Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν για τον Προαστιακό οι εργαζόμενοι σε αυτόν, κάνοντας λόγο για απαξίωσή του, έξι μόλις χρόνια μετά την έναρξη της λειτουργίας του. Τα δρομολογημένα σχέδια αναδιάρθρωσης και εξυγίανσής του οδηγούν σε υποβάθμιση του έργου, καταγγέλλει στο tvxs.gr ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στον Προαστιακό, Νικόλας Δρίτσας.«Σχεδόν ένας μήνας πέρασε από την ημέρα που οι νέοι εξυγιαντές του Σιδηρόδρομου αποφάσισαν ως λύση προοπτικής για το μέλλον του Προαστιακού το κλείσιμο αρχικά 6 σταθμών του δικτύου, ενώ έπεται και συνέχεια. Διευθυντικά στελέχη με μισθούς χιλιάδων ευρώ μηνιαίως, κόντρα στους δύσκολους καιρούς που βιώνει σχεδόν ολόκληρη η ελληνική κοινωνία, εκπόνησαν νέο μεγαλοφυές σχέδιο σωτηρίας το οποίο και συμπυκνώνεται σε τρεις μόλις προτάσεις: Κλείστε τα πάντα, Διαλύστε τα Πάντα, Απαξιώστε τα πάντα» αναφέρει σε ανακοίνωσή του που κοινοποιεί στο ΔΣ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο Σύλλογος Εργαζομένων στον Προαστιακό.
«Ο Προαστιακός ανήκει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία δρομολογείται να ιδιωτικοποιηθεί. Ο σχεδιασμός της διοίκησης αυτή τη στιγμή - πριν τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού - είναι στην κατεύθυνση να ιδιωτικοποιηθεί. Και εξηγούμαι. Πριν από περίπου ένα μήνα, από τις 19 Μαρτίου, αν δεν κάνω λάθος, ξεκίνησε η διαδικασία κλεισίματος ορισμένων σταθμών του προαστιακού με την αιτιολογία ότι δεν υπάρχει αυξημένη επιβατική κίνηση άρα και αυξημένα έσοδα» υπογραμμίζει, μιλώντας στο tvxs, ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στον Προαστιακό, Νικόλαος Δρίτσας.
Πράγματι, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανακοίνωσε στις 19 Μαρτίου 2011 την μέχρι νεωτέρας αναστολή της λειτουργίας των εκδοτηρίων στους σταθμούς του Προαστιακού Αθήνας: Λεύκα, Ρέντη, Ρουφ, Ασπρόπυργος, Νέα Πέραμος, Κινέττα.
Όπως εξηγεί ο κ. Δρίτσας, «δεν κόβονται δρομολόγια από σταθμούς. Τα δρομολόγια συνεχίζουν να ισχύουν απλώς ο επιβάτης δεν μπορεί να προμηθευτεί εισιτήριο». «Για παράδειγμα, ανάμεσα στους σταθμούς που έκλεισαν είναι του Ρουφ και του Ρέντη. Είναι κάποιοι σταθμοί, οι οποίοι είναι ‘στη μέση του πουθενά’ και στους οποίους ο επιβάτης δεν έχει δυνατότητα να πάρει εισιτήριο από πουθενά αλλού. Το τρένο σταματάει, ο επιβάτης μπορεί να ανέβει αλλά θα πρέπει να προμηθευτεί εισιτήριο από τον πλησιέστερο σταθμό. Αν κάποιος πηγαίνει στο Ρουφ, για παράδειγμα, θα πρέπει να μετακινηθεί ή στο Σταθμό Λαρίσης ή να κατέβει στον Πειραιά. Θα πρέπει να χρησιμοποιήσει δικό του μέσο για να πάρει ένα μέσο μεταφοράς. Είναι παράλογο. Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για το αστικό κομμάτι» υποστηρίζει.
Οι εργαζόμενοι στην ανακοίνωση τους αναφέρουν ότι χρειάστηκαν μόλις έξι χρόνια λειτουργίας του Προαστιακού για να απαξιωθεί ένα έργο που «ο ελληνικός λαός πλήρωσε κυριολεκτικά χρυσάφι». «Χρειάστηκαν μόλις 6 χρόνια λειτουργίας του Προαστιακού για να αποφασίσουν κάποιοι ότι αποτελεί πλέον πολυτέλεια για το επιβατικό κοινό. Και αυτοί οι κάποιοι είναι σχεδόν οι ίδιοι που 6 χρόνια τώρα όχι μόνο δεν το στήριξαν ως δημόσιο μέσο μεταφοράς, αλλά αντίθετα το πολέμησαν με λύσσα. Μερικοί εσκεμμένα για «ιδία» οφέλη και μερικοί άθελα τους λόγω ασχετοσύνης» υποστηρίζουν, τονίζοντας ότι τα νέα σχέδια αναδιάρθρωσης «ταλαιπωρούν τους εργαζόμενους σε εκπαιδεύσεις χωρίς κανένα σχέδιο και οργάνωση, με αμφίβολα αποτελέσματα».
«Δεν διαφωνούμε με τα σχέδια αναδιάρθρωσης και εξυγίανσης του Προαστιακού. Διαφωνούμε με τον τρόπο, τη λογική και τη δυναμική που έχει δημιουργηθεί τελευταία ότι για όλα φταίνε οι εργαζόμενοι και οι πολίτες αυτής της χώρας. Με αυτή τη λογική εμείς διαφωνούμε. Βεβαίως και δεν διαφωνούμε με οτιδήποτε έχει να κάνει με την αναδιάρθρωση οργανισμών και την καλύτερη δομή, λειτουργία και επαναστελέχωση. Βλέπουμε όμως υποβάθμιση. Γι’ αυτό σας λέω ότι διαφωνούμε με τη νοοτροπία, η οποία όπως τείνει να διαμορφωθεί στο κομμάτι του Προαστιακού δεν είναι για εξυγίανση και αναδιάρθρωση αλλά για κλείσιμο. Εμείς είμαστε κάθετα αντίθετοι με αυτό γιατί το κλείσιμο σημαίνει απώλειες θέσεων εργασίας» επισημαίνει ο κ. Δρίτσας. Επιπλέον, τονίζει ότι αντίθετα με τα όσα υποστηρίζει το υπουργείο ο Προαστιακός έχει και επιβατική κίνηση και δυνατότητες.
Την ίδια στιγμή, οι επιβάτες του Προαστιακού Σιδηροδρόμου κάθε άλλο παρά ευχαριστημένοι δείχνουν από την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Σε πρόσφατη υπογεγραμμένη επιστολή τους προς όλους τους αρμόδιους φορείς κάνουν λόγο για «χαμηλή ποιότητα των υπηρεσιών και καθημερινή υποβάθμιση της ποιότητας των μετακινήσεων με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο». Πρόκειται για πολίτες που χρησιμοποιούν συστηματικό το συγκεκριμένο μέσο μεταφοράς για την μετακίνησή τους προς την εργασία τους και αρκετοί από αυτούς κατοικούν εκτός του αστικού ιστού.
Ανάμεσα σε άλλα, οι υπογράφοντες την επιστολή πολίτες - επιβάτες αναφέρουν μείωση της συχνότητας δρομολογίων ή μικρή συχνότητα δρομολογίων σε συγκεκριμένα τμήματα αλλά και αποκλίσεις των δρομολογίων από το ωρολόγιο πρόγραμμα. Παράλληλα κάνουν λόγο για σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις και την έναρξη λειτουργίας των νέων σταθμών ενώ στα παραπάνω προστίθεται και το ζήτημα της αύξησης των τιμών των εισιτηρίων τον περασμένο Φεβρουάριο. Οι αυξήσεις άγγιξαν το 40% κατά μέσο όρο και οι επιβάτες αναφέρουν ότι αυτό δεν συνέπεσε με παράλληλη βελτίωση των υπηρεσιών.
Η εν λόγω επιστολή ήρθε λίγο μετά τη δημοσιοποίηση έρευνας της VPRC για τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο που πραγματοποιήθηκε στο διάστημα από 18/10/2010 έως 16/11/2010, με τη συμμετοχή 335 ατόμων, χρηστών του προαστιακού και μελών του διαδικτυακού τόπου www.proastiakos.net και την οποία είχε παρουσιάσει και το tvxs. Σύμφωνα με την έρευνα, η συχνότητα των δρομολογίων του Προαστιακού δεν ικανοποιεί το 65% του επιβατικού κοινού, το 42% των επιβατών δηλώνει δυσαρεστημένο από τη συνέπεια στους χρόνους αναχώρησης, το 38% δυσαρεστημένο από τη χρονική διάρκεια του ταξιδιού, το 51% διαπιστώνει ότι μηχανολογικές βλάβες προκύπτουν πολύ συχνά και το 90% αναφέρει ότι τα έργα για ηλεκτροκίνηση δεν προχωρούν με ικανοποιητικούς ρυθμούς. Σε σχέση με την πιο πρόσφατη επιστολή των επιβατών δεν φαίνεται έχει επιτευχθεί βελτίωση.
«Κατά καιρούς έχουμε βγάλει ανακοινώσεις προς το επιβατικό κοινό για να καταλάβουν οι επιβάτες ότι κι εμείς δεν είμαστε απέναντί τους. Όταν κάποιος δεν βρίσκει εισιτήρια ή όταν ένα δρομολόγιο βγαίνει εκτός προγραμματισμού σε αυτό δεν ευθύνεται ο εργαζόμενος. Ο εργαζόμενος ακούει τα παράπονα βέβαια γιατί ο επιβάτης ένα πρόσωπο βλέπει. Ουσιαστικά εμείς είμαστε δίπλα με τον επιβάτη γιατί φεύγοντας από τη δουλειά μας γινόμαστε κι εμείς επιβάτες. Κατά συνέπεια ότι αντίκρισμα έχουν τα προβλήματα στον επιβάτη το ίδιο αντίκρισμα έχουν και σε μας. Γι’ αυτό είμαστε μαζί με τους πολίτες και μαζί με την κοινωνία. Έχουν δίκιο σε πολλά πράγματα αλλά δεν φταίμε εμείς και πρέπει να το καταλάβουν αυτό» υποστηρίζει ο κ. Δρίτσας.
«Ζητάμε την άμεση επαναστελέχωση και επαναλειτουργία των σταθμών που έκλεισαν, την περαιτέρω ανάπτυξη του προαστιακού δικτύου καθώς και την άμεση επίλυση όλων των υλικοτεχνικών προβλημάτων τα οποία υφίστανται εδώ και χρόνια και ταλαιπωρούν το επιβατικό κοινό αδικαιολόγητα» καταλήγει η σχετική ανακοίνωση του Συλλόγου Εργαζομένων.
Προσωρινή αναστολή σε ορισμένα τμήματα δρομολογίων
Κι ενώ εργαζόμενοι και επιβάτες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τη λειτουργία του Προαστιακού, το υπουργείο κάνει λόγο για «απαραίτητη προσωρινή αναστολή ορισμένων τμημάτων δρομολογίων». «Στη παρούσα φάση της προσπάθειας οικονομικής εξυγίανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι απαραίτητη η προσωρινή αναστολή ορισμένων τμημάτων δρομολογίων, τα οποία εμφανίζουν υψηλό κόστος και χαμηλά έσοδα»αναφέρεται στην απάντηση της ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών προς τον Βουλευτή Αχαΐας της ΝΔ, Μιχάλη Μπεκίρη, ο οποίος κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή ζητώντας την επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου έως την Κάτω Αχαΐα.
«Παρόλα αυτά, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προτίθεται να προχωρήσει στη συνολική επανεκτίμηση του πλέγματος των δρομολογίων της μεταξύ Πάτρας- Πύργου, επιδιώκοντας την όσο τη δυνατόν στενότερη συνεργασία της με τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης της περιοχής. Η συνεργασία αυτή θα πρέπει να συμβάλει στη βελτίωση της οικονομικής αποτελεσματικότητας των δρομολογίων που θα επιλεγούν να επανακυκλοφορήσουν, έτσι ώστε αυτά να είναι βιώσιμα προκειμένου να θεωρηθούν ως Υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας βάση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου» προσθέτει το αρμόδιο υπουργείο.
Αύξηση του κόστους ηλεκτροκίνησης της γραμμής ΣΚΑ-Κιάτου μέσα σε λίγους μήνες;
Εν τω μεταξύ, σοβαρά ερωτηματικά προκύπτουν, σύμφωνα με τον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκο Χουντή από την πρόσφατη ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών, στις 11 Απριλίου 2011, για την ένταξη του έργου της ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ-Κιάτου στο ΕΣΠΑ 2007-2013. Σε ερώτησή του προς την Κομισιόν, ο ευρωβουλευτής αναφέρει ότι το κόστος ηλεκτροκίνησης της γραμμής ΣΚΑ-Κιάτου αυξήθηκε μέσα σε λίγους μήνες κατά 24%. Στο κείμενο σημειώνεται ότι το έργο είναι ένα από τα 11 μεγάλα έργα που κατέθεσε, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2010 η ελληνική κυβέρνηση στην ΕΕ προκειμένου να χρηματοδοτηθούν ως έργα γέφυρες στο ΕΣΠΑ 2007-2013.
Σύμφωνα με ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Χουντή, προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο προϋπολογισμός του συγκεκριμένου έργου, εμφανίζεται αυξημένος κατά 7 εκατ. ευρώ, σε σχέση με τον κατάλογο των 11 μεγάλων έργων που κατέθεσε η Ελλάδα στην Κομισιόν το 2010, στον οποίο το ίδιο έργο εμφανίζει συνολικό κόστος 30 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών, το έργο προϋπολογίζεται σε 37 εκ. ευρώ.
«Εγκρίθηκε το πρώτο μεγάλο έργο για το 2011 στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, "Αποπεράτωση ηλεκτροκίνησης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα ΣΚΑ-ΚΙΑΤΟ", συνολικού προϋπολογισμού 37.000.000 ευρώ και με κοινοτική συμμετοχή που θα ανέλθει στα 23.000.000 ευρώ (περίπου)» αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου.
Από την πλευρά του, ο Έλληνας ευρωβουλευτής, αφού μνημονεύει προηγούμενη απάντηση της Κομισιόν (Ε-0005/11) σχετικά με την πρόοδο των μεγάλων έργων υποδομής στην Ελλάδα, αναφέρεται σε συγκεντρωτικό πίνακα που του έχει αποστείλει η Κομισιόν στις 24/02/2011 και στον οποίο, όπως αναφέρει ο Νίκος Χουντής «το έργο της ηλεκτροδότησης της σιδηροδρομικής γραμμής του Προαστιακού ΣΚΑ-Κιάτο, προϋπολογίζεται σε 30.531.553 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 23.021.859 εκατ. ευρώ αφορούν κοινοτική συνεισφορά». (*Gallery)
Ο Νίκος Χουντής, ζητά να πληροφορηθεί τους λόγους για τους οποίους αυξήθηκε ο προϋπολογισμός του έργου μέσα σε λίγους μήνες, ποια «έργα προστέθηκαν στο κυρίως έργο της ηλεκτροκίνησης της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής του τμήματος ΣΚΑ-ΚΙΑΤΟ, τα οποία να δικαιολογούν την κατά 24% αύξηση του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, από τα 30 εκατ. ευρώ στα 37 εκατ. ευρώ», χωρίς να έχει αυξηθεί μάλιστα αντίστοιχα η κοινοτική χρηματοδότηση.
Όπως αναφέρει η «Express», η ΕΡΓΟΣΕ διαψεύδει τα παραπάνω στοιχεία περί αύξησης κατά 24% μέσα σε λίγους μήνες του έργου ηλεκτροκίνησης της γραμμής ΣΚΑ - Κιάτο. Η διοίκηση της εταιρείας υποστηρίζει ότι δεν υπήρξε καμιά υπέρβαση στον προϋπολογισμό του έργου. Αντίθετα, υπογραμμίζει ότι το έργο πραγματοποιείται εντός του εγκεκριμένου προϋπολογισμού του, ενώ η κύρια εργολαβία κατασκευής εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί με τελικό κόστος χαμηλότερο του συμβατικού προϋπολογισμού της.
Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, ο συνολικός προϋπολογισμός του ευρύτερου έργου ανέρχεται σε περίπου 65 εκατομμύρια ευρώ, από τα οποία τα 34,5 εκατ. χρηματοδοτήθηκαν από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΣΑΑΣ του Γ'Α ΚΠΣ και τα υπόλοιπα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυσης Προσπελασιμότητας» του ΕΣΠΑ. Το κόστος της κύριας εργολαβίας, μέσω της οποίας υλοποιείται το έργο, ανέρχεται σε 52.343.740 ευρώ, ενώ ο υπόλοιπος προϋπολογισμός του ευρύτερου έργου αφορά τη δαπάνη απαλλοτριώσεων εκτάσεων για την κατασκευή των υποσταθμών έλξης, την τριμερή σύμβαση ΟΣΕ - ΔΕΗ - ΔΕΣΜΗΕ για τη σύνδεση των υποσταθμών έλξης και εργασίες μετατόπισης δικτύων.
tvxs
«Ο Προαστιακός ανήκει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία δρομολογείται να ιδιωτικοποιηθεί. Ο σχεδιασμός της διοίκησης αυτή τη στιγμή - πριν τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού - είναι στην κατεύθυνση να ιδιωτικοποιηθεί. Και εξηγούμαι. Πριν από περίπου ένα μήνα, από τις 19 Μαρτίου, αν δεν κάνω λάθος, ξεκίνησε η διαδικασία κλεισίματος ορισμένων σταθμών του προαστιακού με την αιτιολογία ότι δεν υπάρχει αυξημένη επιβατική κίνηση άρα και αυξημένα έσοδα» υπογραμμίζει, μιλώντας στο tvxs, ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στον Προαστιακό, Νικόλαος Δρίτσας.
Πράγματι, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανακοίνωσε στις 19 Μαρτίου 2011 την μέχρι νεωτέρας αναστολή της λειτουργίας των εκδοτηρίων στους σταθμούς του Προαστιακού Αθήνας: Λεύκα, Ρέντη, Ρουφ, Ασπρόπυργος, Νέα Πέραμος, Κινέττα.
Όπως εξηγεί ο κ. Δρίτσας, «δεν κόβονται δρομολόγια από σταθμούς. Τα δρομολόγια συνεχίζουν να ισχύουν απλώς ο επιβάτης δεν μπορεί να προμηθευτεί εισιτήριο». «Για παράδειγμα, ανάμεσα στους σταθμούς που έκλεισαν είναι του Ρουφ και του Ρέντη. Είναι κάποιοι σταθμοί, οι οποίοι είναι ‘στη μέση του πουθενά’ και στους οποίους ο επιβάτης δεν έχει δυνατότητα να πάρει εισιτήριο από πουθενά αλλού. Το τρένο σταματάει, ο επιβάτης μπορεί να ανέβει αλλά θα πρέπει να προμηθευτεί εισιτήριο από τον πλησιέστερο σταθμό. Αν κάποιος πηγαίνει στο Ρουφ, για παράδειγμα, θα πρέπει να μετακινηθεί ή στο Σταθμό Λαρίσης ή να κατέβει στον Πειραιά. Θα πρέπει να χρησιμοποιήσει δικό του μέσο για να πάρει ένα μέσο μεταφοράς. Είναι παράλογο. Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για το αστικό κομμάτι» υποστηρίζει.
Οι εργαζόμενοι στην ανακοίνωση τους αναφέρουν ότι χρειάστηκαν μόλις έξι χρόνια λειτουργίας του Προαστιακού για να απαξιωθεί ένα έργο που «ο ελληνικός λαός πλήρωσε κυριολεκτικά χρυσάφι». «Χρειάστηκαν μόλις 6 χρόνια λειτουργίας του Προαστιακού για να αποφασίσουν κάποιοι ότι αποτελεί πλέον πολυτέλεια για το επιβατικό κοινό. Και αυτοί οι κάποιοι είναι σχεδόν οι ίδιοι που 6 χρόνια τώρα όχι μόνο δεν το στήριξαν ως δημόσιο μέσο μεταφοράς, αλλά αντίθετα το πολέμησαν με λύσσα. Μερικοί εσκεμμένα για «ιδία» οφέλη και μερικοί άθελα τους λόγω ασχετοσύνης» υποστηρίζουν, τονίζοντας ότι τα νέα σχέδια αναδιάρθρωσης «ταλαιπωρούν τους εργαζόμενους σε εκπαιδεύσεις χωρίς κανένα σχέδιο και οργάνωση, με αμφίβολα αποτελέσματα».
«Δεν διαφωνούμε με τα σχέδια αναδιάρθρωσης και εξυγίανσης του Προαστιακού. Διαφωνούμε με τον τρόπο, τη λογική και τη δυναμική που έχει δημιουργηθεί τελευταία ότι για όλα φταίνε οι εργαζόμενοι και οι πολίτες αυτής της χώρας. Με αυτή τη λογική εμείς διαφωνούμε. Βεβαίως και δεν διαφωνούμε με οτιδήποτε έχει να κάνει με την αναδιάρθρωση οργανισμών και την καλύτερη δομή, λειτουργία και επαναστελέχωση. Βλέπουμε όμως υποβάθμιση. Γι’ αυτό σας λέω ότι διαφωνούμε με τη νοοτροπία, η οποία όπως τείνει να διαμορφωθεί στο κομμάτι του Προαστιακού δεν είναι για εξυγίανση και αναδιάρθρωση αλλά για κλείσιμο. Εμείς είμαστε κάθετα αντίθετοι με αυτό γιατί το κλείσιμο σημαίνει απώλειες θέσεων εργασίας» επισημαίνει ο κ. Δρίτσας. Επιπλέον, τονίζει ότι αντίθετα με τα όσα υποστηρίζει το υπουργείο ο Προαστιακός έχει και επιβατική κίνηση και δυνατότητες.
Την ίδια στιγμή, οι επιβάτες του Προαστιακού Σιδηροδρόμου κάθε άλλο παρά ευχαριστημένοι δείχνουν από την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Σε πρόσφατη υπογεγραμμένη επιστολή τους προς όλους τους αρμόδιους φορείς κάνουν λόγο για «χαμηλή ποιότητα των υπηρεσιών και καθημερινή υποβάθμιση της ποιότητας των μετακινήσεων με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο». Πρόκειται για πολίτες που χρησιμοποιούν συστηματικό το συγκεκριμένο μέσο μεταφοράς για την μετακίνησή τους προς την εργασία τους και αρκετοί από αυτούς κατοικούν εκτός του αστικού ιστού.
Ανάμεσα σε άλλα, οι υπογράφοντες την επιστολή πολίτες - επιβάτες αναφέρουν μείωση της συχνότητας δρομολογίων ή μικρή συχνότητα δρομολογίων σε συγκεκριμένα τμήματα αλλά και αποκλίσεις των δρομολογίων από το ωρολόγιο πρόγραμμα. Παράλληλα κάνουν λόγο για σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις και την έναρξη λειτουργίας των νέων σταθμών ενώ στα παραπάνω προστίθεται και το ζήτημα της αύξησης των τιμών των εισιτηρίων τον περασμένο Φεβρουάριο. Οι αυξήσεις άγγιξαν το 40% κατά μέσο όρο και οι επιβάτες αναφέρουν ότι αυτό δεν συνέπεσε με παράλληλη βελτίωση των υπηρεσιών.
Η εν λόγω επιστολή ήρθε λίγο μετά τη δημοσιοποίηση έρευνας της VPRC για τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο που πραγματοποιήθηκε στο διάστημα από 18/10/2010 έως 16/11/2010, με τη συμμετοχή 335 ατόμων, χρηστών του προαστιακού και μελών του διαδικτυακού τόπου www.proastiakos.net και την οποία είχε παρουσιάσει και το tvxs. Σύμφωνα με την έρευνα, η συχνότητα των δρομολογίων του Προαστιακού δεν ικανοποιεί το 65% του επιβατικού κοινού, το 42% των επιβατών δηλώνει δυσαρεστημένο από τη συνέπεια στους χρόνους αναχώρησης, το 38% δυσαρεστημένο από τη χρονική διάρκεια του ταξιδιού, το 51% διαπιστώνει ότι μηχανολογικές βλάβες προκύπτουν πολύ συχνά και το 90% αναφέρει ότι τα έργα για ηλεκτροκίνηση δεν προχωρούν με ικανοποιητικούς ρυθμούς. Σε σχέση με την πιο πρόσφατη επιστολή των επιβατών δεν φαίνεται έχει επιτευχθεί βελτίωση.
«Κατά καιρούς έχουμε βγάλει ανακοινώσεις προς το επιβατικό κοινό για να καταλάβουν οι επιβάτες ότι κι εμείς δεν είμαστε απέναντί τους. Όταν κάποιος δεν βρίσκει εισιτήρια ή όταν ένα δρομολόγιο βγαίνει εκτός προγραμματισμού σε αυτό δεν ευθύνεται ο εργαζόμενος. Ο εργαζόμενος ακούει τα παράπονα βέβαια γιατί ο επιβάτης ένα πρόσωπο βλέπει. Ουσιαστικά εμείς είμαστε δίπλα με τον επιβάτη γιατί φεύγοντας από τη δουλειά μας γινόμαστε κι εμείς επιβάτες. Κατά συνέπεια ότι αντίκρισμα έχουν τα προβλήματα στον επιβάτη το ίδιο αντίκρισμα έχουν και σε μας. Γι’ αυτό είμαστε μαζί με τους πολίτες και μαζί με την κοινωνία. Έχουν δίκιο σε πολλά πράγματα αλλά δεν φταίμε εμείς και πρέπει να το καταλάβουν αυτό» υποστηρίζει ο κ. Δρίτσας.
«Ζητάμε την άμεση επαναστελέχωση και επαναλειτουργία των σταθμών που έκλεισαν, την περαιτέρω ανάπτυξη του προαστιακού δικτύου καθώς και την άμεση επίλυση όλων των υλικοτεχνικών προβλημάτων τα οποία υφίστανται εδώ και χρόνια και ταλαιπωρούν το επιβατικό κοινό αδικαιολόγητα» καταλήγει η σχετική ανακοίνωση του Συλλόγου Εργαζομένων.
Προσωρινή αναστολή σε ορισμένα τμήματα δρομολογίων
Κι ενώ εργαζόμενοι και επιβάτες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τη λειτουργία του Προαστιακού, το υπουργείο κάνει λόγο για «απαραίτητη προσωρινή αναστολή ορισμένων τμημάτων δρομολογίων». «Στη παρούσα φάση της προσπάθειας οικονομικής εξυγίανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι απαραίτητη η προσωρινή αναστολή ορισμένων τμημάτων δρομολογίων, τα οποία εμφανίζουν υψηλό κόστος και χαμηλά έσοδα»αναφέρεται στην απάντηση της ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών προς τον Βουλευτή Αχαΐας της ΝΔ, Μιχάλη Μπεκίρη, ο οποίος κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή ζητώντας την επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου έως την Κάτω Αχαΐα.
«Παρόλα αυτά, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προτίθεται να προχωρήσει στη συνολική επανεκτίμηση του πλέγματος των δρομολογίων της μεταξύ Πάτρας- Πύργου, επιδιώκοντας την όσο τη δυνατόν στενότερη συνεργασία της με τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης της περιοχής. Η συνεργασία αυτή θα πρέπει να συμβάλει στη βελτίωση της οικονομικής αποτελεσματικότητας των δρομολογίων που θα επιλεγούν να επανακυκλοφορήσουν, έτσι ώστε αυτά να είναι βιώσιμα προκειμένου να θεωρηθούν ως Υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας βάση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου» προσθέτει το αρμόδιο υπουργείο.
Αύξηση του κόστους ηλεκτροκίνησης της γραμμής ΣΚΑ-Κιάτου μέσα σε λίγους μήνες;
Εν τω μεταξύ, σοβαρά ερωτηματικά προκύπτουν, σύμφωνα με τον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκο Χουντή από την πρόσφατη ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών, στις 11 Απριλίου 2011, για την ένταξη του έργου της ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ-Κιάτου στο ΕΣΠΑ 2007-2013. Σε ερώτησή του προς την Κομισιόν, ο ευρωβουλευτής αναφέρει ότι το κόστος ηλεκτροκίνησης της γραμμής ΣΚΑ-Κιάτου αυξήθηκε μέσα σε λίγους μήνες κατά 24%. Στο κείμενο σημειώνεται ότι το έργο είναι ένα από τα 11 μεγάλα έργα που κατέθεσε, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2010 η ελληνική κυβέρνηση στην ΕΕ προκειμένου να χρηματοδοτηθούν ως έργα γέφυρες στο ΕΣΠΑ 2007-2013.
Σύμφωνα με ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Χουντή, προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο προϋπολογισμός του συγκεκριμένου έργου, εμφανίζεται αυξημένος κατά 7 εκατ. ευρώ, σε σχέση με τον κατάλογο των 11 μεγάλων έργων που κατέθεσε η Ελλάδα στην Κομισιόν το 2010, στον οποίο το ίδιο έργο εμφανίζει συνολικό κόστος 30 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών, το έργο προϋπολογίζεται σε 37 εκ. ευρώ.
«Εγκρίθηκε το πρώτο μεγάλο έργο για το 2011 στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, "Αποπεράτωση ηλεκτροκίνησης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα ΣΚΑ-ΚΙΑΤΟ", συνολικού προϋπολογισμού 37.000.000 ευρώ και με κοινοτική συμμετοχή που θα ανέλθει στα 23.000.000 ευρώ (περίπου)» αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου.
Από την πλευρά του, ο Έλληνας ευρωβουλευτής, αφού μνημονεύει προηγούμενη απάντηση της Κομισιόν (Ε-0005/11) σχετικά με την πρόοδο των μεγάλων έργων υποδομής στην Ελλάδα, αναφέρεται σε συγκεντρωτικό πίνακα που του έχει αποστείλει η Κομισιόν στις 24/02/2011 και στον οποίο, όπως αναφέρει ο Νίκος Χουντής «το έργο της ηλεκτροδότησης της σιδηροδρομικής γραμμής του Προαστιακού ΣΚΑ-Κιάτο, προϋπολογίζεται σε 30.531.553 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 23.021.859 εκατ. ευρώ αφορούν κοινοτική συνεισφορά». (*Gallery)
Ο Νίκος Χουντής, ζητά να πληροφορηθεί τους λόγους για τους οποίους αυξήθηκε ο προϋπολογισμός του έργου μέσα σε λίγους μήνες, ποια «έργα προστέθηκαν στο κυρίως έργο της ηλεκτροκίνησης της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής του τμήματος ΣΚΑ-ΚΙΑΤΟ, τα οποία να δικαιολογούν την κατά 24% αύξηση του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, από τα 30 εκατ. ευρώ στα 37 εκατ. ευρώ», χωρίς να έχει αυξηθεί μάλιστα αντίστοιχα η κοινοτική χρηματοδότηση.
Όπως αναφέρει η «Express», η ΕΡΓΟΣΕ διαψεύδει τα παραπάνω στοιχεία περί αύξησης κατά 24% μέσα σε λίγους μήνες του έργου ηλεκτροκίνησης της γραμμής ΣΚΑ - Κιάτο. Η διοίκηση της εταιρείας υποστηρίζει ότι δεν υπήρξε καμιά υπέρβαση στον προϋπολογισμό του έργου. Αντίθετα, υπογραμμίζει ότι το έργο πραγματοποιείται εντός του εγκεκριμένου προϋπολογισμού του, ενώ η κύρια εργολαβία κατασκευής εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί με τελικό κόστος χαμηλότερο του συμβατικού προϋπολογισμού της.
Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, ο συνολικός προϋπολογισμός του ευρύτερου έργου ανέρχεται σε περίπου 65 εκατομμύρια ευρώ, από τα οποία τα 34,5 εκατ. χρηματοδοτήθηκαν από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΣΑΑΣ του Γ'Α ΚΠΣ και τα υπόλοιπα από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ενίσχυσης Προσπελασιμότητας» του ΕΣΠΑ. Το κόστος της κύριας εργολαβίας, μέσω της οποίας υλοποιείται το έργο, ανέρχεται σε 52.343.740 ευρώ, ενώ ο υπόλοιπος προϋπολογισμός του ευρύτερου έργου αφορά τη δαπάνη απαλλοτριώσεων εκτάσεων για την κατασκευή των υποσταθμών έλξης, την τριμερή σύμβαση ΟΣΕ - ΔΕΗ - ΔΕΣΜΗΕ για τη σύνδεση των υποσταθμών έλξης και εργασίες μετατόπισης δικτύων.
tvxs
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου