όλο το χρόνο της ανεργίας.

Ζητάμε τη λήψη έκτακτων μέτρων τόνωσης της ανάπτυξης και της απασχόλησης μέσα από την εξασφάλιση κονδυλίων τα οποία πρέπει και μπορούν να προέλθουν από τις χρηματιστηριακές ληστρικές κινήσεις των κεφαλαίων και των αγορών της κερδοσκοπίας. Επιμένουμε στην απόκρουση και αποτροπή γενικευμένων ιδιωτικοποιήσεων-εκποιήσεων δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών, καθώς και των σχεδιαζόμενων απολύσεων και μειώσεων μισθών με αλλαγής και καταργήσεις Συλλογικών Συμβάσεων. Θεωρούμε ότι επιτέλους πρέπει να υπάρξει ποινικοποίηση και αυστηρή τιμωρία της φοροδιαφυγής, της φοροκλοπής, της εισφοροδιαφυγής, της εισφοροκλποπής και της παραοικονομίας, των καρτέλ που λειτουργούν ανεξέλεγκτα στην αγορά, του λαθρεμπορίου καυσίμων, της εξαγωγής καταθέσεων και κεφαλαίων πως τρίτες χώρες. Παράλληλα μείωση και όχι αύξηση των τιμολογίων των υπηρεσιών κοινής ωφελείας (ενέργεια, νερό, εισιτήρια, υπηρεσίες υγείας και παιδείας). Είμαστε κάθετοι σε όλα αυτά.

-Η Κυβέρνηση ζητά συναίνεση, την οποία όμως δεν της παρέχει κανένα κόμμα, αλλά ούτε και οι πολίτες. Πιστεύετε πως θα πάμε σε πρόωρες εκλογές προκειμένου να ξεκαθαρίσει το τοπίο;

Η Κυβέρνηση σήμερα κυβερνά υπό την ανοχή του κόσμου της εργασίας και του Έλληνα πολίτη. Χωρίς αυτή την ανοχή των πολιτών θα είχε ήδη πέσει και μάλιστα με… πάταγο. Το έδειξαν οι δημοτικές και περιφερειακές εκλογές εξάλλου. Στην Ελλάδα έχουμε πολλά παραδείγματα από τον Όμηρο έως σήμερα. Στην Ομήρου Ηλιάδα ο Αχιλλεύς (Άχος) βροντερός Λεύς (Λαός) σκότωσε τον Έκτορα (εκτός ορίων) όταν τα πέρασε. Έτσι και η Κυβέρνηση σήμερα όταν βγει εκτός ορίων θα μιλήσει ο κυρίαρχος λαός. Αν η Κυβέρνηση πάει σε εκλογές θα γίνει… έγκλημα και τιμωρία. Έγκλημα γιατί ο τόπος χρειάζεται απλά Κυβέρνηση και όχι εκλογές. Και τιμωρία γιατί έχει ψήφο ανοχής, όχι εμπιστοσύνης και θα τις χάσει, με αποτέλεσμα η χώρα να μπει σε περιπέτειες. Ο σιωπών δόκει συναινείν. Αυτό κάνει η αντιπολίτευση, ενώ τα κόμματα της Αριστεράς δεν πείθουν.

-Μια τελευταία ερώτηση, μιας και είστε εργαζόμενος στον ΟΣΕ. Το πρόγραμμα εξυγίανσης του Οργανισμού και τις υποχρεωτικές μετατάξεις πως τις βλέπετε;
Σε μια εποχή που η Ευρώπη επενδύει στους Σιδηροδρόμους αυξάνοντας τα δρομολόγια και τις ταχύτητες, η ελληνική Κυβέρνηση στο όνομα της κρίσης και της εξυγίανσης εκτελεί εν ψυχρώ τον ΟΣΕ αφήνοντας μόνο την κερδοφόρα γραμμή Αθηνών-Θεσσαλονίκης και τους Προαστιακούς Κιάτο-Αθήνα και Θεσσαλονίκη-Λάρισα. Εξυγίανση ωστόσο σημαίνει τακτικά δρομολόγια και καλύτερη ποιότητα μεταφοράς επιβατών, ακρίβεια δρομολογίων, επέκταση προς Κοζάνη-Ηγουμενίτσα (Εγνατία Σιδηροδρομική), ηλεκτροκίνηση στις γραμμές, την εξέλιξη των Τρικάλων σε διακομιστικό κέντρο, εξορθολογισμό των εισιτηρίων με κοινωνικά κριτήρια. Η Κυβέρνηση το μόνο που κάνει είναι το αντίθετο απ’ όλα αυτά. Αυξάνει τα εισιτήρια και μειώνει τα δρομολόγια. Είμαι σίγουρος ότι ο νέος δήμαρχος, ο κ. Χρ. Λάππας, θα είναι με μαζί μας, με εμάς τους πολίτες που θέλουμε ένα σιδηρόδρομο στην υπηρεσία του πολίτη και όλων των πολυεθνικών και θα κάνει τις απαραίτητες ενέργειες να μην κοπούν τα δρομολόγια στη Δυτική Θεσσαλία, σε πλήρη συνεργασία με τους άλλους Δήμους της περιοχής. Στον Σιδηρόδρομο δεν περισσεύει κανείς εργαζόμενος. Το περίσσευμα προκύπτει από την κατάργηση των γραμμών και των δρομολογίων. Η θέση του Συνδικαλιστικού μας Κινήματος είναι ξεκάθαρη. Ούτε μια αίτηση για εθελούσια αποχώρηση, αλλά δουλειά για έναν σύγχρονο και αξιοπρεπή σιδηρόδρομο στην υπηρεσία του πολίτη.
"Διαλογος"

Δεν υπάρχουν σχόλια: