Eνώ θα περίμενε κανείς, η πολιτική και πνευματική ηγεσία της χώρας να κινείται στην κατεύθυνση υπηρέτησης βασικών αρχών και αξιών, στην κατεύθυνση εξασφάλισης στους νέους όλων των απαιτούμενων “εργαλείων” για το σχεδιασμό ενός καλύτερου αύριο, μιας καλύτερης κοινωνίας, απεναντίας οι κυβερνήσεις της τελευταίας 20ετίας πολιτεύτηκαν με χαρακτηριστικά αποστροφής στις ανάγκες και τα θέλω της νεολαίας.
Εστιάζοντας τη ματιά μας στο χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης παρατηρούμε πως μετά την ψήφιση του νόμου πλαίσιο 1268 το 1982, που έτυχε της συνολικής λαϊκής αποδοχής, η πολιτική ηγεσία του τόπου επέδειξε αδιαφορία για τα προβλήματα της Ανώτατης Παιδείας. Το αποτέλεσμα αυτής της αδιαφορίας ήταν η συσσώρευση παθογενειών που δημιουργήθηκαν από τη μη εφαρμογή όλων των διατάξεων του νόμου από μερίδα πανεπιστημιακών ιδρυμάτων αλλά και η εμφάνιση προβλημάτων από τη μη βελτίωση του νόμου με την αντιστοίχηση του με τις κοινωνικές και ακαδημαϊκές επιταγές.
Η αδιαφορία αυτή τις περισσότερες φορές μεταφραζόταν με την προσπάθεια για ψήφιση εκπαιδευτικών νόμων που ήταν συνάμα συντηρητικοί, αντιδημοκρατικοί και καταστροφικοί για το Δημόσιο Πανεπιστήμιο.
Στις 26 Σεπτέμβρη 2010, η Υπουργός Παιδείας Α. Διαμαντοπούλου ανακοινώνει από τη σύνοδο πρυτάνεων στους Δελφούς, τις βασικές κατευθύνσεις του διαλόγου για το νέο Νόμο-Πλαίσιο.
• δεν αναφέρεται πουθενά στην υποχρηματοδότηση και κατ’ επέκταση στην αναγκαιότητα αύξησης των δαπανών για την Παιδεία.
• δεν ξεκαθαρίζει ότι αποσύρονται όλες οι διατάξεις του καταστροφικού για τα πανεπιστήμια νόμου της Ν.Δ., όπως είχε δεσμευθεί προεκλογικά, αντιθέτως η φιλοσοφία όσων ανακοινώθηκαν κινούνται στην ίδια κατεύθυνση.
• δεν καθιστά σαφές με ποιο τρόπο θα παταχθεί η ανομία και η διαπλοκή που μαστίζει τα ελληνικά πανεπιστήμια, αφού ξεκινάει το διάλογο με τους εκτελεστές και στυλοβάτες αυτών των πρακτικών, τους καθηγητές.
• δεν μας αναλύει πως θα λειτουργήσει το τεχνολογικά προηγμένο, ερευνητικά ανεπτυγμένο και ακαδημαϊκά σύγχρονο πανεπιστήμιο, αφού προτείνει για τη διοίκησή του, Manager.
• δεν μας πείθει για την περιφρούρηση των δημοκρατικών διαδικασιών, αφού αφήνει να εννοηθεί πως επίκειται κατάργηση της συμμετοχής των φοιτητών στις εκλογές ανάδειξης Προεδρικών και Πρυτανικών Αρχών.
• Είναι δε, ιδιαίτερα προβληματικές οι προτάσεις που αναφέρονται στην εφαρμογή απουσιολογίου από τις διαλέξεις των μαθημάτων καθώς και στην εφαρμογή του θεσμού των προαπαιτουμένων μαθημάτων.
Από τα παραπάνω προκύπτει πως οι προτάσεις του Υπουργείου Παιδείας δεν συμβαδίζουν με τις προεκλογικές δεσμεύσεις του περασμένου Οκτώβρη.
Αν λοιπόν αυτές οι ανακοινώσεις αποτελέσουν το πλαίσιο διαλόγου, τότε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κάνει την επιλογή της ευθείας σύγκρουσης με τους φοιτητές καθώς και με όσους υπερασπίζονται καθημερινά το Δημόσιο και Δωρεάν Πανεπιστήμιο. Συνέπεια αυτού θα είναι η διάρρηξη της κοινωνικής συνοχής και η μακροημέρευση της εξουσίας μιας ομάδας ελίτ που καταδυναστεύει τα Ελληνικά Πανεπιστήμια κρατώντας όμηρο των προσωπικών τους επιδιώξεων.
Ως ΝΕΟΙ, είμαστε οι πρώτοι που λέμε πως το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα, τα οποία συσσωρεύτηκαν τις τελευταίες 2 δεκαετίες λόγω κυρίως της αδράνειας των κυβερνήσεων και είμαστε και οι πρώτοι που λέμε πως η κατάσταση αυτή πρέπει να αλλάξει.
Δεν έχουμε πλέον καιρό για άλλους προσχηματικούς διαλόγους, όπως αυτόν που καλεί το Υπουργείο Παιδείας. Η ελληνική κοινωνία δεν μπορεί να τρώει για άλλη μια φορά τις σάρκες της μπροστά από τα τηλεοπτικά παράθυρα για το αν οι φοιτητές ή η γονείς ή οι καθηγητές έχουν το δίκιο στην αντιπαράθεση που θα ξεσπάσει. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να σκύψουμε ειλικρινά στα χρονίζοντα προβλήματα και να επιχειρήσουμε ουσιαστικές αλλαγές. Σε κάθε περίπτωση, η κατάσταση δεν πρέπει να μείνει ίδια.
Την ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση την έχουν αναμφισβήτητα όσοι κυβέρνησαν και έμειναν άπραγοι, όσοι διοίκησαν και δεν σεβάστηκαν το πανεπιστήμιο, όσοι προτίμησαν να διαπλεχτούν από το να τιμωρήσουν παραδειγματικά τους διαπλεκόμενους.
Η κάθαρση του ελληνικού πανεπιστημίου πρέπει να είναι ο στόχος των φοιτητών, οι οποίοι πρέπει να αναλογιστούμε την ευθύνη μας και να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας. Αν χτίζαμε σήμερα, το πρώτο ελληνικό πανεπιστήμιο θα τοποθετούσαμε ως θεμέλιο λίθο του τη Διαφάνεια, καθώς χωρίς αυτήν, κάθε οικοδόμημα είναι εύθραυστο και ετοιμόρροπο.
Ως νέοι, έχουμε μόνο μια επιλογή, μια προτεραιότητα. Να γκρεμίσουμε το «παλιό» Πανεπιστήμιο και να χτίσουμε το «νέο».
Το νέο πανεπιστήμιο είναι Δημόσιο και Δωρεάν και υπηρετεί πανανθρώπινες αξίες και ιδανικά, μεταξύ των οποίων:
1. τη δημοκρατία,
2. την κοινωνική δικαιοσύνη,
3. την αξιοκρατία,
4. την διαφάνεια,
5. την ισότητα,
6. την αλληλεγγύη,
7. την ειρήνη,
8. την ακαδημαϊκότητα,
9. την αξιοποίηση της έρευνας προς όφελος της κοινωνίας.
Η ΠΑΣΠ έχοντας ως βάση τις παραπάνω αξίες ανοίγει διάλογο για την επίλυση όλων των προβλημάτων και των παθογενειών της Ανώτατης Παιδείας.
Τα συμπεράσματα αυτού του διαλόγου θα αποτελέσουν την ενιαία πρόταση όσων συμμετάσχουν στο διάλογο για το νέο Νόμο-Πλαίσιο που θα διέπει τα ελληνικά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Στο διάλογο αυτό καλούνται να συμμετάσχουν όλοι οι ακαδημαϊκοί φορείς, φοιτητές, οι παρατάξεις του απερχόμενου Κ.Σ. της ΕΦΕΕ, διδάσκοντες, διοικητικοί, οι πρυτάνεις των ιδρυμάτων, οι πρόεδροι των τμημάτων, οι κοινωνικοί φορείς που έχουν άμεση σχέση με το πανεπιστήμιο όπως επιμελητήρια, σύλλογοι, τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς και κάθε έλληνας πολίτης που επιθυμεί την ουσιαστική αλλαγή των ελληνικών πανεπιστημίων.
Ο διάλογος αυτός θα γίνεται στα αμφιθέατρα, στο διαδίκτυο καθώς και σε ανοιχτά τραπέζια συζήτησης και όχι σε κλειστά γραφεία και σε κλειστές συσκέψεις
Από ΠΑΣΠ Πανεπιστημίων (μέσω press-gr)sibilla
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου